Partner serwisu
Prawo i polityka

KE: Raport o stanie lotnictwa na Bałkanach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KE: Raport o stanie lotnictwa na Bałkanach
fot. Piotr Bożyk
Komisja Europejska opublikowała swoje coroczne sprawozdania z postępów dla krajów aspirujących do członkostwa w Unii Europejskiej, zawierające ocenę osiągnięć każdego z obecnych,   jak i przyszłych kandydatów w ciągu ostatniego roku, a także zestaw wytycznych dotyczących priorytetów reform, w tym transportu lotniczego.

Najnowszy raport dotyczy krajów Półwyspu Bałkańskiego, które chciałyby w najbliższym czasie stać się członkami europejskiej wspólnoty. Raport dotyczy Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Kosowa, Macedonii Północnej oraz Serbii.

Bośnia i Hercegowina

Według raportu Komisji Europejskiej proces poprawy sytuacji lotnictwa cywilnego w Bośni i Hercegowinie zatrzymał się. Ustawa o lotnictwie cywilnym przyjęta w 2009 roku nadal wymaga dostosowania do wymogów umowy o europejskim wspólnym obszarze lotniczym (ECAA). Nie najgorzej prosperuje lokalna Agencja Żeglugi Powietrznej. Jednak według Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) istnieje chroniczny brak odpowiednio wyszkolonego i wykwalifikowanego personelu.

Widoczny jest regres w strukturze instytucjonalnej w Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego Bośni i Hercegowiny (BHDCA). Z tego powodu pogorszeniu ulec może nadzór nad bezpieczeństwem lotniczym. Powołany na początku 2021 r. nowy zarząd nie odniósł się do tej kwestii. Komisja Europejska zauważa, że nie ma postępów w harmonizacji przepisów o charakterze lokalnym z unijnym rozporządzeniem w sprawie praw pasażerów. Bośnia i Hercegowina musi zwiększyć niezależność regulatora lotnictwa cywilnego, aby odwrócić postępującą negatywną tendencję.

Czarnogóra

W przypadku lotnictwa cywilnego przyjęto kilka aktów wykonawczych dotyczących bezpieczeństwa i operacji ruchu lotniczego. Po utworzeniu nowych narodowych linii lotniczych Air Montenegro w styczniu 2021 roku rząd stopniowo zwiększał kapitał założycielski. W grudniu 2021 roku parlament przyjął ustawę o wygaśnięciu ustawy o inwestycjach w konsolidację i rozwój dawnych krajowych linii lotniczych Montenegro Airlines. Certyfikacja portów lotniczych w Podgoricy i Tivacie wciąż nie została zakończona. KE wskazuje, że w listopadzie ubiegłego roku czarnogórski rząd przyjął nowy program ułatwień w transporcie lotniczym.

Macedonia Północna

W dziedzinie lotnictwa, według raportu Komisji Europejskiej, kraj utrzymał dobry poziom dostosowania się do dorobku prawnego UE i częściowo dostosował swoje ustawodawstwo, aby było zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa lotniczego. Potrzebne są jednak dalsze wysiłki, aby ułatwić inspekcje standaryzacyjne wykonywane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.

Kosowo

W transporcie lotniczym Kosowo jest częścią Europejskiej Wspólnej Przestrzeni Lotniczej (ECAA) i jest objęte uzgodnieniami dotyczącymi jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Lokalny sektor lotniczy nadal stoi przed szeregiem wyzwań, wynikających z braku członkostwa Kosowa w kilku międzynarodowych organizacjach lotnictwa cywilnego.

Problemem są również niedociągnięcia instytucjonalne agencji służb żeglugi powietrznej i kosowskiego urzędu lotnictwa cywilnego, a także brak dochodów z zarządzania przestrzenią powietrzną. Zbliżająca się reorganizacja władz lotnictwa cywilnego i reformy administracyjne powinny odzwierciedlać zasady reformy administracji publicznej, a także szczególne okoliczności i wymagania sektora lotnictwa. Według Komisji Kosowo kontynuowało dostosowywanie się do unijnego porządku prawnego, w tym implementację umowy ECAA.

Komisja Europejska zachęca władze Kosowa do kontynuowania prac nad harmonizacją pozostałych przepisów prawnych, w tym pozostałych zapisów pochodzących z umowy o Europejskiej Wspólnej Przestrzeni Lotniczej, które nie zostały jeszcze wprowadzone do kosowskiego porządku prawnego. Działania polegające na wydłużeniu długości pasa startowego na lotnisku w Prisztinie, instalacja nowych systemów lądowania, nawigacji, metrologii i łączności radiowej mają podnieść poziom bezpieczeństwa realizowania operacji lotniczych.

Serbia

Komisja Europejska w swoim raporcie zauważa, że władze ustawodawcze Republiki Serbii w dobrym tempie dostosowują serbskie ustawodawstwo lotnicze, aby było jednolite z prawem unijnym. W okresie sprawozdawczym Serbia przyjęła kilka rozporządzeń dotyczących nawigacji opartej na osiągach, certyfikatach lotniskowych, funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym, zarządzania przepływem ruchu lotniczego, odstępów między kanałami głosowymi i zdatności do lotu. Jeśli chodzi o przepisy dotyczące lotnictwa, Serbia jest bliska wypełnienia wszystkich zobowiązań określonych w pierwszym okresie przejściowym Umowy o Europejskim Obszarze Lotniczym. Serbia nadal musi jednak dalej dostosowywać swoje prawodawstwo wtórne dotyczące pomocy państwa oraz zapewnić solidne wyniki we wdrażaniu przepisów dotyczących ochrony konkurencji i kontroli pomocy państwa.

W dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) kontynuuje monitorowanie wdrażania unijnych norm bezpieczeństwa. Z powodzeniem wdrożono działania naprawcze dotyczące ustaleń EASA, które zostały wydane w 2021 r. W listopadzie ubiegłego roku przeprowadzono inspekcję standaryzacyjną w zakresie zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej. W marcu br. EASA przeprowadziła inspekcje standaryzacyjne w zakresie zdatności do lotu i operacji lotniczych.

W obszarze operacji lotniczych ustalenia EASA dotyczące niedoborów kadrowych są uwzględniane poprzez wdrożenie planu rekrutacji, w celu wzmocnienia zdolności nadzorczych Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego. W ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej Serbia zakończyła proces harmonizacji. Nie poczyniono jednak postępów w zakresie zniesienia przepisów dotyczących licencjonowania przewoźników lotniczych i normalizacji niższego reżimu przestrzeni powietrznej nad Kosowem, które pozostają ważnymi dla Komisji Europejskiej priorytetami. Serbia musi, jak podkreśla to KE, bez żadnych wyjątków, stosować rozporządzenie 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, gdyż jest ono podstawą funkcjonowania wspólnego europejskiego obszaru lotniczego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Biznes i przemysł

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

Lotnictwo jest coraz bliżej osiągnięcia poziomu ruchu sprzed pandemii

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Tomasz Śniedziewski 29 kwietnia 2023

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

W Radomiu powstanie baza szkoleniowa dla pilotów

Biznes i przemysł

Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego do 2030 roku. Jest projekt uchwały

Prawo i polityka

Zobacz również:

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Biznes i przemysł

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

Lotnictwo jest coraz bliżej osiągnięcia poziomu ruchu sprzed pandemii

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Tomasz Śniedziewski 29 kwietnia 2023

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

W Radomiu powstanie baza szkoleniowa dla pilotów

Biznes i przemysł

Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego do 2030 roku. Jest projekt uchwały

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5