Komisja Europejska poinformowała o przyjęciu trzech dużych projektów w ramach polityki spójności. Chodzi o system nowoczesnej łączności na kolei, połączenie kolejowe do lotniska Pyrzowice oraz obwodnicę Nowego Miasta Lubawskiego.
Inwestycje, które zatwierdziła Komisja Europejska są na różnym etapie realizacji:
Ponad 117 mln euro na kolej do Pyrzowic
Jak informuje Komisja, projekt obejmuje modernizację i elektryfikację 46 km linii kolejowych oraz budowę lub remont stacji, peronów, wiaduktów i mostów na Śląsku. Ma on również umożliwić dostęp do peronów osobom o ograniczonej sprawności ruchowej oraz budowę nowej stacji na międzynarodowym lotnisku w Pyrzowicach, które obsługuje stolicę regionu – Katowice.
Prace mają umożliwić przywrócenie ruchu na linii kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry–Zawiercie, co zapewni bezpieczne i niezawodne połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach. Prace mają zostać ukończone w maju 2022 r. Projekt ma poprawić efektywność transportu towarowego i zapewnić wydajny ruch pasażerski. W ostatecznym rozrachunku ma on przyczynić się do pobudzenia lokalnego rozwoju gospodarczego.
Projektowanie odbudowy połączenia kolejowego linią nr 182
powinno się zakończyć w tym kwartale. Umowa na finansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych
została podpisana rok temu. Nie obyło się bez problemów - pierwotnie PKP PLK
nie udało się uzyskać dofinansowania ze środków europejskich w konkursie zorganizowanym przez CUPT ani dla kolei do Katowic-Pyrzowic, ani do Rzeszowa-Jasionki. Spółka jednak skutecznie odwołała się od wyników konkursu.
Ponad 487 mln euro na modernizację krajowego systemu komunikacji kolejowej
Finansowane przez UE prace będą polegały na zastąpieniu przestarzałej technologii i stworzeniu nowoczesnego systemu komunikacji na prawie 14 tys. km linii kolejowej w całym kraju. Projekt ten, oprócz poprawy bezpieczeństwa pasażerów i skrócenia czasu podróży, umożliwi Polsce wprowadzenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który połączy polskie linie kolejowe z europejską siecią kolejową - informuje Komisja. Dostosowanie polskich systemów komunikacyjnych do systemów istniejących w całej Europie pozwoli uniknąć konieczności zmiany lokomotyw lub urządzeń pokładowych na przejściach granicznych. Dzięki temu transport kolejowy będzie bardziej opłacalny i szybszy. Oczekuje się, że projekt zakończy się w lipcu 2023 r.
Umowa na budowę systemu ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii kolejowych
została podpisana w marcu 2018 roku. W skład konsorcjum pod przewodnictwem Nokia Solutions And Networks wchodzi m.in. giełdowa spółka Hercules. Niedawno w raporcie bieżącym
poinformowała ona o możliwości nałożenia kar umownych na konsorcjum.
Prawie 72 mln euro na obwodnicę w województwie warmińsko-mazurskim
W ramach finansowanego przez UE projektu wybudowana zostanie obwodnica, która od wschodu omijać będzie Nowe Miasto Lubawskie w województwie warmińsko-mazurskim. W ciągu drogi krajowej nr 15, która łączy lokalne ośrodki miejskie z transeuropejską siecią transportową, obwodnica powinna zmniejszyć ruch w mieście i poprawić jakość życia mieszkańców. Obwodnica połączy województwo warmińsko-mazurskie z województwem kujawsko-pomorskim i tym samym zapewni łatwiejszy dojazd do Morza Bałtyckiego. Prace powinny zostać zakończone w czerwcu 2021 r. - podaje KE.
Umowa na budowę obwodnicy
została podpisana w lutym 2018 roku. Umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie
podpisano w czerwcu 2019 roku.