Rumuńskie narodowe linie lotnicze TAROM przechodzą ciężkie czasy. Pomocną dłoń wyciągnął Bukareszt, który zdecydował się udzielić pomocy publicznej w kwocie 95,3 mln euro. Komisja Europejska zatwierdziła państwowy zastrzyk finansowy, który ma pomóc w restrukturyzacji działalności flagowego operatora lotniczego z kraju Drakuli.
28 maja 2021 r. Rumunia zgłosiła Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji linii TAROM, który określał pakiet środków zaradczych, który miały usprawnić działalność rumuńskiego przewoźnika, odnowić starzejącą się flotę i obniżyć koszty prowadzonej działalności. Instytucja wykonawcza Unii Europejskiej nie zatwierdziła od razu warunków pomocy publicznej, mimo że inne stolice otrzymały zielone światło na dofinansowanie narodowych przewoźników.
Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie, aby ocenić, czy państwowe środki finansowe przeznaczone na restrukturyzację TAROM będą zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Bruksela wyrażała zaniepokojenie sytuacją finansową rumuńskich linii, która jeszcze przed wybuchem pandemii była bardzo trudna; w 2020 roku linie otrzymały pomoc publiczną. Flagowy przewoźnik stracił miano największych linii lotniczych w Rumunii, przegrywając walkę z Wizz Airem, nieistniejącymi już liniami Blue Air czy nowopowstałym przewoźnikiem, jakim są linie HiSky.
Zielone światło
W czasie trwania dochodzenia, Bukareszt zaktualizował plan restrukturyzacji, aby rozwiać wątpliwości wyrażone w decyzji o wszczęciu postępowania. Rumuński rząd wnioskował do Komisji o umorzenie długu w wysokości około 49,53 mln euro, co odpowiadało kwocie pomocy publicznej z lutego 2020 roku, powiększonej o odsetki, oraz zastrzyk kapitałowy w wysokości około 45,77 mln euro.
– Zatwierdzona pomoc publiczna na restrukturyzację pomaga w utrzymaniu połączeń regionalnych dla rumuńskich obywateli i przedsiębiorstw. W trakcie naszego dokładnego badania doszliśmy do wniosku, że plan restrukturyzacji pozwala na przywrócenie długoterminowej rentowności spółki, minimalizując jednocześnie zakłócenie konkurencji, ponieważ restrukturyzacja znacznie zmniejsza liczbę lotów i samolotów TAROM –powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, Margrethe Vestager.
Zdaniem Komisji, przyznane przez Bukareszt środki są proporcjonalne, gdyż rumuńskie linie lotnicze wnoszą na poczet restrukturyzacji znaczną kwotę, 77,66 mln euro. Kwota ta została wygenerowana poprzez sprzedaż i leasing samolotów. Jednocześnie pomoc państwa jedynie w ograniczonym stopniu zakłóca konkurencję na rynku, ponieważ zmniejszenie liczby lotów i samolotów utrzymuje udział rynkowy TAROM na niskim poziomie do końca okresu restrukturyzacji, czyli do 31 grudnia 2026 r.
– Na podstawie tych rozważań Komisja stwierdziła, że środki Rumunii są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa – czytamy w oświadczeniu. Unijne zasady pomocy państwa, w szczególności wytyczne Komisji dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację, umożliwiają państwom członkowskim udzielanie pomocy przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji pod pewnymi, rygorystycznymi warunkami. Warunkiem pomocy jest wdrożenie przez przedsiębiorstwo rzetelnego planu restrukturyzacji w celu przywrócenia jego długoterminowej rentowności i partycypacji w kosztach restrukturyzacji. Ponadto, zapewnione musi zostać ograniczenie zakłóceń konkurencji na rynku.
Powrót do zysków
– To bardzo ważny krok dla TAROM, jednej z flagowych spółek Rumunii, która rozpoczyna kompleksowy proces naprawy i restrukturyzacji. Pomoc zatwierdzona przez Komisję Europejską jest dowodem na to, że spółka jest obecnie na dobrej drodze – oznajmił dyrektor generalny TAROM.
Z kolei Adina Vălean, unijna komisarz ds. transportu, wskazała, że zatwierdzenie pomocy stanowi „świadectwo zdrowia” linii lotniczych, a decyzja Brukseli ułatwia poszukiwanie inwestorów, aby operator mógł dalej się rozwijać. Vălean stwierdziła, że plan restrukturyzacji musi spełniać pewne kryteria, a Komisja Europejska uznała plan rumuńskich linii za „bardzo uzasadniony” i przewidujący, że w przyszłości firma może ponownie zacząć przynosić zyski.
Założone w 1954 roku linie TAROM podlegają rumuńskiemu Ministerstwu Transportu, a od 25 czerwca 2010 roku są członkiem sojuszu linii lotniczych SkyTeam. Państwowy przewoźnik dysponuje flotą 18 samolotów (sześciu ATR-ów 72, czterech A318, dwóch B737-700 oraz sześciu B737-800; z czego sześć maszyn jest uziemionych) i obsługuje 70 lotów tygodniowo, korzystając albo z własnych samolotów, albo z samolotów należących do swoich partnerów code-share.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.