Wczoraj (14 sierpnia) około godziny 16:10 czasu polskiego, na południowym wschodzie Turcji rozbiła się latająca amfibia Beriew Be-200 Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej (Wojenno-Morskoj Fłot – WMF), uczestnicząca w walkach z pożarami lasów. Spalony wrak znaleziono niedaleko Kahramanmaras. Na pokładzie znajdowało się osiem osób: pięciu Rosjan (żołnierzy) i trzech Turków (inspektorów leśnych). Niestety wszyscy zginęli w wypadku.
Według dostępnych informacji, samolot powracał do Adany po gaszeniu pożarów w rejonie Ilıca. Rozbił się w górzystym terenie u północnego podnóża gór Taurus. Na razie nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Na miejsce katastrofy wysłano komisję rosyjskiego Ministerstwa Obrony, która ma ustalić przyczyny tragedii.
Stracona maszyna to latająca amfibia Beriew Be-200CzS "Aleksandr Mamkin" o rejestracji RF-88450/20 yellow (20 żółty), a jego numer seryjny to 64620090311. Był pierwszym dostarczonym lotnictwu WMF Rosji. Swój pierwszy lot techniczny odbył 14 lutego 2020 r. Be-200 (20) był jednym z 3 samolotów tego typu wysłanych w lipcu br. do Turcji do walki z pożarami na polecenie prezydenta Władimira Putina. Warto dodać, że katastrofa w Turcji jest pierwszą w historii eksploatacji samolotów Be-200.
Prezydent Rosji Władimir Putin złożył kondolencje rodzinom rosyjskiej załogi, która zginęła w katastrofie i poprosił ministra obrony o przygotowanie dokumentów przyznających im pośmiertne nagrody. Rozbity samolot należał do rosyjskiej marynarki wojennej. Putin wysłał też telegram kondolencyjny do tureckiego prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana w związku ze śmiercią tureckich obywateli, mówiąc, że „Rosjanie wraz z Turkami walczą z klęską żywiołową, która wydarzyła się w waszym kraju i czujemy jedność w żalu”.
Pożary w tureckim regionie Morza Śródziemnego rozpoczęły się pod koniec lipca i pochłonęły tysiące akrów lasów, głównie w nadmorskich prowincjach Mugla i Antalya.
Beriew Be-200 - latająca amfibia
Be-200 to rosyjska latająca amfibia opracowana przez biuro konstrukcyjne Berijewa, przeznaczona do pełnienia zadań patrolowych, transportowych i przeciwpożarowych. Be-200 konstrukcyjnie wywodzi się od wcześniejszej maszyny Be-42. W założeniu miał być to tańszy w produkcji i eksploatacji samolot, którego głównym polem działania miał być rynek cywilny. Pod koniec lat 80. ubiegłego wieku rozpoczęto pracę projektowe nad Be-200. Z racji przeznaczenia środki na jego rozwój przeznaczyły ministerstwa gospodarki i spraw wewnętrznych. Kryzys finansowy z początku lat 90. zmusił władzę do powołania w 1991 r. międzynarodowej spółki z kapitałem rosyjsko-ukraińsko-szwajcarskim ZAO Beta Air, której celem było dalsze finansowanie prac nad samolotem. Pierwszy lot zaplanowano na 1995 rok, jednak problemy ze skompletowaniem wyposażenia maszyny opóźniły start. Doszło do niego dopiero 24 września 1998 r., a 10 września 1999 roku samolot wystartował po raz pierwszy z powierzchni wody. Drugi prototyp, oznaczony jako Be-200ES, wybudowany specjalnie dla Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych, pierwsze lot odbył 27 sierpnia 2002 r. Ministerstwo zamówiło siedem maszyn, pierwszy seryjny egzemplarz do swojego pierwszego lotu wzniósł się 17 czerwca 2003 r. Od tegoż roku obowiązuje nazwa Be-200 Altair.
Beriew Be-200 (21512) podczas Paris Air Show 2019 Fot. Piotr Bożyk
Początkowo Be-200 budowany był przez korporację Irkut w Irkucku, jednak z uwagi na duże obciążenie fabryki produkcją samolotów Su-30MK, Jak-130 i przewidywaną MC-21, produkcję amfibii przeniesiono do zakładów Beriewa w Taganrogu. Pierwszym samolotem wyprodukowanym w nowej lokalizacji był przeznaczony dla Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Be-200ES, którego uroczyste wytoczenie z fabryki odbyło się 30 maja 2016 r.
W 2013 r. rosyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło przetarg na sześć maszyn Be-200 przeznaczonych dla sił zbrojnych. W 2020 r. trzy samoloty znalazły się na wyposażeniu 7062. Bazy Lotnictwa Sił Morskich Artiom-Kniewiczi w pobliżu Władywostoku a kolejne trzy trafią do 859. Ośrodka Szkolenia Sił Morskich. Połowa z nich była zbudowana w wersji Be-CzS, standardowej dla maszyn przeznaczonych dla Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych a połowa będzie w wersji Be-200PS, poszukiwawczo-ratowniczej bez możliwości gaszenia pożarów.