Bruksela kwestionowała zakup ITA Airways przez Lufthansę, lecz Komisja Europejska ostatecznie dała „zielone światło” na przejęcie narodowego przewoźnika Italii przez niemiecki koncern. Wielomiesięczna saga dobiegła tym samym końca, a konsolidacja na europejskim rynku stała się faktem dokonanym.
25 maja ubiegłego roku informacja o przejęciu przez Lufthansę, za kwotę 325 mln euro,
41 proc. akcji nowych narodowych linii lotniczych Włoch stała się oficjalna. Wkład kapitałowy miał przynieść bezpośrednie korzyści dla ITA Airways. W ramach umowy, włoskie ministerstwo zobowiązało się do podwyższenia kapitału przewoźnika o 250 mln euro, co sugerowało, że środki zostaną przeznaczone na pokrycie
486-milionowej straty zanotowanej w 2022 r. Ponadto, przedstawiciele włoskiego rządu i Lufthansy uzgodnili opcje umożliwiające potencjalne nabycie pozostałych udziałów przez niemiecki holding lotniczy w późniejszym terminie.
Zarząd niemieckiego przewoźnika, który jest głównym udziałowcem linii, takich jak Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Swiss International Air Lines, był pewny, że przejęcie ITA Airways uzyska w krótkim czasie zgody regulacyjne we Włoszech i Brukseli, lecz w październiku 2023 r. tekę unijnego komisarza ds. polityki konkurencji przejął Didier Reynders, który zastrzegł, że liniom lotniczym będzie trudniej dokonywać fuzji, gdyż
Komisja Europejska będzie dokładnie badać, czy „zapewniona zostanie uczciwa konkurencja”.
Bruksela długo kwestionowała zasadność przejęcia ITA Airwyas przez niemiecki koncern, wskazując na załamanie się wolnego rynku na kilku lukratywnych rynkach lotniczych, co nie podobało się Rzymowi. Dla władz Italii jedynym ratunkiem dla narodowego przewoźnika była jego fuzja z Lufthansą. Komisja Europejska nawet wszczęła szczegółowe dochodzenie, które wykazało, że wolny rynek może przestać istnieć, lecz – jak powszechnie wiadomo: „po wyborach można wszystko” – ostatecznie dała „zielone światło” na przejęcie 41-akcji. Akcji ITA Airways przez Grupę Lufthansa. W późniejszym czasie przejęte zostaną pozostałe udziały. Pozostałe 59 proc. akcji może być przejęte już w 2025 roku.
Zakończenie transakcji planowane jest na w czwartym kwartale br., gdyż konieczne jest wdrożenie środków zaradczych wynegocjowanych z Komisją Europejska, jak również uzyskanie zgód regulatorów antymonopolowych innych państw, m.in. Stanów Zjednoczonych, po czym nastąpi „szybka integracja” ITA Airwyas z liniami z Grupy Lufthansy. – Zgoda wydana przez Brukselę to doskonała wiadomość dla ITA Airways i Lufthansy, a zwłaszcza dla wszystkich pasażerów latających do i z Włoch – stwierdził Carsten Spohr, dyrektor generalny niemieckiego holdingu, dodając, że „decyzja ta jest także wyraźnym sygnałem dla silnego ruchu lotniczego w Europie, który może skutecznie sprawdzić się w światowej konkurencji”.
Integracja ITY z Lufthansą ma „wzmocnić i polepszyć” sytuację ekonomiczną flagowych linii lotniczych z Włoch, które staną się piątym „rynkiem macierzystym” Grupy Lufthansa. Będzie to wówczas drugi co do wielkości rynek lotniczy holdingu pod względem uzyskiwanych przychodów, po Niemczech i USA. Włochy już teraz są drugim po USA najważniejszym rynkiem dla Lufthansy spoza swoich rynków macierzystych. Pod względem produktu krajowego brutto, Włochy są trzecią co do wielkości gospodarką w Europie, z gospodarką silnie zorientowaną na eksport i jednym z najpopularniejszych miejsc wakacyjnych na świecie.