Z najnowszych informacji prasowych wynika, że KLM Royal Dutch Airlines przyspieszy wycofanie floty boeingów B747. Samoloty mają odejść z floty pod koniec marca tego roku. Pierwotnym planem, o którym przewoźnik informował w czerwcu zeszłego roku, było wycofanie wszystkich B747 w pierwszych tygodniach 2021 r.
Z końcem marca odejdzie Queen of the Skies w barwach KLMDecyzja o wcześniejszym wycofaniu Boeingów B747 podyktowana jest uziemieniem floty tych samolotów KLM spowodowanego pandemią koronawirusa (COVID-19). KLM jest jednym z najstarszych użytkowników B747 na świecie. Pierwsza dostawa B747-100 nastąpiła w 1971 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęło się 46 samolotów tego typu od B747-100 po B747-400. Obecnie we flocie linii znajduje się jeszcce 10 B747: trzy B747-400ERF (cargo), dwa B747-400 oraz pięć B747-400M (Combi). B747-400 Combi to raczej wyjątkowa część floty KLM. To jedyny samolot pasażerski na świecie, który na jednym pokładzie przewozi zarówno pasażerów, jak i ładunek cargo.
Samoloty B747 KLM-u były sukcesywnie zastępowane przez boeingi B777-300ER, a także przez B787-9 oraz największe Dreamlinery B787-10.
Kultowa rodzina JumboJetówDo końca 2019 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 131,5 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6,5 mld pasażerów, czyli około 84 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent wyprodukował Jumbo Jety w łącznie kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300, -400 i -8. Najpopularniejszy był ten ostatni. Dostarczono ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF) – ponad 700 sztuk. Obecnie Boeing produkuje jeszcze B747 w wersji cargo B747-8F. Przez 50 lat zamówiono 1572 Jumbo Jety, z czego 1555 zostało dostarczonych. Na dostawę czeka jeszcze 19 B747: 17 B747-8F i dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.
Więcej na temat Boeingów B747 można przeczytać w naszych artykułach "
Czy to już ostatnia dekada pasażerskich boeingów 747? Wszystko na to wskazuje" oraz "
50 lat od pierwszego Boeinga B747".