Linie Lotnicze Motor Sicz Airlines i spółka matka, producent silników lotniczych Motor Sicz, należą do pięciu strategicznych firm, nad którymi rząd z Kijowa przejął kontrolę, stosując przy tym przepisy obowiązujące w czasie trwania stanu wojennego po raz pierwszy od inwazji Rosji w lutym. Pod koniec października prezes Motor Sicz, jednego z największych przedsiębiorstw w Europie produkujących silniki lotnicze, Wiaczesław Bogusłajew, został aresztowany i oskarżony o zdradę stanu z powodu współpracy z Rosją.
Ołeksij Daniłow, sekretarz Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony, powiedział, że aktywa strategicznie ważnych przedsiębiorstw, takich jak Motor Sicz, producenta pojazdów specjalnych AutoKrAZ, firm naftowych Ukrnafta i Ukrtatnafta oraz transformatora mocy Zaporizhtransformator zostały przekazane pod zarząd Ministerstwa Obrony Ukrainy.
Na odprawie, w której uczestniczyli także premier Ukrainy, Denys Szmyhal, minister obrony, Ołeksij Reznikow, Daniłow powiedział, że „zajęte aktywa zyskały status mienia wojskowego, a zarządzanie nimi zostało przekazane Ministerstwu Obrony Ukrainy. Po zakończeniu stanu wojennego, zgodnie z wymogami obowiązującego prawa, mienie może zostać zwrócone właścicielom lub zwrócona zostanie jego wartość”.
Kijów ujawnił niewiele szczegółów na temat procesu decyzyjnego prowadzącego do przejęć lub wypłacania rekompensat finansowych dla prywatnych akcjonariuszy przejętych przedsiębiorstw. Konfiskaty są następstwem uchwalonej w zeszłym roku ustawy, mającej na celu ograniczenie wpływów najbogatszych ukraińskich biznesmenów.
Rządowe działanie interwencyjne powoduje, że pewną część władzy tracą niektórzy z najbogatszych ludzi w kraju. Cztery spółki powiązane z kontrowersyjnymi biznesmenami: Konstantynem Żewago, Ihorem Kołomojskim i Konstantynem Grigoryszynem mogą wkrótce zostać znacjonalizowane, poinformował portal Ukraińska Prawda, powołując się na anonimowe źródła w Krajowej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
Działający w branży lotniczej Motor Sicz był do tej pory zarządzany przez Wiaczesława Bohusłajewa, który został aresztowany pod koniec października i oskarżony o zdradę stanu i współpracę z Rosją. Służby bezpieczeństwa Ukrainy zatrzymanemu Wiaczesławowi Bogusłajewowi zarzucają popełnienie przestępstw z artykułów Kodeksu Karnego Ukrainy, 111 par. 1 (działalność kolaboracyjna) i 111 par. 2 (działanie na korzyść interesów agresora). Sprawa dotyczy nielegalnych dostaw dla Rosjan sprzętu wojskowego (samolotów szturmowych). Śledztwo wykazało, że w transakcję zaangażowane było kierownictwo zakładu znajdującego się na Zaporożu, które współpracowało z przedstawicielami korporacji Rostec, która jest blisko powiązana z Kremlem.
„Sprawcy utworzyli międzynarodowe kanały nielegalnych dostaw hurtowych przesyłek ukraińskich silników lotniczych do kraju agresora. Uzyskane produkty okupanci wykorzystali do produkcji i naprawy rosyjskich śmigłowców szturmowych, takich jak Mi-8AMTSH-VN Sapsan, KA-52 Alligator i Mi-28N Night Hunter – poinformowała SBU. Właściciele ukraińskiego producenta silników Motor Sicz, za pośrednictwem kontrolowanych spółek, zarejestrowanych w krajach Bliskiego Wschodu, Europy i Azji Wschodniej, wykonywali zamówienia na potrzeby zagranicznego podmiotu. SBU wskazuje, że firmy po otrzymaniu silników z Ukrainy wysyłały je prostu do Rosji.
Bogusłajew, który do niedawna był właścicielem Motor Sicz, odegrał kluczową rolę w działaniach zmierzających do sprzedaży ukraińskiego producenta wątpliwym chińskim inwestorom w latach 2017-2021, ale z powodu szeregu naruszeń, w tym przepisów antymonopolowych, za radą Stanów Zjednoczonych i po działaniach służb bezpieczeństwa Ukrainy, sprzedaż akcji Motor Sicz została ostatecznie zablokowana. Przejęcie pełnej kontroli nad pięcioma strategicznymi spółkami jest konieczne, aby pomóc w zaspokojeniu „pilnych potrzeb” sektora obronnego podczas wojny, powiedział prezydent Wołodymyr Zełenski. Reznikow podkreślił, że nie jest to nacjonalizacja, ale bezpośrednie przejęcie majątku w czasie wojny. – To zupełnie inne formy prawne, gdyż majątek może zostać zwrócony lub jego wartość będzie zrekompensowana tuż po zakończeniu stanu wojennego – dodał.
Przed wojną Motor Sicz Airlines obsługiwały regularne i czarterowe loty pasażerskie i towarowe, w tym regularne rejsy łączące Kijów ze Lwowem, Odessą i Zaporożem. Z tego ostatniego miasta można było także polecieć do białoruskiego Mińska. Według ukraińskiego rejestru statków powietrznych, linie posiadają jednego An-140, dwa An-12, trzy An-24RV, jednego An-74TK-200, jednego Jak-18T i trzy Jak-40. Flotę przewoźnika uzupełnia osiem helikopterów Mil.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.