Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, które zarządza katowickim lotniskiem, podpisało z firmą Budimex SA umowę na realizację pierwszego etapu budowy nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska.
Nowa infrastruktura zlokalizowana zostanie w południowo-wschodniej części portu, przy płycie do odladzania samolotów. W ramach podpisanego kontraktu powstanie m.in. dwukondygnacyjny budynek administracyjno–socjalny o powierzchni 470 m2, hala garażowo-warsztatowa o powierzchni 2 294 m2 z 9 stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa (place manewrowe, drogi wewnętrzne, chodniki) oraz teletechniczna. Wartość pierwszego etapu budowy bazy to prawie 20 mln zł netto. Inwestycja ma być gotowa w II kwartale 2025 roku. Bazę zaprojektowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt.
– Bezpieczeństwo operacji lotniczych jest w gronie priorytetowych zadań zarządzającego każdym lotniskiem. Zależy nam na tym, żeby działy odpowiedzialne za ten obszar miały optymalne warunki pracy. Od wielu lat inwestujemy w nowoczesny sprzęt, który służy utrzymaniu bezpieczeństwa. Chcemy także podnieść jakość zaplecza socjalnego oraz technicznego, stąd decyzja o budowie nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.
Dział Eksploatacji Lotniska oraz Dział Transportu i Utrzymania Maszyn pełnią ważną rolę w zakresie zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa w części zastrzeżonej portu. Pierwszy z nich odpowiada za utrzymanie pełnej gotowości eksploatacyjnej pola ruchu naziemnego (drogi startowej, dróg kołowania i stanowisk postojowych) katowickiego lotniska. Jego siłami prowadzona jest m.in. „Akcja zima”, odpowiada także ze utrzymanie obszarów trawiastych na terenie portu. W celu realizacji swoich zadań, dział ten wykorzystuje specjalistyczny sprzęt, w tym oczyszczarki lotniskowe, pługi wirnikowe, polewarki oraz wysokowydajne zestawy koszące. Z kolei Dział Transportu i Utrzymania Maszyn w zakresie swoich obowiązków ma m.in. dbanie o prawidłowy stan technicznych pojazdów i sprzętu należącego do GTL SA oraz za ich poprawną eksploatację.
Budowa nowej bazy dla działów transportu i eksploatacji lotniska to jedna z inwestycji zaplanowanych w ramach programu rozbudowy infrastruktury Katowice Airport na lata 2024-2028. W jego ramach największym przedsięwzięciem jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni 50 tys. m kw. Nowy terminal pełnić będzie funkcje przylotowe i odlotowe, wyposażony będzie w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy stacją a nowym terminalem pasażerskim powstanie centrum przesiadkowe dla autobusów komunikacji publicznej i autokarów dalekobieżnych. Na liście projektów jest także budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową (projekt dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej), budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, drugiego terminalu towarowego, nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej oraz rozbudowa parkingów terenowych i budowa parkingu wielopoziomowego. Łączny szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to około 1,5 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.