Partner serwisu
Biznes i przemysł

Katastrofa Beriewa Be-200 w Turcji. Pomagał gasić pożary lasów

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
15-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Wczoraj (14 sierpnia) około godziny 16:10 czasu polskiego, na południowym wschodzie Turcji rozbiła się latająca amfibia Beriew Be-200 Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej (Wojenno-Morskoj Fłot – WMF), uczestnicząca w walkach z pożarami lasów. Spalony wrak znaleziono niedaleko Kahramanmaras. Na pokładzie znajdowało się osiem osób: pięciu Rosjan (żołnierzy) i trzech Turków (inspektorów leśnych). Niestety wszyscy zginęli w wypadku.

Według dostępnych informacji, samolot powracał do Adany po gaszeniu pożarów w rejonie Ilıca. Rozbił się w górzystym terenie u północnego podnóża gór Taurus. Na razie nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Na miejsce katastrofy wysłano komisję rosyjskiego Ministerstwa Obrony, która ma ustalić przyczyny tragedii.

Stracona maszyna to latająca amfibia Beriew Be-200CzS "Aleksandr Mamkin" o rejestracji RF-88450/20 yellow (20 żółty), a jego numer seryjny to 64620090311. Był pierwszym dostarczonym lotnictwu WMF Rosji. Swój pierwszy lot techniczny odbył 14 lutego 2020 r. Be-200 (20) był jednym z 3 samolotów tego typu wysłanych w lipcu br. do Turcji do walki z pożarami na polecenie prezydenta Władimira Putina. Warto dodać, że katastrofa w Turcji jest pierwszą w historii eksploatacji samolotów Be-200.

Prezydent Rosji Władimir Putin złożył kondolencje rodzinom rosyjskiej załogi, która zginęła w katastrofie i poprosił ministra obrony o przygotowanie dokumentów przyznających im pośmiertne nagrody. Rozbity samolot należał do rosyjskiej marynarki wojennej. Putin wysłał też telegram kondolencyjny do tureckiego prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana w związku ze śmiercią tureckich obywateli, mówiąc, że „Rosjanie wraz z Turkami walczą z klęską żywiołową, która wydarzyła się w waszym kraju i czujemy jedność w żalu”.

Pożary w tureckim regionie Morza Śródziemnego rozpoczęły się pod koniec lipca i pochłonęły tysiące akrów lasów, głównie w nadmorskich prowincjach Mugla i Antalya.

Beriew Be-200 - latająca amfibia

Be-200 to rosyjska latająca amfibia opracowana przez biuro konstrukcyjne Berijewa, przeznaczona do pełnienia zadań patrolowych, transportowych i przeciwpożarowych. Be-200 konstrukcyjnie wywodzi się od wcześniejszej maszyny Be-42. W założeniu miał być to tańszy w produkcji i eksploatacji samolot, którego głównym polem działania miał być rynek cywilny. Pod koniec lat 80. ubiegłego wieku rozpoczęto pracę projektowe nad Be-200. Z racji przeznaczenia środki na jego rozwój przeznaczyły ministerstwa gospodarki i spraw wewnętrznych. Kryzys finansowy z początku lat 90. zmusił władzę do powołania w 1991 r. międzynarodowej spółki z kapitałem rosyjsko-ukraińsko-szwajcarskim ZAO Beta Air, której celem było dalsze finansowanie prac nad samolotem. Pierwszy lot zaplanowano na 1995 rok, jednak problemy ze skompletowaniem wyposażenia maszyny opóźniły start. Doszło do niego dopiero 24 września 1998 r., a 10 września 1999 roku samolot wystartował po raz pierwszy z powierzchni wody. Drugi prototyp, oznaczony jako Be-200ES, wybudowany specjalnie dla Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych, pierwsze lot odbył 27 sierpnia 2002 r. Ministerstwo zamówiło siedem maszyn, pierwszy seryjny egzemplarz do swojego pierwszego lotu wzniósł się 17 czerwca 2003 r. Od tegoż roku obowiązuje nazwa Be-200 Altair.


Beriew Be-200 (21512) podczas Paris Air Show 2019 Fot. Piotr Bożyk

Początkowo Be-200 budowany był przez korporację Irkut w Irkucku, jednak z uwagi na duże obciążenie fabryki produkcją samolotów Su-30MK, Jak-130 i przewidywaną MC-21, produkcję amfibii przeniesiono do zakładów Beriewa w Taganrogu. Pierwszym samolotem wyprodukowanym w nowej lokalizacji był przeznaczony dla Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Be-200ES, którego uroczyste wytoczenie z fabryki odbyło się 30 maja 2016 r.

W 2013 r. rosyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło przetarg na sześć maszyn Be-200 przeznaczonych dla sił zbrojnych. W 2020 r. trzy samoloty znalazły się na wyposażeniu 7062. Bazy Lotnictwa Sił Morskich Artiom-Kniewiczi w pobliżu Władywostoku a kolejne trzy trafią do 859. Ośrodka Szkolenia Sił Morskich. Połowa z nich była zbudowana w wersji Be-CzS, standardowej dla maszyn przeznaczonych dla Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych a połowa będzie w wersji Be-200PS, poszukiwawczo-ratowniczej bez możliwości gaszenia pożarów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Biznes i przemysł

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Piotr Bożyk/Informacja prasowa 19 sierpnia 2023

Chrcynno: Pięć osób nie żyje po katastrofie samolotu Cessna

Infrastruktura i lotniska

Dożywocie karą za tragiczne zestrzelenie rejsu MH17 nad Donbasem

Prawo i polityka

Dożywocie karą za tragiczne zestrzelenie rejsu MH17 nad Donbasem

Redakcja/przegląd prasy 18 listopada 2022

USA: Katastrofa hydroplanu niedaleko Seattle

Pasażer i linie lotnicze

USA: Katastrofa hydroplanu niedaleko Seattle

Rafał Dybiński 05 września 2022

Rosja: An-26 zniknął na Kamczatce. 28 osób na pokładzie

Pasażer i linie lotnicze

Właściciel Škoda Transportation zginął w katastrofie helikoptera

Biznes i przemysł

Zobacz również:

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Biznes i przemysł

PKBWL opublikowała raport wstępny z wypadku Cessny w Chrcynnie

Piotr Bożyk/Informacja prasowa 19 sierpnia 2023

Chrcynno: Pięć osób nie żyje po katastrofie samolotu Cessna

Infrastruktura i lotniska

Dożywocie karą za tragiczne zestrzelenie rejsu MH17 nad Donbasem

Prawo i polityka

Dożywocie karą za tragiczne zestrzelenie rejsu MH17 nad Donbasem

Redakcja/przegląd prasy 18 listopada 2022

USA: Katastrofa hydroplanu niedaleko Seattle

Pasażer i linie lotnicze

USA: Katastrofa hydroplanu niedaleko Seattle

Rafał Dybiński 05 września 2022

Rosja: An-26 zniknął na Kamczatce. 28 osób na pokładzie

Pasażer i linie lotnicze

Właściciel Škoda Transportation zginął w katastrofie helikoptera

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5