Władze KLM postanowiły reaktywować do latania dwa z uziemionych Boeingów 747 - informuje holenderski "Luchtvaartnieuws". Królewskie narodowe linie lotnicze, współpracując z firmą Philips, uruchomiły powietrzny most z Chinami.
Od 13 kwietnia przez kolejnych nawet osiem, a przynajmniej sześć tygodni, pięć razy w ciągu siedmiu dni wzbiją się w powietrze maszyny przeznaczone do transportu ładunków pilnej potrzeby, pozwalających na skuteczniejszą walkę z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2.
Dwukrotnie w tygodniu dwa B747-400 Combi odlecą po sprzęt medyczny do Pekinu, a trzykrotnie do Szanghaju. W sumie tygodniowo zdolność przewozowa osiągnie poziom 250 ton.
Rejsy modeli B747-400 Combi będą uzupełnieniem istniejących lotów samolotami Boeing 777 i 787 Dreamliners, które aktualnie również przewożą wyłącznie ładunek na pokładzie. Wypełnione towarami frachtowce Boeing 747-400 Combi będą również obsługiwać loty do Stanów Zjednoczonych, Afryki i Ameryki Południowej.
- Myślę, że niezwykle ważne jest, aby KLM wniosło wartości do holenderskiego społeczeństwa, szczególnie w czasach kryzysu, poprzez elastyczność, kreatywność i współpracę z innymi stronami. Inicjatywa Philipsa, polegająca na współpracy z KLM w celu znalezienia rozwiązania umożliwiającego transport między Europą a Chinami w zakresie niezbędnych środków medycznych, jest w pełni zgodna. To, że udało nam się tak szybko zainicjować inicjatywę z profesjonalnymi i zaangażowanymi pracownikami z obu firm, jest dla mnie powodem do dumy - wyznał dyrektor generalny KLM Pieter Elbers.
Holenderski przewoźnik ostatnie loty pasażerskie samolotem Boeing 747-400
wykonał pod koniec marca. Modele były były sukcesywnie zastępowane przez Boeingi B777-300ER, a także przez B787-9 oraz największe Dreamlinery B787-10.
Cała rodzina B747 wylatała w 2019 roku prawie 131,5 mld kilometrów i przewiozła prawie 6,5 mld pasażerów, czyli około 84 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent wyprodukował Jumbo Jety w łącznie kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300, -400 i -8. Najpopularniejszy był ten ostatni. Dostarczono ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF), to ponad 700 sztuk. Obecnie Boeing produkuje jeszcze B747 w wersji cargo B747-8F.