Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Katowice: Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Katowice Airport

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Katowice: Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu
fot. Katowice Airport
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, spółka zarządzająca Katowice Airport, ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Korzystając z możliwości, które daje ustawa prawo zamówień publicznych, zadecydowano, że postępowanie przetargowe prowadzone będzie w trybie dialogu konkurencyjnego (opartego o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami zamówienia).

Budowa głównego terminalu pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który został ogłoszony w lutym bieżącego roku. Jest to jednocześnie największy pojedynczy projekt inwestycyjny w historii Katowice Airport, zarówno jeśli chodzi o nakłady finansowe, jak i skalę oraz wielopłaszczyznowość całego przedsięwzięcia.

Zadaniem wykonawcy, który zostanie wybrany w przetargu, będzie przygotowanie dokumentacji projektowej dla następujących elementów składających się na inwestycję:

1. Budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi.
2. Przebudowa i rozbudowa strefy airside (budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3).
3. Budowa centrum przesiadkowego.
4. Budowa tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym.
5. Połączenie projektu z drogą wojewódzką nr 913 oraz budowa drogi wewnętrznej i systemu parkingów.

Ponadto wykonawca przygotuje projekt rozbiórki budynków i budowli, a także projekt niezbędnej przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Jego rolą będzie także opracowanie koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego, centrum biurowo-kongresowego, oraz rozbudowy terminalu pasażerskiego o kolejne etapy (etap 2 – przepustowość roczna 12 mln pasażerów, etap 3 – przepustowość roczna 15 mln pasażerów).

– Budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to najważniejsza inwestycja w historii katowickiego lotniska. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej, to pierwszy kamień milowy na drodze do realizacji tego skomplikowanego przedsięwzięcia. Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

– W połowie bieżącego roku zweryfikowaliśmy prognozy ruchu pasażerskiego dla Katowice Airport. Aktualnie przewidujemy, że poziom 10 mln podróżnych rocznie osiągniemy już w 2030 roku. Dlatego budowa głównego terminalu pasażerskiego jest niezbędna dla zabezpieczenia rozwoju katowickiego lotniska i utrzymania odpowiedniego standardu obsługi podróżnych – podkreśla Artur Tomasik.

Najważniejszym celem realizacji inwestycji budowy głównego terminalu jest zwiększenie przepustowości infrastruktury do poziomu umożliwiającego komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie cały projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, żeby w przyszłości można było terminal łatwo rozbudować, zwiększając jego przepustowość do poziomu 12 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie i 15 mln podróżnych w drugiej. Nowa infrastruktura umożliwi także integrację trzech rodzajów transportu, to jest lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostanie pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” – te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości około 270 metrów. Ponadto w ramach przedsięwzięcia, w miejscu gdzie obecnie znajduje się parking P2, powstanie nowy układ drogowy o wysokiej przepustowości, z wydzieloną strefą „Kiss & Fly”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Sprzedaż lotniska Łódź coraz bliżej

Infrastruktura i lotniska

Sprzedaż lotniska Łódź coraz bliżej

Mateusz Kieruzal 22 października 2024

Modlin: Trzech wiceprezesów w zarządzie lotniska

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Trzech wiceprezesów w zarządzie lotniska

Redakcja/inf. pras. 21 października 2024

Rzeszów: Ponad 31 mln złotych z Funduszy Europejskich dla lotniska

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Katowice: Najlepszy wrzesień w historii portu w Pyrzowicach

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Najlepszy wrzesień w historii portu w Pyrzowicach

inf. pras. 04 października 2024

Katowice: Ruszyła budowa węzła do przeładunku towarów i paliw

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Najlepszy kwiecień w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Sprzedaż lotniska Łódź coraz bliżej

Infrastruktura i lotniska

Sprzedaż lotniska Łódź coraz bliżej

Mateusz Kieruzal 22 października 2024

Modlin: Trzech wiceprezesów w zarządzie lotniska

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Trzech wiceprezesów w zarządzie lotniska

Redakcja/inf. pras. 21 października 2024

Rzeszów: Ponad 31 mln złotych z Funduszy Europejskich dla lotniska

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Katowice: Najlepszy wrzesień w historii portu w Pyrzowicach

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Najlepszy wrzesień w historii portu w Pyrzowicach

inf. pras. 04 października 2024

Katowice: Ruszyła budowa węzła do przeładunku towarów i paliw

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Najlepszy kwiecień w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5