Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

KLM zainteresowane zakupem 49 proc. Malaysia Airlines

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ onemileatatime.com

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
KLM zainteresowane zakupem 49 proc. Malaysia Airlines
fot. Flickr
Malezyjskie narodowe linie lotnicze mają kłopoty finansowe od dłuższego czasu. Pojawiły się one jeszcze przed 2014 rokiem, gdy w ciągu pięciu miesięcy spółka straciła dwa boeingi 777. Jeden zniknął z radarów nad Morzem Południowochińskim, drugi został zestrzelony przez Rosjan wspierający separatystów na wschodzie Ukrainy.

Sytuacja Malaysia Airlines przypomina tę znaną z Alitalia, Kenya Airways czy South African Airways. Przewoźnicy ci stoją przed podobnymi wyzwaniami – albo muszą zostać zamknięte, albo potrzebują nowego źródła finansowania.

Propozycje z zewnątrz


Obecnie Malaysia Airlines jest w całości własnością państwowego funduszu inwestycyjnego Khazanah Nasional Bhd. W ciągu ostatnich kilku lat wielokrotnie słyszeliśmy o możliwych ofertach przejęcia Malaysia Airlines, choć nic się z tych obietnic nie zmaterializowało.

W poniedziałek potwierdzono, że rząd otrzymał pięć propozycji przejęcia. Czy którakolwiek z nich się zrealizuje? Czas pokaże.

O jednej bardzo ciekawych ofertach informuje Reuters. Według doniesień agencji według jednego scenariusza Air France-KLM przejąłby do 49% udziałów w linii lotniczej. Drugi zakłada pozyskanie jednej czwartej akcji przez Japan Airlines.

Air France-KLM wszystkiemu zaprzecza, więc nie wiadomo jeszcze, czy Reuters wypuścił niesprawdzoną wiadomość, czy też spółka nie chce niczego ujawniać do pojawiania się konkretów. Taka sytuacja często ma miejsce na rynku lotniczym.

Japońska linia już prowadzi wspólne przedsięwzięcia z Malaysia Airlines, więc zakup akcji byłby zacieśnieniem współpracy pomiędzy tymi dwoma podmiotami. Z kolei KLM lata z Kuala Lumpur do Amsterdamu i Dżakarty i ma określoną pozycję na malezyjskim rynku. Jak wyjaśnia Ruetersowi źródło, propozycja europejskiej grupy jest najbardziej kompleksową i dalekosiężna. Zakłada ona wykorzystanie Malezji jako punktu zaczepienia umożliwiającego ekspansję na całym kontynencie.

AirAsia stawia twarde warunki

Więcej wiadomo o propozycji malezyjskiego giganta lotniczego. AirAsia się nie patyczkuje i oczekuje, że po przejęciu Malaysia Airlines zostałyby włączone do grupy AirAsia, rząd Malezji musiałby przejąć całość długo przejmowanego podmiotu. To w sumie prawie dwa miliardy dolarów. Dodatkowo Malaysia Airlines musiałby anulować swoje zamówienia na 15 sztuk 737 Max 8 i 10 sztuk 737 Max 10. Dodatkowo linia musiałby pozbyć się swoich A380 oraz wydzierżawić A330. Jakby tego było mało, władze Malezji straciłyby swój „złoty udział”, więc AirAsia przejąłby pełnię władzy w spółce.

Kto ma większe szanse?

Nie wiadomo. Sprawa nie jest szeroko komentowana przez najbardziej zainteresowanych. Z przecieków medialnych wynika, że władze Malezji optują za opcją zagraniczną, z kolei spółka, która zarządza obecnie Malaysia Airlines, przychyla się do propozycji AirAsia.

W wypadku realizacji lokalnego przejęcia narodowa linia de facto przestałaby istnieć jako osobny byt. Dla AirAsia to oznacza wyeliminowanie jednego z rywali. Z kolei oferty Europejczyków i Japończyków najprawdopodobniej, że Malaysia Airlines przestałby latać na Stary Kontynent. Linia skupiłaby się na lotach w Azji i na południowy Pacyfik, co pasowałoby Air France-KLM i Japan Airlines.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malaysia modernizuje flotę. Linia kupuje 20 airbusów A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Malaysia modernizuje flotę. Linia kupuje 20 airbusów A330neo

Avgeek 15 sierpnia 2022

Malaysia Airlines planują zamówienie airbusów A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Boeingi 737 MAX mogą znów latać nad Malezją

Prawo i polityka

Boeingi 737 MAX mogą znów latać nad Malezją

Rafał Dybiński 03 września 2021

Malaysia Airlines z ofertą dla zaszczepionych par w małżeństwach na odległość

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Malaysia modernizuje flotę. Linia kupuje 20 airbusów A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Malaysia modernizuje flotę. Linia kupuje 20 airbusów A330neo

Avgeek 15 sierpnia 2022

Malaysia Airlines planują zamówienie airbusów A330neo

Pasażer i linie lotnicze

Boeingi 737 MAX mogą znów latać nad Malezją

Prawo i polityka

Boeingi 737 MAX mogą znów latać nad Malezją

Rafał Dybiński 03 września 2021

Malaysia Airlines z ofertą dla zaszczepionych par w małżeństwach na odległość

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5