Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Katalonia chce uruchomić własne pociągi do lotniska El Prat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Katalonia chce uruchomić własne pociągi do lotniska El Prat
fot. Alstom
Alstom dostarczy do Barcelony pociągi Cordia Stream. Składy mają zostać wykorzystane przez lokalny rząd do obsługi nowej linii, która połączy centrum miasta z lotniskiem El Prat i będzie alternatywą dla Renfe. Ten drugi największy hiszpański port położony jest ok. 10 km od Barcelony. Składy mają być przystosowane do potrzeb pasażerów lotniskowych.

Alstom otrzymał od katalońskiego operatora Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) zamówienie o wartości 177 mln euro (ok. 830 mln zł) na dostawę 10 nowych pociągów regionalnych Coradia Stream. Producent zobowiązał się także do 15-letniego okresu utrzymania jednostek.

FGC wykorzysta zamówione pociągi do obsługi nowej linii podmiejskiej, która połączy centrum Barcelony z lotniskiem El Prat. Składy zostały zaprojektowane z myślą o specyficznych potrzebach tego typu podróży. Posiadać mają dużą ilość miejsca na bagaż i szersze korytarze ułatwiające przemieszczanie się po składzie. Producent zapewnia, że wyposaży jednostki w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz informacji pasażerskiej, aby zapewnić jak najwyższy komfort jazdy.

Połączenia obsługujące terminale T1, a także T2, na lotnisku mają kursować co 15 minut. To efekt działań rządu katalońskiego, który chce, aby to lokalny operator FGC, a nie Renfe, był odpowiedzialny za uruchamianie pociągów na lotnisko El Prat. Narodowy przewoźnik stara się jednak zakwestionować ten pomysł, twierdząc, że to zwiększy presję na już zatłoczoną sieć Rodalies, która biegnie jednym z dwóch tuneli kolejowych pod miastem przez przez Passeig de Gràcia i Plaça de Catalunya (Plac Kataloński).

Wizualizacja: Alstom.


– Ten kontrakt jest wynikiem zaangażowania Alstomu w inteligentną i zrównoważoną mobilność w Katalonii. Jako wieloletni partnerzy chcemy oferować rozwiązania, które sprostają wyzwaniom mobilności XXI wieku. Jesteśmy przekonani, że nowe składy będą wizytówką zrównoważonej mobilności w Barcelonie i Katalonii – mówi Leopoldo Maestu, dyrektor Alstomu w Hiszpanii.

Producent zapewnia, że nowe składy zostaną zaprojektowane w sposób ekologiczny w obszarach wyboru właściwych surowców i systemów trakcyjnych oraz uzyskania odpowiedniej efektywności energetyczną i kwestii recyklingu pod koniec eksploatacji pojazdów. Ergonomiczna konstrukcja, dostępność, niskie koszty cyklu życia i niezawodność floty mają być zrównoważoną opcją promowania transportu publicznego. Ma się to przełożyć na zmniejszenie ruchu samochodowego na drogach i ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Każdy z dziesięciu nowych pociągów będzie składał się z pięciu członów. Zabiorą na pokład 600 pasażerów. Pojazdy mają rozwijać prędkość do 120 km/h i posiadać niską podłogę (z wyjątkiem lekkich wzniosów nad wózkami oraz przy kabinach maszynisty). Wejście do środka mają zapewniać szerokie drzwi. W środku znajdzie się Wi-Fi, gniazdka i punkty ładowania USB przy każdym siedzeniu. Jak podkreśla producent, konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń – co jest niezwykle ważne przy wykorzystaniu pociągów na linii lotniskowej. Pierwszy skład ma opuścić fabrykę Alstomu za trzy lata.

Składy powstaną w zakładach Alstomu w Santa Perpètua de la Mogoda w Barcelonie. Powstanie w nich także nowe zaplecze o wielkości 3 tys. m kw., w którym będą odbywać się przeglądy i naprawy wyprodukowanych pojazdów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Pasażer i linie lotnicze

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Jakub Rösler 04 grudnia 2024

Łotwa: Do lotniska w Rydze po szerokim, a nie europejskim torze

Infrastruktura i lotniska

Czechy poszukują wykonawcy i operatora kolei na lotnisko w Pradze

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Pendolino ma 10 lat! Jak minęła dekada służby w PKP Intercity?

Pasażer i linie lotnicze

Pendolino ma 10 lat! Jak minęła dekada służby w PKP Intercity?

Paweł Rydzyński, Łukasz Malinowski 14 grudnia 2024

Barcelona: Latem 24 nowe trasy, w tym Gdańsk i trzy transatlantyckie

Pasażer i linie lotnicze

Barcelona: Ponad 3,8 mln podróżnych w maju. Na trasach do USA lepiej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Pasażer i linie lotnicze

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Jakub Rösler 04 grudnia 2024

Łotwa: Do lotniska w Rydze po szerokim, a nie europejskim torze

Infrastruktura i lotniska

Czechy poszukują wykonawcy i operatora kolei na lotnisko w Pradze

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Pendolino ma 10 lat! Jak minęła dekada służby w PKP Intercity?

Pasażer i linie lotnicze

Pendolino ma 10 lat! Jak minęła dekada służby w PKP Intercity?

Paweł Rydzyński, Łukasz Malinowski 14 grudnia 2024

Barcelona: Latem 24 nowe trasy, w tym Gdańsk i trzy transatlantyckie

Pasażer i linie lotnicze

Barcelona: Ponad 3,8 mln podróżnych w maju. Na trasach do USA lepiej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5