Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kolej nie nadąża za rozwojem wiedeńskiego lotniska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kolej nie nadąża za rozwojem wiedeńskiego lotniska
fot. CATTakimi pociągami można dojechać na wiedeńskie lotnisko.
W tym roku ponad 31 mln pasażerów skorzysta z wiedeńskiego lotniska. Większość z nich będzie starała się dojechać na miejsce koleją. 57% podróżnych korzystających z pociągów to doskonały wynik, ale poprawa tego wskaźnika może być niemożliwe. Przepustowość linii jest na wyczerpaniu a ÖBB odkłada inwestycje.

Ten rok będzie dla największego austriackiego lotniska rekordowy – obsłużonych zostanie ponad 31 mln pasażerów. Liczba ta rośnie dynamicznie od kilku lat, głównie dzięki wzrostowi oferowania przewoźników niskokosztowych, na których obecnie przypada ok. 30% całego ruchu.

To zaś oznacza, że każdego dnia pomiędzy portem a Wiedniem i całym regionem podróżują dziesiątki tysięcy osób. Do pasażerów, z których aż 57% wybiera transport publiczny (w praktyce kolej) jako sposób dostania na lotnisko, doliczyć trzeba jeszcze znaczną część z 22,5 tys. osób pracujących na terenie portu w ponad 250 zlokalizowanych na jego terenie przedsiębiorstwach.

Już teraz zdarzają się sytuacje, że w godzinach porannego szczytu pociągi są tak zatłoczone, że nie zawsze wszyscy podróżni się do nich mieszczą. Lotnisko obawia się, że taka sytuacja będzie negatywnie wpływała a komfort pasażerów i chciałoby ją poprawić, ale do tego konieczna jest współpraca z Kolejami Austriackimi (ÖBB).

Obecnie dojazd na lotnisko możliwy zapewnia wiedeński SBahn (linia oznaczona nr 7), CAT (City Airport Train, którym można dojechać do stacji Wien Mitte) oraz pociągi regionalne i międzynarodowe uruchamiana przez ÖBB i DB. Problem polega jednak na tym, że obecnie linia dwutorowa kończy się na lotnisku, a z punktu widzenie kolejarzy przebudowa dalszego odcinka z jednotorowego na dwutorowy i doprowadzenie go do Bratysławy jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Takie podejście wydaje się rozsądne z punktu widzenia kolei, ale dla lotniska oznacza długie oczekiwanie na poprawę sytuacji.

– Aktualnie Koleje Austriackie mają plany mówiące o realizacji tej inwestycji do roku 2036 – mówi Peter Kleemann, rzecznik prasowy wiedeńskiego lotniska. – My planujemy budowę trzeciego pasam który umożliwi obsługę nawet 38 mln pasażerów rocznie, do roku 2030 – dodaje.

To problemy stosunkowo nowy. Jeszcze dziesięć lat temu z transportu kolejowego korzystało niewiele ponad 20% dojeżdżających na lotnisko. Odsetek ten spadał na rzecz transportu autobusowego i taksówek do roku 2013. Sytuacja zmieniła się diametralnie po oddaniu do użytku nowego dworca kolejowego Wien Hauptbahnhof. Ogółem między rokiem 2008 a 2018, przy dynamicznym wzroście liczby pasażerów korzystających z lotniska, udział kolei wzrósł o 18,5 punkta procentowego, zaś samochodów prywatnych i taksówek spadł odpowiednio o 12,5 p.p. i 6,9 p. p.

Obecny udział kolei w obsłudze austriackiego lotniska na poziomi 57% robi jeszcze większe wrażenie przy zestawieniu z sytuacją w Polsce. W Krakowie jest to obecnie ok. 9%, ale trzeba przyznać, że dojazd jest utrudniony ze względu na prowadzone prace torowe.

Warto zauważyć, że pomimo wysiłków lotniska chcącego utrzymać wysoki udział transportu publicznego w podróżach dojazdowych stale rośnie także ruch na pobliskich drogach. Na samej A4 dynamika sięga 10% rocznie. W kolejnych latach to może to być co raz większy problem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Pasażer i linie lotnicze

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Tomasz Śniedziewski 19 grudnia 2023

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

RegioJet ma zgodę na pociąg z Przemyśla aż do Hanoweru

Pasażer i linie lotnicze

RegioJet ma zgodę na pociąg z Przemyśla aż do Hanoweru

Jakub Madrjas 19 grudnia 2023

Wiedeń: Cargo tylko chwilowo na minusie?

Biznes i przemysł

Lotnisko w Wiedniu będzie miało trzeci pas startowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Wiedniu będzie miało trzeci pas startowy

Magdalena Wosińska 01 kwietnia 2018

Pozostałe z wątku:

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Pasażer i linie lotnicze

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Tomasz Śniedziewski 19 grudnia 2023

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

RegioJet ma zgodę na pociąg z Przemyśla aż do Hanoweru

Pasażer i linie lotnicze

RegioJet ma zgodę na pociąg z Przemyśla aż do Hanoweru

Jakub Madrjas 19 grudnia 2023

Wiedeń: Cargo tylko chwilowo na minusie?

Biznes i przemysł

Lotnisko w Wiedniu będzie miało trzeci pas startowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Wiedniu będzie miało trzeci pas startowy

Magdalena Wosińska 01 kwietnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5