Komisja Europejska zgodziła się we wtorek (10 marca) zawiesić przepisy zobowiązujące linie lotnicze do latania pustymi „lotami-widmo”, w celu utrzymania slotów na danym lotnisku. Unia Europejska chce tym samym załagodzić wpływ wybuchu epidemii koronawirusa na gospodarkę.
W ubiegłym tygodniu o porzucenie sztywnej zasady „80 procent”
apelowało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Linie lotnicze mają przydzielony bowiem czas na start lub lądowanie – jednak ryzykują jego utratą, jeśli nie będą trzymać się co najmniej 80 proc. ze slotów w ciągu roku kalendarzowego. IATA ostrzegła również, że linie lotnicze
mogą stracić nawet do 113 mld dolarów na epidemii koronawirusa, w zależności od scenariusza rozwoju epidemii.
Chociaż epidemia wirusa ograniczyła plany podróży i spowodowała masowe odwołania lotów w celu powstrzymania choroby, przewoźnicy wciąż musieli wypuszczać swoje samoloty, aby zabezpieczyć plan biznesowy na przyszły rok. Początkowo Komisja Europejska
nie przychyliła się do próśb IATA, jednak we wtorek zmieniła zdanie.
Koronawirus szkodzi ekologii i gospodarcePrzewodnicząca KE, Ursula von der Leyen, powiedziała dziennikarzom, że „w lotnictwie wybuch epidemii ma poważny wpływ na przemysł europejski i międzynarodowy. Komisja bardzo szybko przedstawi przepisy prawne, ponieważ chce ułatwić liniom lotniczym obsługę slotów ”. Dodała, że będzie to tylko tymczasowe rozwiązanie, które pomoże zarówno gospodarce, jak i środowisku, ponieważ położy kres „lotom-widmom”.
KE była pod presją. Ośmiu „zielonych” posłów Parlamentu Europejskiego napisało już do szefowej transportu UE, Adiny Vălean, wzywając do zawieszenia tak zwanego rozporządzenia 80/20, powołując się na negatywny wpływ przestrzegania tych zasad na środowisko. Przewodnicząca Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego, Karima Delli, która podpisała list, powiedziała, że „puste loty są jedną z najbardziej szkodliwych ekologicznie i ekonomicznie konsekwencji koronawirusa”.
Vălean wyjaśniła w odpowiedzi, że „biorąc pod uwagę pilną potrzebę, Komisja we właściwym czasie przedstawi wniosek ustawodawczy i wzywa Parlament Europejski do szybkiego przyjęcia tego środka”.
Apele dla lotnictwaPolitycy starali się, aby sztywne zasady dotyczące slotów mogły zostać zmienione już wcześniej. Minister finansów Francji, Bruno Le Maire, w poniedziałek (9 marca) zwrócił się do szefa gospodarki UE Paolo Gentiloniego, aby ten upewnił się, że „linie mogą utrzymać swoje sloty bez konieczności latania pustymi samolotami”. Le Maire dodał, że „absurdalne jest, że niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie w obecnych okolicznościach”.
Na konferencji lotniczej w Brukseli 3 marca dyrektor generalny Air France-KLM, Benjamin Smith, prosił o złagodzenie przepisów. Pomoc przyszła za późno dla brytyjskiego przewoźnika Flybe, który upadł po w ubiegłym tygodniu, a „gwoździem do trumny” dla linii regionalnych miały być właśnie straty finansowe, spowodowane koronawirusem.
Pomimo opuszczenia Unii Europejskiej 31 stycznia, brytyjski minister transportu Grant Schapps także starał się o zawieszenie rozporządzenia. Prawo unijne obowiązuje bowiem także w okresie przejściowym Brexitu, który wygasa 31 grudnia.