Polskie Linie Lotnicze LOT pozyskały kolejnego, 14. już embraera E175 (SP-LIQ). Dziś (24 listopada) samolot przyleciał do Warszawy. To już 43. embraer E-Jet we flocie narodowego przewoźnika.
Trasa przebazowania (24 listopada) lotu LO9002, to krajowy lot Bydgoszcz (BZG) – Warszawa (WAW).
E175 o numerze seryjnym MSN1700335 został wyprodukowany w lutym 2012 roku i wtedy trafił do Alitalii Cityliner. Następnie, po wycofaniu przez włoskiego przewoźnika, samolot został zaparkowany przez NAC w Porcie Lotniczym Bydgoszcz. Znajdował się tam od października 2021 do listopada 2022 roku. Nowy nabytek LOT-u zabiera na pokład 88 pasażerów, to o sześć osób więcej niż obecnie wykorzystywane przez przewoźnika E175, które mają 82 fotele.
LOT jest użytkownikiem wszystkich wersji popularnych E-Jetów.
- Embraer E170: pierwsza dostawa 8 marca 2004 r.
- Embraer E175: pierwsza dostawa 25 kwietnia 2006 r.
- Embraer E190: pierwsza dostawa 17 grudnia 2018 r.
- Embraer E195: pierwsza dostawa 11 kwietnia 2011 r.
Podczas tegorocznego Farnborough Air Show
Embraer i LOT ogłosili podpisanie umowy o odnowieniu i rozszerzeniu programu Pool, wspierającego flotę embraerów E-Jet polskiego przewoźnika. W nowej umowie LOT doda również nowe E-Jety E175/E190 do pierwotnego kontraktu, a Pool, który obejmuje wymianę podzespołów i usługi naprawy setek elementów nadających się do naprawy, zawiera obecnie łącznie 44 samoloty i ponad 300 komponentów.
Obecnie we flocie LOT-u jest 78 maszyn, w tym 43 brazylijskie samoloty: sześć E170, 14 E175 (dwa do dyspozycji rządu), osiem E190 oraz 15 E195. W najbliższym czasie LOT planuje pozyskać po jednym E175 i E190, które docelowo będą zastępować wycofywane samoloty De Havilland Dash 8-400, który wykona swój
ostatni rejs 6 grudnia.
LOT czekają zmiany flotowe
W minionych tygodniach również głośno jest o planowanych zamówieniach LOT-u. Można o tym przeczytać w naszych dwóch artykułach: "
LOT wysłał zapytanie do Airbusa, Boeinga i Embraera. Wkrótce zakupy nowych samolotów" oraz "
LOT. Jaka flota na najbliższe lata? Airbusy zastąpią embraery?". Spekulowano też, że
PLL LOT są bliskie złożenia zamówienia na 60 samolotów A220. Informacji tych nie potwierdziła żadna z zainteresowanych stron.
LOT może pójść w stronę Airbusa, ale nie jest to do końca przesądzone, że zrobi to w przypadku samolotów regionalnych. Tym bardziej, że Embraer, którego 43 maszyny już latają w barwach przewoźnika, jest przekonany, że jego samoloty najlepiej spełnią oczekiwania spółki. O E-Jetach E2 redakcja Rynku Lotniczego rozmawiała podczas
IATA AGM z Cesarem Pereirą, odpowiadającym w Embraerze za sprzedaż w naszej części świata.
Wkrótce dalsze dostawy kolejnych boeingów 737 MAX
PLL LOT powiększają także flotę o sześć samolotów B737-8 MAX, które będą obsługiwać rejsy krótkiego i średniego zasięgu.
Pierwszy z nich trafił do LOT-u z fabryki w Seattle. Nowe samoloty zostały pozyskane przez LOT po zawieszeniu działalności rumuńskiego przewoźnika Blue Air, w formie leasingu operacyjnego od amerykańskiej firmy Air Lease Corporation, która już wcześniej leasingowała pięć samolotów Boeing 737-8 i jednego Dreamlinera dla PLL LOT. Po dostawie szóstego egzemplarza flota Boeing 737-8 MAX będzie liczyć 11 samolotów.