Czech Airlines przestaną obsługiwać loty pod własnymi kodami OK/CSA od jesieni tego roku. Od rozkładu zimowego zarówno ich loty, jak i loty siostrzanej spółki Smartwings będą obsługiwane pod kodem IATA: QS i kodem ICAO: TVS. Informacje przekazała Vladimíra Dufková rzeczniczka Smartwings Group, która powiedziała, że firma stara się przez to usprawnić swoje operacje lotnicze.
Kody OK/CSA przestaną być dostępne na lotnisku w Pradze od 27 października br., kiedy wejdzie w życie zimowy rozkład lotów. Niezależnie od tego, czy na trasie będzie latać maszyna w barwach CSA czy Smartwings, loty będą miały teraz kody należące do grupy Smartwings czyli QS/TVS. To oznacza, że faktycznie linie CSA zakończy swoją działalność 27 października tego roku i zostanie jedynie marką należącą do Smartwings. To dość duży cios dla czeskiego rynku lotniczego chociażby ze względu, że ČSA jest piątą najstarszą linią lotniczą na świecie.
- W ramach umowy holdingowej CSA stanie się spółką zarządzającą z większościowym udziałem w Smartwings. Operacje lotnicze całej grupy będą realizowane przez Smartwings i jego spółki zależne na Słowacji, w Polsce i na Węgrzech - podsumowała wyniki nadchodzących zmian Vladimíra Dufková. Zapewniła, że nadal będzie można kupić bilety na stronie internetowej CSA i za pośrednictwem wszystkich innych istniejących kanałów dystrybucji.
CSA jest obecnie bardzo małym przewoźnikiem z zaledwie dwoma samolotami, a cztery kolejne zostały już zamówione. Z drugiej strony Smartwings posiada czterdzieści pięć samolotów i znacznie bogatszą siatkę połączeń. Jiří Jurán, prezes zarządu Smartwings, jest przekonany, że ujednolicenie lotów obu siostrzanych linii lotniczych pod kodami QS/TVS przyniesie im korzyści. - Są to kroki, które będą miały pozytywny wpływ na działalność Grupy. Jednocześnie zaoferujemy naszym klientom spójną, jasną i zrozumiałą ofertę produktów i usług na wszystkich lotach - powiedział Juran.
Zmiany nastąpiły niedługo po tym, jak Smartwings odzyskał pełną kontrolę nad swoimi czeskimi akcjonariuszami. Prawie połowa udziałów pośrednio należących do chińskiej firmy CITIC została kupiona przez czeską firmę Prague City Air, należącą do właścicieli Smartwings Group, Jiříego Šimána i Romana Vika.
Warto dodać, że czeskie linie Smartwings miały zostać wykupione przez Israir, lecz temat mariażu z izraelskim operatorem upadł. Jak informuje czeski portal „Hospodarske noviny” temat sprzedaży czeskiego przewoźnika powrócił, a Polskie Linie Lotnicze LOT mają być bardzo zainteresowane zakupem linii z kraju sąsiadującego z Polską. Więcej o tym w artykule "
Czy LOT kupi czeskie linie Smartwings?".
Ostatnie lata dość turbulentne dla CSA
CSA jest piątą najstarszą linią lotniczą na świecie, po holenderskim KLM (1919), kolumbijskim Avianca (1919), australijskim Qantas (1920) i radzieckim/rosyjskim Aerofłot (1923). Była to pierwsza linia lotnicza na świecie, która obsługiwała regularne trasy wyłącznie samolotami odrzutowymi (między Pragą a Moskwą).
W następstwie pandemii COVID-19 Czech Airlines ogłosiły w kwietniu 2020 r. koniec swojej już zawieszonej jedynej trasy długodystansowej do Seulu. W związku z tym jej jedyny airbus A330 został zwrócony leasingodawcy, linii Korean Air, w październiku 2020 r. Następnie w marcu 2021 r. CSA ogłosiła upadłość i przeszła szeroko zakrojoną restrukturyzację biznesową, wychodząc z niej w czerwcu 2022 r. Od 2022 r. ČSA znajdowała się pod nową strukturą własnościową z nową spółką dominującą o nazwie Prague City Air s.r.o. posiadającą 70 proc. udziałów w spółce, a Smartwings zachował pozostałe 30 proc. W lutym br. Prague City Air s.r.o. nabyła 49,92 proc. udziałów w Smartwings a.s. od Rainbow Wisdom Investment Limited. Firma ogłosiła, że czescy akcjonariusze posiadają obecnie 100 proc. udziałów zarówno w Smartwings, jak i w Czech Airlines.
Pod koniec 2022 r. linia lotnicza planowała również odbudować swoją flotę i siatkę połączeń przy użyciu airbusów A320 i
nowo nabytych A220. Obecnie CSA posiada dwa airbusy A320 i oczekuje na dostawę czterech
A220-300. Według doniesień prasowych pierwszy z nich ma dotrzeć do Pragi w czwartym kwartale tego roku.