Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w rozmowie z serwisem money.pl przekazał, że Centralny Port Komunikacyjny zostanie uruchomiony w 2032 roku. Rok wcześniej zakończy się budowa nowego lotniska w Baranowie.
– Wcześniej, w 2029 roku, oddamy do użytku tunel Kolei Dużych Prędkości pod centrum Łodzi, a KDP między Łodzią a Warszawą ruszy w 2032 roku, równocześnie z lotniskiem. W 2031 roku skończymy budowę lotniska, w 2032 roku je uruchomimy –
podkreślił Klimczak w rozmowie z serwisem money.pl.
Dla ministra infrastruktury kluczowe jest to, co wydarzy się w grudniu. – Chcemy rozstrzygnąć przetarg na budowę tunelu KDP pod Łodzią – zaznaczył Klimczak zastrzegając, że nie zamierza łączyć polityki z tym, czym zajmuje się zwykły inżynier, który zdziera buty na budowie.
– Można mówić o różnych terminach, które są przedstawiane opinii publicznej, nawet gdy z dokumentów wynika coś zupełnie innego. Chciałbym, żeby to lotnisko powstało jak najszybciej, jednak moi poprzednicy pokazywali piękne prezentacje, optymistyczne daty, a kiedy przyszło do prawdziwej budowy, czyli uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych, ogłaszanie przetargów, to już było gorzej – nie kryje rozgoryczenia Klimczak.
– Nie chodzi tylko o Warszawę, Łódź, Poznań, czy to, co się dzieje obecnie na Śląsku. Funkcjonalność komponentu kolejowego CPK zostanie jednak zachowana, a jego realizacja w wielu aspektach przyspieszona. Za poprzednich rządów planowano np. przyłączenie Łomży do sieci kolejowej po 2040 roku, my uruchomimy tam ruch pasażerski już w 2027 roku. Wykorzystując linię Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Białystok i dalej Giżycko, jesteśmy w stanie to zrobić zupełnie innymi metodami. Szybszymi, tańszymi, bez tej nomenklatury nazywanej szprychami – podsumował wątek Klimczak.