Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Kody OK/CSA znikną w tym roku. Czech Airlines będą latać pod kodem Smartwings

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Czech Airlines przestaną obsługiwać loty pod własnymi kodami OK/CSA od jesieni tego roku. Od rozkładu zimowego zarówno ich loty, jak i loty siostrzanej spółki Smartwings będą obsługiwane pod kodem IATA: QS i kodem ICAO: TVS. Informacje przekazała Vladimíra Dufková rzeczniczka Smartwings Group, która powiedziała, że firma stara się przez to usprawnić swoje operacje lotnicze.

Kody OK/CSA przestaną być dostępne na lotnisku w Pradze od 27 października br., kiedy wejdzie w życie zimowy rozkład lotów. Niezależnie od tego, czy na trasie będzie latać maszyna w barwach CSA czy Smartwings, loty będą miały teraz kody należące do grupy Smartwings czyli QS/TVS. To oznacza, że faktycznie linie CSA zakończy swoją działalność 27 października tego roku i zostanie jedynie marką należącą do Smartwings. To dość duży cios dla czeskiego rynku lotniczego chociażby ze względu, że ČSA jest piątą najstarszą linią lotniczą na świecie.

- W ramach umowy holdingowej CSA stanie się spółką zarządzającą z większościowym udziałem w Smartwings. Operacje lotnicze całej grupy będą realizowane przez Smartwings i jego spółki zależne na Słowacji, w Polsce i na Węgrzech - podsumowała wyniki nadchodzących zmian Vladimíra Dufková. Zapewniła, że nadal będzie można kupić bilety na stronie internetowej CSA i za pośrednictwem wszystkich innych istniejących kanałów dystrybucji.

CSA jest obecnie bardzo małym przewoźnikiem z zaledwie dwoma samolotami, a cztery kolejne zostały już zamówione. Z drugiej strony Smartwings posiada czterdzieści pięć samolotów i znacznie bogatszą siatkę połączeń. Jiří Jurán, prezes zarządu Smartwings, jest przekonany, że ujednolicenie lotów obu siostrzanych linii lotniczych pod kodami QS/TVS przyniesie im korzyści. - Są to kroki, które będą miały pozytywny wpływ na działalność Grupy. Jednocześnie zaoferujemy naszym klientom spójną, jasną i zrozumiałą ofertę produktów i usług na wszystkich lotach - powiedział Juran.

Zmiany nastąpiły niedługo po tym, jak Smartwings odzyskał pełną kontrolę nad swoimi czeskimi akcjonariuszami. Prawie połowa udziałów pośrednio należących do chińskiej firmy CITIC została kupiona przez czeską firmę Prague City Air, należącą do właścicieli Smartwings Group, Jiříego Šimána i Romana Vika.

Warto dodać, że czeskie linie Smartwings miały zostać wykupione przez Israir, lecz temat mariażu z izraelskim operatorem upadł. Jak informuje czeski portal „Hospodarske noviny” temat sprzedaży czeskiego przewoźnika powrócił, a Polskie Linie Lotnicze LOT mają być bardzo zainteresowane zakupem linii z kraju sąsiadującego z Polską. Więcej o tym w artykule "Czy LOT kupi czeskie linie Smartwings?".

Ostatnie lata dość turbulentne dla CSA

CSA jest piątą najstarszą linią lotniczą na świecie, po holenderskim KLM (1919), kolumbijskim Avianca (1919), australijskim Qantas (1920) i radzieckim/rosyjskim Aerofłot (1923). Była to pierwsza linia lotnicza na świecie, która obsługiwała regularne trasy wyłącznie samolotami odrzutowymi (między Pragą a Moskwą).

W następstwie pandemii COVID-19 Czech Airlines ogłosiły w kwietniu 2020 r. koniec swojej już zawieszonej jedynej trasy długodystansowej do Seulu. W związku z tym jej jedyny airbus A330 został zwrócony leasingodawcy, linii Korean Air, w październiku 2020 r. Następnie w marcu 2021 r. CSA ogłosiła upadłość i przeszła szeroko zakrojoną restrukturyzację biznesową, wychodząc z niej w czerwcu 2022 r. Od 2022 r. ČSA znajdowała się pod nową strukturą własnościową z nową spółką dominującą o nazwie Prague City Air s.r.o. posiadającą 70 proc. udziałów w spółce, a Smartwings zachował pozostałe 30 proc. W lutym br. Prague City Air s.r.o. nabyła 49,92 proc. udziałów w Smartwings a.s. od Rainbow Wisdom Investment Limited. Firma ogłosiła, że czescy akcjonariusze posiadają obecnie 100 proc. udziałów zarówno w Smartwings, jak i w Czech Airlines.

Pod koniec 2022 r. linia lotnicza planowała również odbudować swoją flotę i siatkę połączeń przy użyciu airbusów A320 i nowo nabytych A220. Obecnie CSA posiada dwa airbusy A320 i oczekuje na dostawę czterech A220-300. Według doniesień prasowych pierwszy z nich ma dotrzeć do Pragi w czwartym kwartale tego roku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Rafał Dybiński 01 września 2023

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Rafał Dybiński 28 czerwca 2023

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Biznes i przemysł

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Mateusz Kieruzal 13 października 2022

Czech Airlines unikną bankructwa

Biznes i przemysł

Czech Airlines unikną bankructwa

Mateusz Kieruzal 28 listopada 2021

Czech Airlines polecą codziennie między Pragą i Moskwą

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wracają po pięciu latach do Armenii

Rafał Dybiński 01 września 2023

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Pasażer i linie lotnicze

Czech Airlines wznowią w czwartek loty do Madrytu

Rafał Dybiński 28 czerwca 2023

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Biznes i przemysł

Czech Airlines: Do 2024 roku do floty dołączą cztery A220

Mateusz Kieruzal 13 października 2022

Czech Airlines unikną bankructwa

Biznes i przemysł

Czech Airlines unikną bankructwa

Mateusz Kieruzal 28 listopada 2021

Czech Airlines polecą codziennie między Pragą i Moskwą

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5