Na Lotnisku Chopina wylądował dziś (7 października) drugi z trzech zakupionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej Boeingów 737-800, ale zarazem pierwszy B737 w pełnej wersji Boeing Business Jet 2 (BBJ2). Maszyna o oznaczeniu 0111 będzie służyła do transportu najważniejszych osób w państwie i nosi imię Romana Dmowskiego.
B737 BBJ2, który wszedł na wyposażenie Sił Zbrojnych RP jest zupełnie nową maszyną o oznaczeniach MSN64927/LN7152, wyprodukowaną w sierpniu 2018 r. Następnie 20 lutego 2019 r. był częściowo odebrany i przebazowany do Francji gdzie w zakładach Sabena Technics w Bordeaux został przygotowany do wersji HEAD.
Wartość kontraktu na te maszyny to 523 mln dol. – 2,066 mld zł netto, z podatkiem 2,5 mld zł.
Dostarczony obecnie samolot jest dostosowany do lotów HEAD z najważniejszymi osobami w państwie i może zabrać na pokład 66 pasażerów: czterech w salonie HEAD, dwóch pasażerów w przedziale VIP, 12 w przedziale BUSINESS oraz 48 w przedziale economy. Dodatkowe zbiorniki paliwa umożliwią przelot nad Atlantykiem bez międzylądowania. Maszyna wyposażona jest w system uniemożliwiający blokadę sygnału z satelity. Gdyby doszło do próby ataku rakietą, to zostaną wystrzelone ogniste race, na które powinien skierować się pocisk, chroniąc w ten sposób maszynę przed zestrzeleniem. Samoloty w wersji BBJ2 są wyposażone m.in. w:
- systemy samoobrony (aktywne i pasywne),
- system identyfikacji bojowej IFF,
- wojskowy system nawigacyjny TACAN,
- systemy łączności wojskowej (UHF/VHF/HF),
- system łączności satelitarnej (jawnej i szyfrowanej do poziomu TAJNE),
- odbiorniki GPS z modułami SAASM.
Trzeci i ostatni boeing 737 w wersji BBJ2 (0112), ma zostać przebazowany do Warszawy 8 października br. Maszyny te przybyły z opóźnienie o
którym pisaliśmy wcześniej na łamach naszego portalu. Po tej dostawie pierwszy z boeingów 737-800 ,który posiadał konfigurację pokładu charakterystyczną dla typowego samolotu liniowego jest przebudowywany obecnie w Bordeaux do docelowej konfiguracji, z salonem dla HEAD, oddzielnym pomieszczeniem dla klasy biznes, zmienioną konfiguracją klasy ekonomicznej oraz wyposażeniem dodatkowym.
Do przewozu polskich VIP-ów wykorzystuje obecnie głównie dwa Gulfstreamy G550 i jednego B737-800, MON korzysta jeszcze z dwóch embraerów E175, czarterowanych od PLL LOT. Umowa wygasa jednak z końcem bieżącego roku. Na razie nie wiadomo czy umowa zostanie przedłużona na kolejny okres.