Drugi KC-390 Millennium Portugalskich Sił Powietrznych (Força Aérea Portuguesa - FAP) wszedł do służby w bazie lotniczej Beja. Samolot zawiera standardowe wyposażenie NATO zintegrowane z samolotem. Integracja ta wynika z szeroko zakrojonej kampanii testów w locie przeprowadzonej w Portugalii w zeszłym roku.
W 2019 roku Força Aérea Portuguesa zamówiły pięć samolotów KC-390, kompleksową umowę na usługi i wsparcie oraz symulator lotu. Wejście do służby kolejnej maszyny nastąpiło po ceremonii, która odbyła się w 26 czerwca br. w fabryce Embraer w Gavião Peixoto w Brazylii.
- To dla nas wspaniały czas, ponieważ jesteśmy świadkami wejścia do służby drugiego KC-390 Millennium poza Brazylią. Portugalskie Siły Powietrzne są strategicznym partnerem Embraera, wspierając nas od początku internacjonalizacji KC-390 Millenium. Embraer i FAP będą kontynuować współpracę- powiedział Walter Pinto Junior, dyrektor operacyjny Embraer Defense & Security.
Ten wielozadaniowy wojskowy taktyczny samolot transportowy oferuje niezrównaną mobilność, łącząc wysoką wydajność i elastyczność operacyjną z niskimi kosztami operacyjnymi, co jest kombinacją nie do pobicia. Konfiguracja do tankowania w powietrzu (AAR), oznaczona jako KC-390, zademonstrowała swoje możliwości podczas operacji z Brazylijskimi Siłami Powietrznymi. Jest ona dopuszczona do tankowania kilku różnych myśliwców, a także jest w stanie tankować inne KC-390 za pomocą podskrzydłowych kapsuł, która jest unikalną cechą tego typu samolotów.
Portugalia jest największym międzynarodowym partnerem programu C-390, a jej udział w rozwoju i produkcji samolotu jest uznawany za mający pozytywny wpływ ekonomiczny na tworzenie miejsc pracy, nowe inwestycje, zwiększony eksport i postęp technologiczny. Oprócz Portugalii, C-390 ma zamówienia z Brazylii i
Węgier, a także została wybrana przez
Niderlandy,
Austrię,
Czechy oraz
Koreę Południową.
KC-390 Millenium W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390/KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac (ewakuacja medyczna).
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w 2022 roku na samolotach C-390
ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Poleciliśmy embraerem KC-390 W przeddzień rozpoczęcia Paris Air Show 2023 redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna redakcja z Polski, miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.