Chiński przemysł lotniczy jest jednym z największych na świecie, a Pekin chce dalej inwestować w rozwój infrastruktury lotniczej. Pod koniec roku zostanie otwarte lotnisko w Lishui w prowincji Zhejiang, którego kształt terminala będzie odwzorowywać białego ptaka. Regionalny port będzie już 260. działającym cywilnym lotniskiem w Państwie Środka.
Z chińskimi przemysłem lotniczym może próbować równać się jedynie amerykański odpowiednik. W Chinach, obecnie, dopuszczonych do cywilno-komercyjnego użytku jest 259 portów lotniczych. Oprócz tego, w Państwie Środka dostępnych jest 106 lotnisk obsługujących ruch general aviation.
Krajowy ruch lotniczy w Państwie Środka osiągnął już poziom sprzed wybuchu pandemii COVID-19, a w niektórych przypadkach nawet go przewyższył. Inaczej wygląda sprawa ruchu międzynarodowego do i z Chin, który po zniesieniu wszystkich pandemicznych restrykcji rośnie, lecz w wolniejszym tempie.
Mozolnie odbudowuje się rynek lotniczy między Chinami a USA, jak również między Warszawą a Pekinem, o czym świadczy fakt, że
LOT nie przywróci rejsów między Lotniskiem Chopina a pekińskim portem Daxing.
Kolejny port lotniczy
Powolna odbudowa międzynarodowego ruchu lotniczego nie powstrzymuje chińskich linii lotniczych przed wznawianiem wielu połączeń do m.in. Europy. Nie jest to również hamulcowy działań władz centralnych, które podejmują decyzje o budowie kolejnych portów lotniczych. Od czasu otwarcia nowego hubu w stolicy Chińskiej Republiki Ludowej, zainagurowana została działalność mniejszych portów regionalnych.
Pod koniec roku otwarte zostanie kolejne regionalne lotnisko. Będzie ono 260. cywilnym potem, które skupi się wyłącznie na obsłudze ruchu krajowego. Nowy port, które skrojone będzie pod obsługę miliona pasażerów rocznie, będzie zlokalizowane w Lishui – miasto słynące z bujnej zieleni, dolin i tarasów ryżowych – w prowincji Zhejiang.
– Lishui to miasto-ogród, a lokalne lotnisko powinno to odwzororywać. Port Lishui uosabia istotę infrastruktury transportowej jako przestrzeni publicznej, przedkładając wygodę i tożsamość miasta nad wielkością i ekstrawagancją - powiedziała Ma Yansong, załozycielka MAD Architects, której pracownia opracowała projekt lotniskowego terminala.
Terminal niczym ptak
Terminal lotniska będzie przypominał ptaka. Port będzie położone na pagórkowatym terenie, 15 kilometrów na południowy zachód od ścisłego centrum miasta we wschodnich Chinach. Istotą projektu jest wtopienie portu w otaczający go górski krajobraz, zapewniając jednocześnie łatwą dostępność.
Powierzchnia lotniska wyniesie 2 267 hektarów, a maksymalna różnica wysokości między najwyżej i najniżej położonym punktem wyniesie prawie 100 metrów. Lotnisko będzie miało duży, srebrno-biały zwisający dach, przypominający ptaka o białych piórach. Konstrukcja w kształcie ptaka ma być spoiwem lotniska z górami i uczyni go regionalnym punktem orientacyjnym.
Do wykończenia terminala użyte zostanie drewno o jasnym odcieniu, aby wnętrze terminala korespondowała z częścią zewnętrzną poprzez jasne barwy. Terminal będzie posiadać duże okna dachowe w kształcie wahadłowca, które zwiększą efektywność energetyczną i zapewnią płynne przejście pomiędzy przestrzenią wewnętrzną a zewnętrzną.
Układ terminala lotniska będzie zoptymalizowany pod kątem przepływu pasażerów. Hala odlotów zlokalizowana zostanie na parterze, podczas gdy hala wylotów z punktami gastronomiczno-handlowym, salonikami biznesowymi będzie znajdować się na drugim piętrze budynku terminala.