Partner serwisu
Biznes i przemysł

Kaczmarzyk (Buzz): Do poziomu ruchu sprzed pandemii powrócimy za rok (Wywiad)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Kaczmarzyk (Buzz): Do poziomu ruchu sprzed pandemii powrócimy za rok (Wywiad)
Fot. Buzz
– Podróżni nabierają zaufania i kupują bilety lotnicze z każdym kolejnym zrealizowanym rejsem. W czerwcu sporo osób decydowało się na kupno biletów lotniczych last minute; teraz widać, że chętnie rezerwują także miejsca w dalszej perspektywie, na przykład na wrzesień – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz, należącej do grupy Ryanair.

Emilia Derewienko, Rynek Lotniczy: Jak postępuje odmrażanie ruchu po fazie uziemienia lotnictwa? Z pewnością przewoźnikom, zwłaszcza niskokosztowym, zależy, aby wykorzystać obecne miesiące wakacyjne.

Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz: Latanie wraca. To nie są oczywiście bookingi na poziomie sprzed pandemii, ale współczynnik wypełnienia samolotów rośnie, szacujemy go na około 80 proc. Cierpi natomiast częstotliwość połączeń. Do końca lipca planujemy uruchomić usługi na poziomie 40 proc. naszego pierwotnego planu sprzed COVID-19 – mam tutaj na myśli loty czarterowe i wet lease. W sierpniu natomiast, aż do końca sezonu letniego, chcemy zrealizować 60 proc. naszego planowanego rozkładu.

Nie wykonujemy połączeń do Turcji, Izraela, Portugalii czy mniej turystycznej, a bardziej emigracyjnej Szwecji – do tych krajów obowiązuje bowiem travel ban, mamy zakaz lotów. Oczekujemy jednak, że 28 lipca, od kiedy zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie pozwolenia na rejsy zagraniczne, do siatki połączeń wrócą również te kierunki. Bilety do tych miejsc od razu pojawią się w sprzedaży, nie będziemy zwlekać.

Wśród pasażerów obserwuję coraz większą pewność odnośnie podróży lotniczych – podróżni nabierają zaufania i kupują bilety lotnicze z każdym kolejnym zrealizowanym rejsem. Zaraz po przywróceniu ruchu w czerwcu sporo osób decydowało się na kupno biletów lotniczych last minute; teraz widać, że chętnie rezerwują także miejsca w dalszej perspektywie, na przykład na wrzesień.

Prognozy IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych – przyp. red.) są niestety nieubłagane – szacuje się, że powrót do poziomu ruchu sprzed pandemii może nastąpić nawet za cztery lata.

Nasza sytuacja jest inna. IATA, pokazując prognozy, bierze pod uwagę także połączenia long-haulowe, i nie mam wątpliwości co do tego, że na rejsach dalekodystansowych ten ruch będzie odradzał się latami. My latamy głównie po Europie, a ruch point-to-point wróci szybko.

Kiedy oczekujecie powrotu poziomu ruchu sprzed pandemii?

Już w kolejne wakacje chcemy powrócić do częstotliwości połączeń lotniczych z sezonu letniego 2019.

Na jakie trudności napotykacie przy przywracaniu ruchu lotniczego?

Największym problemem jest brak koordynacji w formalnościach na poziomie krajów europejskich. Przed wjazdem do niektórych państw, takich jak Hiszpania czy Grecja, należy wypełnić formularz online i uzyskać specjalny kod QR. Polska jest wyjątkiem w Europie i każe wypełniać pasażerom papierowe deklaracje tzw. karty lokalizacyjne. Jest to o tyle absurdalne, ze formularze papierowe wypełnia się w samolocie, a więc jest kontakt między załogą, która rozdaje blankiety a pasażerami, podróżni wymieniają się długopisami – sprzyja to ewentualnemu rozprzestrzenianiu się wirusa. Dostrzegają to wszyscy przewoźnicy, zgłaszane jest to zarówno do Urzędu Lotnictwa Cywilnego jak i do Głównego Inspektoratu Sanitarnego – w obu przypadkach reakcja na problem jest zerowa.

Trzeba jednak powiedzieć, że pasażer żadnego innego środka transportu, ani autobusu, ani pociągu, nie ma tak sterylnych warunków do podróżowania jak w przypadku samolotu. Przed wejściem na lotnisko mierzona jest wszystkim pasażerom temperatura, od momentu wejścia do terminali obowiązkowe są maseczki, w samolocie działają filtry, które oczyszczają powietrze i likwidują wirusy. Tym bardziej nie należy psuć tego papierowymi formularzami i trzeba tę procedurę ujednolicić.

Podczas naszej poprzedniej rozmowy wspominał Pan, że gdyby istniał mechanizm wsparcia dla linii lotniczych, Buzz na pewno by z tego skorzystał. Czy coś podobnego się pojawiło?

Niestety nie. Dobrze, że przynajmniej lotniska dostały wsparcie od państwa, szkoda natomiast, że większość tego wsparcia zamiast do lotnisk regionalnych trafiła do PPL, które nigdy nie potrzebowało żadnego wsparcia ze względu na pozycje monopolistyczną. Myślę, że również w najbliższych dniach usłyszymy cos o pomocy publicznej dla LOT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tysiące zwiedzających podczas 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Tysiące zwiedzających podczas 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 14 października 2023

Eurowings żąda od aktywistów klimatycznych odszkodowania finansowego

Prawo i polityka

Suwałki: Nowa stacja paliw lotniczych Warter Aviation

Infrastruktura i lotniska

Suwałki: Nowa stacja paliw lotniczych Warter Aviation

inf. prasowa Forhang Silesia 14 października 2023

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Buzz zatrudni 300 pilotów w Polsce, w tym 100 jeszcze w 2022 roku

Biznes i przemysł

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Pasażer i linie lotnicze

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Michał Szymajda 09 września 2021

Pozostałe z wątku:

Tysiące zwiedzających podczas 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Tysiące zwiedzających podczas 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 14 października 2023

Eurowings żąda od aktywistów klimatycznych odszkodowania finansowego

Prawo i polityka

Suwałki: Nowa stacja paliw lotniczych Warter Aviation

Infrastruktura i lotniska

Suwałki: Nowa stacja paliw lotniczych Warter Aviation

inf. prasowa Forhang Silesia 14 października 2023

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Buzz zatrudni 300 pilotów w Polsce, w tym 100 jeszcze w 2022 roku

Biznes i przemysł

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Pasażer i linie lotnicze

Gamechangery w Ryanair. Gdzie polecą nowe 737 z Buzz?

Michał Szymajda 09 września 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5