Turcję z Kanadą wiąże bilateralna umowa lotnicza, której zapisy są dość srogie, co skutecznie hamuje rozwój Turkish Airlines w Kraju Klonowego Liścia. Gigant znad Bosforu wystąpił z prośbą o jednorazową zgodę na zwiększenie oferowania w lecie, lecz Kanadyjczycy odmówili.
Dla linii lotniczych najkorzystniejszym politycznym uwarunkowaniem rynku jest sytuacja, kiedy dwa państwa wiąże umowa o otwartym niebie, która pozwala na nielimitowany wzrost lotniczej przepustowości. Przewoźników może ograniczać jedynie brak slotów w docelowych portach lotniczych.
Nie tylko Polskę i Chińską Republikę Ludową wiąże dość rygorystyczna umowa lotnicza – podobnie jest w przypadku Kanady i Turcji. Zapisy bilateralnej umowy pozwalają na realizację między dwoma państwami 12 lotów w tygodniu: taką liczbę połączeń mogę wykonywać linie lotnicze z Turcji (Turkish Airlines), jak i operatorzy z Kraju Klonowego Liścia.
Gigant znad Bosforu łączy Stambuł z Toronto, do którego rejsy zostały zainaugurowane w 2009 roku, Montrealem, który dołączył do rozległej sieci tras w 2014 roku, jak i z Vancouver. Do miasta w prowincji Kolumbia Brytyjska tureckie linie zaczęły oferować bezpośrednie połączenia w 2021 roku. Obecnie między dwoma państwami rejsów nie wykonują żadni kanadyjscy przewoźnicy. Linie Air Canada Stambuł z siatki tras wykreśliły przed ośmioma laty.
Zainteresowanie pasażerów lotami na rynku Turcja – Kanada rośnie, więc Turkish Airlines próbowały zwiększyć oferowanie na wszystkich kierunkach w sezonie letni 2025, więc Toronto byłoby obsługiwane codziennie (obecnie sześć lotów w tygodniu), a Montreal i Vancouver pięcioma rejsami (obecnie po trzy rotacje). Kanadyjskie władze nie wyraziły zgody na jednosezonowy wzrost przepustowości, zezwalając na dołożenie jedynie jednej dodatkowej rotacji w rejsach do Toronto.
Wzrost sezonowej podaży lotów o 42 proc. – zdaniem kanadyjskich władz lotniczych – byłby „nieuzasadnione nadmierny”. Zarząd Air Canada wskazał z kolei, że tak duży wzrost oferowania jest niepotrzebny, gdzyż znacznie przekracza rynkowe zapotrzebowanie Kanadyjczyków na loty do Turcji. Wniosek Turkish Airlines spotkał się z aprobatą i wsparciem operatora kanadyjskich portów lotniczych, który podkreślił, że „obecna umowa nie pozwala na obsłużenie szybko rosnącego popytu”. Tylko i wyłącznie rynek lotów Toronto – Stambuł urósł w ostatnim roku o 23 proc. względem roku 2019.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.