Linię kolejową 182 na odcinku Zawiercie – Pyrzowice odbuduje konsorcjum na czele z firmą Track Tec. PKP PLK ogłosiły wynik postępowania na doprowadzenie kolei do lotniska obsługującego konurbację górnośląską. Przy okazji powstaną też dodatkowe przystanki w położonych wzdłuż linii gminach.
Partnerami Track Tec będą: Infrakol z Jawora oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego z Zielonki. Zaproponowana przez konsorcjum podczas czerwcowej aukcji elektronicznej (zorganizowano ją, ponieważ początkowo
wszystkie oferty przekraczały kosztorys) cena brutto wynosi 812 100 100 zł. Zarządca infrastruktury ogłosił teraz, że jest to najkorzystniejsza propozycja niepodlegająca odrzuceniu.
Otwarcie linii w 2023 r.?Kosztorys inwestorski wynosi nieco ponad 849 mln zł. Większość, bo aż 503 mln zł,
będzie pochodziła z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
O to samo zamówienie ubiegało się siedmiu innych oferentów: Budimex, Torpol, ZUE, PORR, Intercor, Strabag w konsorcjum z Krakowskimi Zakładami Automatyki oraz ZRK DOM wraz z PNiUIK. Oferty Torpolu, PORR, ZUE i ZRK DOM zostały odrzucone (początkowo to propozycja Torpolu była najtańsza).
Po upływie czasu na ewentualne odwołania powinno nastąpić podpisanie umowy. Od tego momentu zwycięzca będzie miał 2 lata i 4 miesiące na wykonanie podstawowego zakresu zadania. Później PKP PLK będą mogły jeszcze skorzystać z prawa opcji w dwóch wariantach. Okres gwarancji wynosi 6 lat od zakończenia inwestycji.
Pociągi przyspieszą do 140 km/hZadanie wykonawcy będzie polegało na realizacji gotowego już
projektu, opracowanego przez Egis. Ruch zostanie przywrócony na całej długości linii 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry (dziś pociągi, wyłącznie towarowe, docierają od strony Zawiercia tylko do Siewierza). Czas przejazdu na lotnisko ma wynosić
ok. 17 minut z Tarnowskich Gór i ok 23 minuty z Zawiercia, a z Katowic – 63 minuty (krótszą trasą przez Tarnowskie Góry). Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich sięgnie 140 km/h, a dla towarowych (linia będzie obsługiwać m. in. bocznicę towarową pyrzowickiego terminalu cargo) – 80 km/h. Planowany dopuszczalny nacisk na oś to 221 kN/oś.
PKP PLK przewiduje elektryfikację całej linii. Na trasie powstaną dwa dwupoziomowe skrzyżowania: z autostradą A1 i drogą dojazdową do lotniska. Pasażerowie zyskają nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne i Zawiercie Kądzielów. Prace obejmą też stacje w Zawierciu i Tarnowskich Górach. Najważniejszą stacją ma być jednak oczywiście dworzec lotniskowy w Pyrzowicach. Przewidziano rezerwę terenu pod dwa nowe przystanki osobowe: w Miasteczku Śląskim i Porębie.