Partner serwisu
Prawo i polityka

KE: Air France otrzyma kolejne 1,4 mld euro pomocy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE: Air France otrzyma kolejne 1,4 mld euro pomocy
fot. Air France
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną w wysokości 1,4 miliarda euro, którą francuski rząd przekaże Air France. Jest to trzecia pomoc publiczna w ramach walki ze skutkami pandemii COVID-19. Air France wcześniej otrzymały od Paryża 11 mld euro.

Udzielona przez francuski rząd pomoc publiczna, w celu zrekompensowania flagowemu przewoźnikowi lotniczemu Francji strat finansowych wynikających z pandemii COVID-19, jest według Europejskiej Komisarz ds. Konkurencji zgodna z unijnymi zasadami przekazywania przedsiębiorstwom środków publicznych. Według komunikatu Komisji, wsparcie finansowe „zostanie udzielone w kilku transzach i może przybrać formę dotacji, wsparcia kapitałowego lub wsparcia płynnościowego”.

W następstwie pandemii COVID-19 linie lotnicze w całej Europie zwróciły się do rządów o pomoc finansową. Najnowsza pomoc państwa dla Air France nie jest pierwszą, którą francuskie linie lotnicze otrzymały w ostatnich latach.

Wcześniej operator swój główny hub w porcie lotniczym Charles'a de Gaulle'a otrzymał pomoc publiczną o wartości 10 mld euro. Na pierwszy 7-mld zastrzyk finansowy Komisja Europejska wyraziła zgodę 4 maja 2020 r. Otrzymane przez Air France środki miały zostać przeznaczone na wsparcie płynności finansowej przewoźnika. Kolejna pomoc publiczna, tym razem o wartości czterech mld euro, która została przeznaczona na dokapitalizowanie francuskiego przewoźnika, została zatwierdzona przez Komisję 6 kwietnia 2021 r.

Teraz, Komisja Europejska wyraziła zgodę, aby Paryż przelał francuskiemu przewoźnikowi 1,4 mld euro. Środek ma na celu zrekompensowanie liniom lotniczym szkód poniesionych w okresie od 17 marca do 30 czerwca 2020 r. w związku z pandemią COVID-19 i ograniczeniami w podróżowaniu wprowadzonymi w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Komisja oceniła zgłoszony przez Francję środek na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który umożliwia Komisji zatwierdzanie państwowych środków pomocowych przyznawanych przez państwa członkowskie w celu zrekompensowania określonym przedsiębiorstwom lub sektorom szkód bezpośrednio spowodowanych przez zdarzenia nadzwyczajne, takie jak pandemia koronawirusa.

 – „Komisja stwierdziła w szczególności, że francuski środek naprawi szkody bezpośrednio związane z wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. [Komisja, od red.] Uznała środek za proporcjonalny, ponieważ odszkodowanie nie przekracza kwoty niezbędnej do naprawienia szkody” – oświadczyła Komisja Europejska. Francja zgłaszając wniosek o zgodę na udzielenie kolejnej pomocy publicznej wskazała, że z powodu obowiązujących wtedy ograniczeń w podróżowaniu, przewoźnik poniósł znaczne straty operacyjne i doświadczył gwałtownego spadku ruchu i rentowności.

Air France – francuskie linie lotnicze wchodzące w skład lotniczego holdingu Air France- KLM, w którym Paryż dysponuje 28-proc. akcji – jest jak wskazuje Komisja Europejska, kluczowym graczem we francuskiej gospodarce pod względem liczby zatrudnianych osób i oferowanych krajowych i międzynarodowych połączeń lotniczych. Air France zapewnia łączność lotniczą między kontynentalną Francją a jej zamorskimi terytoriami zależnymi. Flota samolotów holdingu Air France-KLM przekracza 300 maszyn.

W dniu 19 marca 2020 r. Komisja przyjęła tymczasowe ramy prawne dotyczące pomocy państwa w związku z pandemią koronawirusa, aby umożliwić państwom członkowskim wykorzystanie pełnej elastyczności przewidzianej w zasadach pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście pandemii koronawirusa. Tymczasowe ramy dotyczące COVID-10 zostały zmienione aż siedem razy: 3 kwietnia, 8 maja, 29 czerwca, 13 października 2020 r., 28 stycznia i 18 listopada 2021 r. Jak ogłoszono w maju ubiegłego roku, tymczasowe zasady ramowe dotyczące pomocy publicznej nie zostały przedłużone. Przepisy wygasły 30 czerwca 2020 r., lecz Komisja Europejska wskazała kilka wyjątków, kiedy państwo członkowie może w dalszym ciągu skorzystać z tych zapisów i udzielić finansowego wsparcia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Pasażer i linie lotnicze

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Rafał Dybiński 31 lipca 2024

Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku

Infrastruktura i lotniska

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Pasażer i linie lotnicze

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Mateusz Kieruzal 02 marca 2024

Zobacz również:

Air France: Zimą 169 kierunków. Manila wśród pięciu nowości

Pasażer i linie lotnicze

Air France: Zimą 169 kierunków. Manila wśród pięciu nowości

inf. pras. 19 września 2024

Air France: Nowe usługi dla Klasy Pierwszej

Pasażer i linie lotnicze

Ekonomiczna premium Air France. Czy warto wydać więcej pieniędzy?

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Pasażer i linie lotnicze

Zadłużony REX uziemia boeingi 737 i musi wrócić do korzeni

Rafał Dybiński 31 lipca 2024

Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku

Infrastruktura i lotniska

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Pasażer i linie lotnicze

Mozolna odbudowa rynku lotniczego USA - Chiny

Mateusz Kieruzal 02 marca 2024

Zobacz również:

Air France: Zimą 169 kierunków. Manila wśród pięciu nowości

Pasażer i linie lotnicze

Air France: Zimą 169 kierunków. Manila wśród pięciu nowości

inf. pras. 19 września 2024

Air France: Nowe usługi dla Klasy Pierwszej

Pasażer i linie lotnicze

Ekonomiczna premium Air France. Czy warto wydać więcej pieniędzy?

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5