Firma Mitsubishi Aircraft Corporation potwierdziła w czwartek (6 lutego), że pierwsza dostawa SpaceJeta M90 dla linii ANA została opóźniona do 2021 roku. Jest to już szóste opóźnienie od rozpoczęcia tego programu.
Podczas gdy certyfikacja SpaceJet jest coraz bliższa,
ponieważ pierwszy samolot w pełnej specyfikacji został niedawno ukończony, harmonogram jest zbyt napięty, aby spełnić wcześniejszą obietnicę dostawy w połowie br. Mimo, że nie podano dokładniejszej daty dostawy pierwszej maszyny dla All Nippon Airways, to według nieoficjalnych informacji nie nastąpi ona wcześniej niż w marcu 2021 r.
Mitsubishi Aircraft Corporation ogłosiła również zmiany personalne. Długoletni prezes Hisakazu Mitsutani zostanie przewodniczącym rady nadzorczej, a od 1 kwietnia br. zastąpi go Takaoki Niwa. Niwa dołącza do MAC z Mitsubishi Heavy Industries North America i będzie miał za zadanie poprowadzić program w kierunku certyfikacji i rozwoju.
Kolejne opóźnienie oznacza, że rebrandowany w zeszłym roku z MRJ na SpaceJet nie będzie latał komercyjnie 14 lat po jego oficjalnym ogłoszeniu. W tym czasie
Airbus np. rozpoczął seryjną produkcję A380 i ją niebawem zakończy produkując łącznie 251 największych pasażerskich samolotów świata.
Dawny MRJ, nowy SpaceJet
Mitsubishi SpaceJet, wprowadzony na rynek jako Mitsubishi Regional Jet (MRJ), jest opóźniony kilka lat. Pierwsza dostawa do All Nippon Airways, które są pierwszym klientem tzw. launch customer, jest obecnie planowana na 2021 r., czyli ponad cztery lata po oczekiwanym debiucie SpaceJeta w 2017 r. SpaceJet (MRJ) będzie produkowany w dwóch wariantach: M100 (dawny MRJ70), mieszczącym od 65 do 88 pasażerów, oraz M90 (dawny MRJ90), mieszczącym od 76 do 92 pasażerów, w zależności od konfiguracji pokładu. Samolot napędzany jest przez silniki Pratt & Whitney PW1217G, czyli odrzutowe jednostki w nowej technologii turbowentylatorowej z przekładnią Geared Turbofan. Silniki z tej samej rodziny są oferowane m.in. w samolotach airbus A220 i A320neo oraz embraerach E-Jet E-2. Nowy samolot posiada też przestronną kabinę w układzie 2-2. Zobaczymy czy SpaceJet zyska więcej zamówień, które obecnie są na poziomie 217 zamówionych maszyn wraz ze 180 opcjami i prawie wszystkie dotyczą większego modelu M90. Więcej na temat nowej japońskiej maszyny można przeczytać w naszym artykule "
Mitsubishi z nową strategią. MRJ to teraz SpaceJet" z ubiegłorocznego salonu Le Bourget.