Port lotniczy Kraków-Balice im. Jana Pawła II jest połączony koleją z centrum stolicy Małopolski. W bezpośrednim sąsiedztwie terminala znajduje się przystanek kolejowy Kraków Lotnisko.
Na stronie internetowej portu historycznej stolicy Polski dostępna jest informacja o możliwości dojazdu pociągami obsługiwanymi przez Koleje Małopolskie. Pociągi linii SKA1 kursują na trasie
Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko/Airport. Raport UTK potwierdza siłę tego połączenia w minionym roku.
Łatwo i szybko– Transport kolejowy jest kluczowym transportem komunikacji zbiorowej dla lotniska. Łatwy i szybki dojazd takim transportem z/do centrum przesiadkowego na Dworcu Głównym w Krakowie niewątpliwie wpływa komfort naszych pasażerów, co przekłada się także, na wybór naszego lotniska – podkreśla Paweł Kijak z Działu Obsługi Klienta i Customer Experience Kraków Airport.
Drugie pod względem wielkości w Polsce lotnisko obsłużyło w minionym roku 7,4 mln pasażerów. Tym samym potencjał przewozowy dla kolei osiągnął 50 proc. tej liczby, czyli ponad 10 tys. pasażerów dziennie i blisko 3,7 mln pasażerów rocznie.
W minionym roku na stacji kolejowej Kraków Lotnisko wsiadało i wysiadało ponad 1 mln pasażerów. Zestawiając te dane z liczbą pasażerów Kraków Airport w analizowanym okresie uzyskamy przybliżony procent pasażerów lotniska, którzy w ramach transferu lotniskowego korzystali z usług kolei. Z danych UTK wynika, że w poszczególnych latach było to odpowiednio: ok. 15 proc. w 2022 roku, 26 proc. w 2021 roku, 27 proc. w 2020 roku i 18 proc. w 2019 roku.
Zgodnie z funkcjonującym na dzień 28 marca 2023 roku rozkładem jazdy linii SKA1 pasażerowie mieli możliwość skorzystania z transportu kolejowego zarówno na najwcześniejszy, jak i najpóźniejszy lot na tablicy odlotów Lotniska Kraków Airport im. Jana Pawła II. Najwcześniejszy, odjeżdżający z lotniska o 0.38 pociąg mógł zapewnić transfer do centrum Krakowa pasażerów przylatujących ostatnim samolotem w dniu poprzednim. Był nim rejs z Tel Awiwu z przylotem o godz. 23.55. Jednocześnie pasażerowie mogli skorzystać z kolei w drodze na lotnisko w drodze na pierwszy lot w danym dniu. W tym przypadku był to rejs do Warszawy o godz. 5.35. Pociąg odjeżdżał o godz. 3.26 z Krakowa Głównego i docierał na lotnisko o godz. 3.44.
– Mamy dwa kursy na godzinę jakie dojeżdżają do/z Kraków Airport i są wystarczające. W godzinach wieczornych pociąg kursuje raz na godzinę i jest potrzeba na więcej. Jesteśmy w stałym kontakcie z przewoźnikiem kolejowym Koleje Małpolskie w sprawie rozkładów jazdy – zapewnia Kijak.
Kierunki poprawyCo można jeszcze poprawić? Jakie działania są już podejmowane w tym kierunku? – Dedykowane oznaczenia dla BUS/POCIĄG. Niebawem w terminalu pojawią się linie dla pasażerów przylatujących informujących, którędy dostać się na peron. W części przylotowej znajdują się TV, na których wyświetlane są informacje o najbliższych odjazdach (autobusu, autokaru, pociągu), tak by pasażer mógł w jednym miejscu sprawdzić o której godzinie musi się przesiąść np. do autobusu – ujawnił Kijak.
Według aplikacji Google Maps samochód i pociąg to optymalne sposoby dojazdu na Lotnisko Kraków Airport im. Jana Pawła II z centrum Krakowa. W zależności od wybranej trasy podróż samochodem trwa od 18 do 35 min. W przypadku wyboru taksówki, koszt pokonania trasy w godzinach nocnych wynosi ponad 50 złotych. W pobliżu terminalu znajduje się przystanek autobusowy obsługiwany przez dwie aglomeracyjne linie autobusowe – dzienną: 300 oraz nocną: 902. Czas przejazdu do centrum jest nieznacznie dłuższy niż pociągiem, a cena biletu 60-minutowego to koszt 6,00 złotych.
– Z połączeń kolejowych, jak i własnego prywatnego środka transportu korzystają oczywiście też nasi pracownicy. W lutym i marcu tego roku poprosiliśmy pasażerów o ocenę transportu do lotniska. Zdecydowana większość jest zadowolona ze zbiorkomu, bo aż 70 proc. dało pozytywną opinię – dodał Kijak.
Analizując niezawodność dojazdu pociągiem Kolei Małopolskich na lotnisko na podstawie danych dotyczących punktualności na lotniskowej stacji kolejowej, to dla całego 2022 roku wyniosła ona 97,1 proc. W najsłabszym pod tym względem miesiącu (marcu) punktualnie do stacji przybyło 94,5 proc. pociągów, przy czym miesiąc wcześniej wskaźnik ten wyniósł 99,1 proc.