Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Katowice: 12,3 mln zysku netto w 2022 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Katowice: 12,3 mln zysku netto w 2022 roku
fot. Piotr Adamczyk/Katowice AirportPort lotniczy Katowice-Pyrzowice
70-proc. wzrost przychodów, przy 30-proc. wzroście kosztów operacyjnych, pozwolił podkatowickiemu portowi lotniczemu w Pyrzowicach na wygenerowanie w roku 2022 zysku netto w wysokości 12,3 mln złotych. Zarządzane przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A lotnisko umocniło swoją pozycję jako krajowego lidera w obsłudze ruchu czarterowego.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach, którego zarządzającą spółką jest Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., obsłużyło w ubiegłym roku 4,42 mln pasażerów, czyli 91 proc. ruchu z rekordowego dla branży lotniczej roku 2019, kiedy z usług portu skorzystało 4,84 mln osób. W minionym roku katowickie lotnisko w ruchu czarterowym obsłużyło ponad dwa mln pasażerów, co odpowiada wynikowi zanotowanemu przed trzema laty.

W 2022 r. Katowice Airport zwiększyło liczbę operacji i wielkości odprawianego cargo. Od stycznia do końca grudnia lotnisko przeładowało 40 646 ton frachtu, tj. o 8 542 ton więcej niż w 2021 roku. Po raz pierwszy w historii katowicki port przekroczył granicę obsługi 40 tys. ton cargo. W ciągu dwóch ostatnich lat przewozy cargo wzrosły dwukrotnie: z dwudziestu tysięcy ton w 2020 roku, do ponad czterdziestu tysięcy ton w 2022 roku.

W roku 2022 przychody ogółem zwiększyły się w porównaniu z rokiem poprzednim o 85,2 mln złotych. Przychody ze sprzedaży były wyższe o 83,9 mln złotych. Wzrost przychodów możliwy był dzięki rozwojowi ruchu lotniczego oraz lepszej koniunkturze gospodarczej. W zeszłym roku przychody lotniskowe rosły szybciej niż przychody uzyskiwane z działalności pozalotniskowej. Dynamika tych pierwszych wyniosła 173,3 proc., podczas gdy dynamika przychodów pozalotniskowych odpowiednio wyniosła 166,8 proc. Przychody z działalności lotniskowej były wyższe od zeszłorocznych o 45,9 mln złotych. Działalność pozalotnicza zagwarantowała wpływu w wysokości 94,8 mln złotych. Było one wyższe od tych uzyskanych w roku 2021 o 66,8 proc. Pozostałe przychody operacyjne stanowiły 6,3 proc. łącznie uzyskanych przychodów i były one niższe od uzyskanych w roku ubiegłym o 700 tys. złotych.

Przychody z prowadzonej działalności lotniskowych z podziałem na linie lotnicze prezentowały się następująco: linie czarterowe – 47,9 proc., Wizz Air – 22,2 proc., Ryanair – 16,4 proc., linie cargo – 6,4 proc., PLL LOT – 2,7 proc. Udział Lufthansy wyniósł 1,1 proc. Rola portu w Katowicach jako polskiego lidera w ruchu czarterowym znalazła swoje odzwierciedlenie w uzyskiwanych przychodach. Najwyższy, bo aż 47,6-proc. udział w przychodach lotniskowych stanowiły przychody z zagranicznych lotów czarterowych. Ten segmentu ruch wzrósł rok do roku o 65,6 proc. i wyniósł 51,8 mln złotych. Ruch regularny zarówno krajowy, jak i zagraniczny zapewnił dochody w wysokości 46,3 mln złotych.

Głównym źródłem przychodów pozalotniskowych lotniska w Pyrzowicach jest wynajem powierzchni lokalowej w terminalach pasażerskich oraz cargo. Przychody z tych dwóch form działalności zagwarantowały przychód w kwocie 57 mn złotych. Stanowiły one 60,1 proc. całkowitych przychodów uzyskanych z działalności pozalotniczej. Rok wcześniej ten sektor uzyskał przychody mniejsze o 21,5 mln złotych. Istotnym źródłem przychodów lotniskowej spółki jest również oferowanie miejsc parkingowych.

Niesprzyjające warunki gospodarcze, takie jak wzrost kosztów cen energii, gazu, usług, inflacja oraz podniesienie stóp procentowych miały znaczący wpływ na wzrost kosztów prowadzonej przez GTL S.A. działalności. Koszty operacyjne rosły wolniej niż przychody i wyniosły 181 mln złotych, o 41,7 mln złotych więcej niż w roku poprzednim. Działalność operacyjna odpowiadała za 87,6 proc. całkowitych kosztów, które zamknęły się w kwocie 206,5 mln złotych. Dzięki wyższym przychodom wskaźnik poziomu kosztów obniżył się z 109,2 proc. w roku 2021 do 94,1 proc. w roku 2022. Największy udział w kosztach działalności operacyjnej stanowiły: wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 29,3 proc., amortyzacja 23 proc., usługi obce 18,4 proc. oraz pozostałe koszty rodzajowe, które wyniosły 16,2 proc. W związku ze wzrostem stóp procentowych nastąpił znaczący wzrost kosztów finansowych. Wzrosły one, licząc rok do roku, aż o 13,5 mln złotych.

Ubiegły rok dla Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, przy 70,2-proc. wzroście przychodów ze sprzedaży oraz przy 30-proc. wzroście kosztów działalności operacyjnej, zamknął się z dodatnim wynikiem ze sprzedaży w kwocie 22,5 mln złotych. W 2021 r. port odnotował stratę w wysokości 19,7 mln złotych. Zakończony rok obrotowy 2022, po uwzględnieniu podatku dochodowego, zamknął się zyskiem netto w wysokości 12,3 mln zł.

W bieżącym roku spółka zarządzająca portem prognozuje, że po raz pierwszy w historii, z oferty lotniczej skorzysta ponad pięć mln pasażerów. W sprawozdaniu za ubiegły rok zarząd portu nie przedstawił przewidywanego na ten rok zysku bądź straty netto.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Polska: Dominacja lotów Kraków – Gdańsk i Szczecin – Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Infrastruktura i lotniska

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Polska: Dominacja lotów Kraków – Gdańsk i Szczecin – Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Wilk: CPK warunkiem sukcesu LOT w Europie Środkowej i Wschodniej

Infrastruktura i lotniska

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5