Chińska regionalna linia Colorful Guizhou Airlines złożyła wiążące zamówienie na 20 regionalnych odrzutowców COMAC C909, stając się tym samym najnowszym operatorem tego typu. Oprócz tego zamówienia, grupa Hainan Airlines kupiła kolejne maszyny C919.
Umowa, ujawniona podczas 2024 Airshow China w Zhuhai, obejmuje również opcje na kolejnych 10 maszyn C909, wcześniej znanych jako ARJ21. Chiński producent na razie nie ujawnił harmonogramu dostaw ani warunków finansowych tej transakcji.
Przewoźnik z siedzibą w Guizhou posiada obecnie we flocie 19 maszyn zachodniej produkcji. Jest to 10 airbusów A320neo oraz dziewięć embraerów E190. COMAC twierdzi, że nowe zamówienie „zwiększy wielkość floty i konkurencyjność Colorful Guizhou Airlines na rynku”.
Grupa Hainan Airlines zamawia C909 oraz C919Tuż po prezentacji nowego-starego samolotu, o której pisaliśmy
tutaj, Hainan Airlines ogłosiły zawarcie umowy z COMAC w sprawie zakupu 40 nowych samolotów ARJ21-700. C909 trafią do niskokosztowej spółki zależnej, linii Urumqi Air.
Oprócz C909 linia zamówiła także kolejnych 60 samolotów C919. Dzięki nowemu zamówieniu grupa oczekuje już na dostawę łącznie 80 maszyn C919, które trafią do Hainan Airlines (50 sztuk) oraz hybrydowej spółki zależnej, linii Suparna Airlines (30 sztuk).
Testy maszyn COMAC na „dachu świata”COMAC C919 poleciał w ostatnich tygodniach z Chengdu na lotnisko Lhasa Kongga. To pierwszy raz kiedy samolot C919 przyleciał do Lhasy i spotkał się z inną maszyną
COMAC-a - ARJ21, który wykonuje loty demonstracyjne na płaskowyżu Qinghai-Xizang tzw. „dachu świata”.
C909 (ARJ21) - pierwszy samolot COMAC-aC909 (do tej pory ARJ21) to dwusilnikowy chiński odrzutowiec regionalny i zarazem pierwszy produkt chińskiej firmy Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). W wariancie -700 może on pomieścić do 90 pasażerów. Planowana była także budowa większego wariantu -900, który będzie miał do 105 miejsc, ale na razie jednak COMAC nie zdobył ani jednego zamówienia na większy wariant. COMAC ma zaoferować także wersję cargo tej maszyny. C909 napędzają silniki General Electric CF34, które wzorem B717 czy MD-80 umieszczono w tylnej części kadłuba. Pierwotnie samolot miał wejść do służby już w 2006 r., ale producent miał duży problem ze zdobyciem chińskiej certyfikacji typu. Pierwszym użytkownikiem, w grudniu 2015 r., została linia Chengdu Airlines, która należy do COMAC-a i zamówiła wtedy 30 ARJ21-700. Do lipca br. przewoźnik otrzymał 14 maszyn tego typu. Samoloty są wykorzystywane na trasach z Chengdu do Pekinu, Szanghaju, Kantonu, Shenzen, Xi'an, Nankinu i Guiyang.
Chiński producent COMAC zebrał do tej pory zamówienia na 252 samoloty ARJ21-700 plus 25 opcji. Klientami programu ARJ21 są głównie linie z Chin, w tym: Air China, China Southern, China Eastern, Henan Airlines, Genghis Khan Airlines, Urumqi Airlines, Shandong Airlines i Joy Air. Wśród zagranicznych nabywców są linie lotnicze z Laosu (Lao Airlines), Birmy (Myanma Airways), Indonezji (Merpati Nusantara Airlines), a także Republika Konga. Jedynym zachodnim odbiorcą ARJ21/C909 na tę chwilę ma być firma leasingowa GECAS, która zamówiła 5 sztuk i posiada 20 opcji na te samoloty.