Komisja Europejska przedłużyła do 4 kwietnia 2027 roku możliwość przyznawania pomocy operacyjnej niektórym regionalnym portom lotniczym na podstawie opublikowanych w 2014 roku wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych. Pozostała część wytycznych ma nadal zastosowanie, bez dalszych zmian – podaje komunikat prasowy.
Opublikowane w 2014 r.
wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych umożliwiają państwom członkowskim przyznawanie, pod pewnymi warunkami, pomocy operacyjnej regionalnym portom lotniczym obsługującym mniej niż 3 mln pasażerów rocznie, tak aby miały one możliwość pokrycia poniesionych kosztów. Wytyczne ustanawiają dziesięcioletni okres przejściowy, w trakcie którego taka pomoc może zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym. Wygaśnięcie okresu przejściowego przewidziano na 4 kwietnia 2024 r.
Jak czytamy w informacji prasowej, wytyczne umożliwiają również państwom członkowskim przyznawanie pomocy operacyjnej w ramach korzystniejszego systemu (tj. przy wyższej intensywności pomocy) portom lotniczym obsługującym maksymalnie 700 tys. pasażerów rocznie – takie porty lotnicze napotykają większe trudności w pokrywaniu kosztów. Możliwość ta była początkowo przewidziana na 5 lat, jednak w 2018 r. przedłużono ją do końca okresu przejściowego w kwietniu 2024 r.
W okresie po przyjęciu wytycznych w 2014 r. europejski sektor lotnictwa znalazł się w obliczu poważnego kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa oraz ograniczeniami zdrowotnymi i ograniczeniami w podróżowaniu przyjętymi w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się wirusa. Dalszy wpływ na ten sektor miał kryzys energetyczny, który był konsekwencją rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. Odczuwalne było przede wszystkim znaczne zwiększenie kosztów energii ponoszonych przez operatorów portów lotniczych. Regionalne porty lotnicze notują niższe przychody i wyższe koszty, co ma negatywny wpływ na ich rentowność. Może to prowadzić do zamykania niektórych regionalnych portów lotniczych, co z kolei może negatywnie odbić się na połączeniach w całej UE.
Biorąc pod uwagę te wyjątkowe okoliczności, Komisja postanowiła przedłużyć o trzy lata – tj. do 4 kwietnia 2027 r. – okres przejściowy, w którym państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc na pokrycie kosztów operacyjnych regionalnych portów lotniczych. Dzięki temu państwa członkowskie będą mogły wspierać regionalne porty lotnicze, tak aby te miały możliwość pokrycia kosztów i realizowania rentownej działalności. Do 4 kwietnia 2027 r. przedłużono również specjalny system przewidziany dla portów lotniczych obsługujących rocznie maksymalnie 700 tys. pasażerów – informuje Komisja.
KontekstW 2022 r. Komisja ogłosiła
zaproszenie do zgłaszania uwag, zwracając się do wszystkich zainteresowanych stron o przedstawienie uwag na temat możliwości rozwiązania trudnej sytuacji regionalnych portów lotniczych. Większość respondentów biorących udział w konsultacjach publicznych wskazała, że konieczne jest przedłużenie wytycznych celem zrównoważenia wpływu, jaki pandemia koronawirusa wywarła na zdolność regionalnych portów lotniczych do pokrywania kosztów. Odpowiedzi na konsultacje publiczne można znaleźć
tutaj.
W okresie od
maja 2023 r. do czerwca 2023 r. Komisja przeprowadziła
konsultacje publiczne, zwracając się do wszystkich zainteresowanych stron o przedstawienie uwag na temat projektu wniosku dotyczącego przedłużenia stosowania opublikowanych w 2014 r. wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych.