Port lotniczy Olsztyn-Mazury jest jednym z kilku w Polsce, gdzie z centrum stolicy województwa i Warmii można dojechać koleją. Raport UTK obnażył jednak słabości tego połączenia w minionym roku. Władze lotniska pracują nad poprawą tego rozwiązania.
Na terenie portu Olsztyn-Mazury znajduje się stacja kolejowa: Szymany Lotnisko. Szynobus pokonuje dystans 58 km z Olsztyna do portu lotniczego w ok. 55 minut.
Lotnisko Olsztyn-Mazury obsłużyło w minionym roku ponad 111 tys. pasażerów. Według UTK zakładając, że połowa z tej nich to potencjalni pasażerowie zainteresowani transferem kolejowym, daje to ok. 150 pasażerów kolei dziennie.
Z danych dotyczących wymiany pasażerskiej na stacji lotniskowej wynika, że w minionym roku korzystało z niej od 20 do 30 pasażerów dziennie, czyli niespełna 10 proc. wszystkich pasażerów lotniska. W odniesieniu do poziomu z 2019 roku odnotowano więc znaczny spadek. Wówczas ten udział wynosił prawie 20 proc.
Źródło: UTK.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury jest lotniskiem obsługującym kilka lotów dziennie w wybrane dni tygodnia. UTK na potrzeby opracowania przeanalizował dostępne na dzień 28 marca 2023 roku (wtorek) odloty i przyloty z tego lotniska pod kątem możliwości transferu koleją. Z analizy wynika, że tego dnia szynobus z lotniskowej stacji kolejowej kursował raz dziennie. W przypadku jednego odjazdu na trzy przyloty i odloty nie było możliwości skorzystania z usług kolei. Koszt biletu wynosi 21,10 złotych.
Aplikacja Google Maps wskazuje pociąg jako optymalną opcję dojazdu do Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Podróż samochodem zajmuje porównywalnie tyle samo czasu, a nawet więcej, biorąc pod uwagę utrudnioną przejezdność dróg w niektórych godzinach dnia. Pomimo dostępnej infrastruktury kolejowej w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury, jedno połączenie kolejowe dziennie nie jest wystarczające do skorelowania go ze wszystkimi dostępnymi przylotami i odlotami, tym samym potencjał tego połączenia nie jest wykorzystywany w pełnym zakresie.
Wójcik: Pracujemy nad zwiększeniem siatki połączeń kolejowych – Obserwujemy wiele portów lotniczych w Polce i Europie, które aktywnie i z dużym powodzeniem realizują działania zwiększające ich dostępność komunikacyjną. Nasza lokalizacja, czyli 8 km od najbliższego miasta – Szczytna i 58 km od stolicy województwa – Olsztyna oraz niewielka siatka połączeń sprawia, że rozwiązania sprawdzające się na lotniskach położonych w granicach aglomeracji miejskich, nie zawsze są możliwe do zastosowania w naszym przypadku. Pracujemy dalej z organizatorem przewozów nad zwiększeniem siatki połączeń kolejowych i autobusowych dla naszych pasażerów – zapewnił nas Wiktor Wójcik, prezes portu lotniczego Olsztyn-Mazury.
Jakie są plany na przyszłość? – Rozbudowa siatki połączeń lotniczych i rozwój strefy inwestycyjnej, która znajduje się bezpośrednio przy lotnisku to szansa na powstawanie nowych firm i stworzenie wielu miejsc pracy, co mamy nadzieję wpłynie również na zwiększenie dostępności transportu kolejowego i autobusowego z/na nasze lotnisko – podkreślił Wójcik.
Port Olsztyn-Mazury wiąże duże nadzieje z koleją po wznowieniu ruchu pociągów na zmodernizowanej linii kolejowej nr 35 z Ostrołęki do Chorzel. – To daje również nadzieję, na uruchomienie dalszych połączeń na linii Ostrołęka-Szczytno-Olsztyn, co umożliwiłoby mieszkańcom północnego Mazowsza szybki i wygodny dojazd na nasze lotnisko – przekonuje Wójcik.
Prezesowi warmińskiego lotniska zależy na wykorzystaniu pełni potencjału linii kolejowej łączącej port lotniczy Olsztyn-Mazury ze Szczytnem oraz docelowo z Olsztynem i Ełkiem. Podczas planowania modernizacji i rozbudowy lotniska w Szymanach oraz w trakcie samej budowy, ważnym elementem było utworzenie linii kolejowej umożliwiającej podróżnym dojazd pociągiem bezpośrednio do portu lotniczego. Powstały nowe tory oraz peron dla stacji Szymany Lotnisko, oddalony zaledwie o kilka kroków od terminala pasażerskiego
– Jesteśmy w stałym kontakcie z Urzędem Marszałkowskim, który w imieniu województwa organizuje przewozy kolejowe w województwie warmińsko-mazurskim i z przewoźnikiem realizującym połączenie kolejowe, czyli Polregio. Informujemy o każdej zmianie rozkładu lotów, aby przewoźnik miał możliwość dostosowania godzin kursowania pociągów do rozkładu odlotów i przylotów – wyjaśnił Wójcik.
Bardziej elastyczna oferta połączeń autobusowychW analizowanym przypadku kolej traci pasażerów na rzecz prywatnych firm przewozowych, których rozkłady są elastyczne. Co istotne w przypadku gdy przylot samolotu się opóźnia autobus czeka na wszystkich pasażerów. Bilet na przejazd na trasie między lotniskiem a dworcem autobusowym w Olsztynie to koszt ok. 50 złotych. Dla porównania lot z Krakowa do Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury można kupić za 25 złotych, czyli dwa tazy taniej...
– Niestety zdarza się, że z powodów operacyjnych i infrastrukturalnych niezależnych od lotniska, połączenie kolejowe nie jest dostępne lub nie jest dopasowane do wszystkich lotów. W takich sytuacjach nasi pasażerowie mogą polegać na transporcie autobusowym. Połączenia autobusowe z Olsztynem, a także Grajewem (przez Orzysz, Ełk, Pisz) oferują prywatni przewoźnicy. W zeszłym roku we współpracy z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego i przy zaangażowaniu środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, uruchomiona została nowa wojewódzka linia autobusowa łącząca Port Lotniczy Olsztyn-Mazury z Mikołajkami i Mrągowem (oraz Szczytnem). Dodatkowo, od jesieni zeszłego roku dostępny jest transfer autobusowy między naszym lotniskiem a Szczytnem, realizowany przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Szczytnie. Jest to inicjatywa, która ma na celu zwiększenie dostępności komunikacyjnej naszego portu poprzez umożliwienie pasażerom podróży z przesiadką w Szczytnie. Rozkład jazdy autobusu ZKM jest dopasowany do godzin kursowania pociągów na trasie z/do Olsztyna i Ełku. Widzimy duże zainteresowanie tą opcją transportu i cieszymy się, że w ten sposób ułatwiamy mieszkańcom Warmii i Mazur, a także gościom i turystom odwiedzającym nasz region, dojazd z i na lotnisko – tłumaczy Wójcik.
Źródło: UTK.
Według danych z UTK w minionym roku na 692 zatrzymujących się na stacji Lotnisko Szymany pociągów 642 było punktualnych, czyli 92,8 proc. W najsłabszym pod tym względem miesiącu, a mianowicie czerwcu, punktualność wyniosła 88,5 proc. Najwyższy był również wówczas średni czas opóźnień, wynoszący 34,8 minut.
– Z komunikacji publicznej oferującej połączenia do portu lotniczego korzystają oczywiście też pracownicy. Oczywiście uzależnione jest to od systemu czasu pracy. Zgłaszamy każdą zmianę rozkładu lotów, każdą zapowiedź nowej trasy, sugestie nasze oraz pasażerów i wiemy, że Urząd Marszałkowski i Polregio robią wszystko, aby dostosować rozkład jazdy pociągu do rozkładu lotów. Niestety, nie zawsze jest to możliwe – podsumował Wójcik.