Trudności finansowe i presja rynkowa zmusiły ultratanie linie lotnicze Lynx Air do zawieszenia działalności. Kanadyjski niskokosztowiec, który świadczył usługi transportu lotniczego zaledwie dwa lata, ostatni komercyjny lot wykona w niedziele a jego upadek to kolejny przykład tego, jak bezwzględna i okrutna jest branża lotnicza.
Lynx Air to główny konkurent Flair Airlines – linii, które są pionierem niskobudżetowego latania w Kanadzie, a których dyrektorem operacyjnym jest Maciej Wilk, orędownik budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i były dyrektor operacyjny w Polskich Liniach Lotniczy LOT.
Linie Lynx Air powstały w wyniku rebrandingu Enerjet. Niskosztowiec z siedzibą w Calgary – technicznie rzecz ujmując – został założony w 2021 r., a pierwszy w pełni komercyjny lot odbył się 7 kwietnia 2022 r. 186 pasażerów na pokładzie boeinga 737 MAX 8 poleciało z Calgary do Vancouver. Od tego czasu przewoźnik obsłużył prawie dwa mln pasażerów, oferując regularne rejsy wewnątrz Kanady, ale także do Stanów Zjednoczonych i Meksyku. Flota Lynx Air składa się z dziewięciu boeingów 737 MAX 8.
Zawieszenie operacji
W najbliższą niedzielę ultratanie linie lotnicze wykonają swój ostatni pasażerski lot, a działalność operacyjna zostanie permanentnie zawieszona w poniedziałek. Szereg czynników wpłynął na podjęcie przez zarząd decyzji o zaprzestaniu działalność. Inflacja, rosnące koszty paliwa, fluktuujące kursy walut, regulacje prawne wpłynęły na podjęcie przez zarząd przewoźnika decyzji o zaprzestaniu świadczenia usług pasażerskiego transportu lotniczego.
Zarząd Lynx Air wskazał również, że operowanie w Kanadzie jest bardzo trudne, albowiem istnieje duża „presja konkurencja”. Głównym konkurentem dla Lynx Air są Flair Airlines, które również borykają się z problemami. Pionier taniego latania w Kanadzie nie odbierze w br. nowych samolotów, co spowoduje brak zwiększenia przepustowości na kluczowych trasach.
– Wiem, że dla wielu z Was jest to straszny szok i nie tak miała wyglądać nasza historia. Chociaż daliśmy z siebie wszystko, presja i ryzyko wzrosło, co doprowadziło podjęcia niefortunnej decyzji – miał przekazać pracownikom dyrektor operacyjny Lynx Air, Jim Sulivan.
Fuzja Flair Airlines i Lynx Air?
Kanadyjskie linie winne są zwrot środków kilku wierzycielom, dlatego złożony zostanie wniosek o ochronę przed wierzycielami. Lynx Air złożą wniosek na podstawie ustawy o układach wierzycieli spółek, która jest kanadyjską ustawą federalną, i która daje dużym korporacjom czas na restrukturyzację finansów i uniknięcie bankructwa. Złożony wniosek zagwarantuje wierzycielom szansę na odzyskanie jakieś części zainwestowanych pieniędzy.
W ostatnim czasie kanadyjskie media informowały, że Flair Airlines i Lynx Air – dwaj najwięksi niskokosztowi przewoźnicy w Kanadzie – połączą się i stworzą dużego przewoźnika, który będzie w stanie konkurować z duopolem Air Canady i West Jet.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.