Komisja Europejska ds. Transportu przekazała Rynkowi Lotniczemu, że polski Urząd Lotnictwa Cywilnego postąpił źle w sprawie nieprzyznania węgierskim liniom lotniczym Wizz Air zgody eksploatacyjnej na realizację rejsów łączących Katowice z Erywaniem. Komisja Europejska jest w kontakcie z polskimi władzami, aby wyjaśniać zaistniałą sprawę.
Port lotniczy w Pyrzowicach, wraz z Wizz Airem, poinformowali w styczniu, że 29 kwietnia zostaną zainaugurowane loty z Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach do stolicy Armenii – Erywania. Między Śląskiem a erywańskim portem Zvarnots Wizz Air miał oferować dwa loty tygodniowo.
Wizz Air początkowo sprzedawał bilety lotnicze na rejsy do Armenii bez adnotacji, że trasa wymaga zatwierdzenia regulacyjnego. Taka informacja pojawiła się po kilku dniach. 28 stycznia br. Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że węgierski niskokosztowiec nie ma praw eksploatacyjnych do wykonywania lotów na takiej trasie, a postępowanie w sprawie wydania zgody było w trakcie procedowania.
7 kwietnia
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję odmowną dotyczącą wydania upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Armenii przez lotniczego Wizz Aira. Lotniczy regulator wydając decyzję odmowną argumentował, że umowa lotnicze o otwartym niebie pomiędzy Unią Europejską a Armenią nie weszła jeszcze w życie i nie może być tymczasowo stosowana.
Kwestię obowiązywania umowy o otwartym niebie poruszyliśmy w
TYM ARTYKULE.13 kwietnia linie
zaprzestały sprzedaży biletów lotniczych na rejsy z Katowic do Erywania.
Skontaktowaliśmy się z Komisją Europejską, aby wyjaśnić zaistniałą sprawę. Przedstawicielka KE ds. Transportu przekazała naszej redakcji, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby węgierski niskokosztowiec uruchomił loty z Polski (Katowic) do stolicy Armenii.
Armenia ratyfikowała umowę o wspólnym obszarze lotniczym między państwami Unii Europejskiej a tym krajem i przekazała odpowiedni pierwotny dokument ratyfikacyjny Sekretariatowi Generalnemu Rady Unii Europejskiej, jako depozytariuszowi umowy o otwartym niebie, w dniu 11 stycznia 2023 r. Działanie Erywania władz kończy ratyfikację umowy przez Armenię – wskazało nasze źródło w Komisji Europejskiej.
W związku z powyższym, zgodnie z Porozumieniem o konsultacjach, podpisanym w Brukseli w dniu 24 listopada 2017 r. przy okazji parafowania Umowy o wspólnym obszarze lotniczym, Umowa powinna być stosowana administracyjnie przez wszystkie odpowiednie właściwe organy Stron, w tym przez właściwe polskie władze, zgodnie z odpowiednimi obowiązującymi przepisami, od dnia 11 stycznia 2023 r.
Służby Komisji Europejskiej są obecnie w kontakcie z polskimi władzami, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację i dowiedzieć się, dlaczego Wizz Air otrzymał decyzję odmowną. Wyjaśnienia Komisji Europejskiej jednoznacznie wskazują, że decyzja ULC jest błędna, a węgierskie linie mają prawo uruchamiać połączenia lotnicze między dowolnymi portami lotniczymi na terenie Unii Europejskiej a lotniskami w Armenii.
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał nam, że wyda pozytywną decyzję w sprawie wykonywania regularnych lotów do Armenii przez Wizz Aira, w momencie gdy Umowa o Wspólnym Obszarze Lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Republiką Armenii wejdzie w życie tzn. po jej ratyfikacji przez wszystkie kraje UE.