Komisja Europejska chce, aby w oparciu o doświadczenia związane z pandemią i upadłością linii lotniczych Thomas Cook Airlines w 2019 r., przyjęte zostały nowy przepisy, które w lepszy sposób zabezpieczą prawa pasażerów do m.in. zwrotu zapłaconych za bilety lotnicze pieniędzy. Z proponowanych przez Komisję przepisów wynika również, że przewoźnicy będą musieli zapewnić lepszą komunikację z pasażerami czy zagwarantować dodatkową pomoc dla podróżnych wymagających specjalnej pomocy.
Komisja Europejska odpowiada za kształtowanie wspólnej polityki 27 państw-członków Unii Europejskiej. Organ zaproponował wzmocnienie praw pasażerów lotniczych, w szczególności w zakresie zwrotu kosztów opóźnionych lub odwołanych podróży lotniczych. Komisja zamierza stworzyć ujednolicony unijny formularz zwrotu kosztów i zwiększyć świadomość pasażerów w zakresie ich praw, zwłaszcza w przypadku podróży multimodalnych lub rezerwacji dokonanych za pośrednictwem internetowych biur podróży (OTA), czyli pośredników, którzy przeważnie oferują tańsze bilety lotnicze, lecz w przypadku jakichkolwiek zakłóceń umywają ręce, wskazując, że winnym są linie lotnicze.
– Unia Europejska ma najsilniejsze na świecie ramy prawne dot. ochrony pasażerów, ale to nie znaczy, że nie powinniśmy działać jeszcze lepiej, wyciągając wnioski z ponad dziesięcioletnich doświadczeń w tej dziedzinie – wskazała unijna komisarz ds. transportu, Adina Valean, która zaprezentowała sposoby poprawy stosowania i egzekwowania istniejących przepisów rozporządzenia WE 261/2004.
Wzmocnienie ochrony pasażerów
Komisja Europejska chce, aby: podczas rezerwacji biletów u pośredników została zapewniona pasażerom taka sama ochrona i opieka, jak w przypadku rezerwacji biletu bezpośrednio w kanałach sprzedażowych przewoźników lotniczych; rozszerzona została ochrona na pasażerów, którzy w ramach jednej podróży łączą różne środki transportu (np. samolot i pociąg); zwiększona została pomoc dla pasażerów niepełnosprawnych, tak aby poszanowane zostało prawo do godnego podróżowania.
Nowe przepisy zagwarantują klientom możliwość zwrotu kosztów w przypadku zakłócenia lotu – szczególnie w przypadku zakupu biletu przez pośrednika. Nowe przepisy stanowią, że osoby sprzedające imprezy turystyczne na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać ubezpieczenie na wypadek niewypłacalności, aby pokryte zostały koszty zwrotu pieniędzy i repatriacji klientów w przypadku ogłoszenia bankructwa. Dodatkowo, odpowiedzialność ponosić będzie także organizator imprezy turystycznej, a podróżnym będzie przysługiwać prawo zwrotu pieniędzy w ciągu 14 dni. Biura podróży/pośrednicy mają również zapewnić bardziej przejrzyste informacje warunków podróży.
Proponowane przepisy są pokłosiem bankructwa w 2019 roku Thomas Cook Airlines – linii będących jednocześnie biurem podróży. Upadłość linii lotniczej spowodowała, że ponad 600 tys. pasażerów utknęło w jakimś miejscu na Ziemi. Misja ratunkowa była tak olbrzymia, że w realizację lotów repatriacyjnych zaangażowanych był airbus A380 linii Malaysia Airlines. W związku z tym Komisja Europejska pragnie, aby wprowadzone regulacje zapobiegły kolejnemu takiemu kryzysowi.
Linie chcą zmian w systemie odszkodowań
Wiodące europejskie linie lotnicze, reprezentowane przez stowarzyszenie Airlines For Europe (A4E), zareagowały na wniosek Komisji i wzywają państwa członkowskie Unii do wykorzystania nowej propozycji dotyczącej praw pasażerów w celu przełamania impasu w sprawie szerszej reformy praw pasażerów. Linie chcą, aby system odszkodowań wypłacanych pasażerom został ograniczony, rozszerzona została definicja nadzwyczajnych okoliczności, gdyż obecne przepisy, zdaniem przewoźników, są niejasne i narażają linie na wypłaty wielomilionowych odszkodowań finansowych.
A4E zachęca państwa członkowskie omówiły pierwotną propozycję reformy wraz z najnowszymi sugestiami komisarz transportu, tak aby stworzona została jednolita regulacja, zapewniająca kompleksową ochronę zarówno pasażerów, jak i przewoźników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.