Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Komunikat AZAL po katastrofie. "Zewnętrzna ingerencja" i 38 ofiar

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/APA/AZAL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Komunikat AZAL po katastrofie. "Zewnętrzna ingerencja" i 38 ofiar
fot. Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych Kazachstanu
Linie lotnicze Azerbaijan Airlines (AZAL) potwierdziły w oficjalnym komunikacie śmierć 38 pasażerów rejsu samolotu, który zmierzał z Baku do Groznego, stolicy rosyjskiej Czeczenii i rozbił się w pobliżu lotniska Aktau w Kazachstanie. Przeżyło 29 podróżnych. Przyczyną katastrofy była "fizyczna i techniczna ingerencja zewnętrzna".

Większość pasażerów rejsu J2-8243, realizowanego przez wąskokadłubowego embraera 190 to byli obywatele Azerbejdżanu. Oprócz nich na pokładzie maszyny brazylijskiego producenta podróżowało szesnastu Rosjan, a także kilku obywateli Kazachstanu i Kirgistanu. Kilka dni po katastrofie Azerska Agencja Lotnictwa Cywilnego postanowiła zawiesić od 28 grudnia bieżącego roku loty z Baku do kolejnych siedmiu rosyjskich miast, a konkretnie do Mineralnych Wód, Niżnego Nowogrodu, Samary, Saratowa, Ufy i Wołgogradu. Wcześniej, bowiem już 25 grudnia, AZAL zawiesiły także rejsy do Groznego i Machaczkały, stolicy rosyjskiego Dagestanu.

Wyżej wymienione decyzje podparto wstępnymi wynikami śledztwa w sprawie katastrofy rejsu J2-8243. Biegli dowiedli, że embraer 190 rozbił się w efekcie "fizycznej i technicznej ingerencji zewnętrznej". Zawieszenie rejsów na wskazanych trasach do Rosji podyktowane jest potencjalnym ryzykiem dla bezpieczeństwa lotów i będzie obowiązywać do czasu zakończenia końcowego dochodzenia. Pasażerowie niezrealizowanych rejsów AZAL do określonych w komunikacie miast Rosji w związku z obecną sytuacją mają możliwość otrzymania pełnego zwrotu pieniędzy bez naliczenia kar. Opcjonalnie mogę także zmienić datę rezerwacji biletów.

Narodowy przewoźnik Azerbejdżanu jednocześnie nadal będzie realizować rejsy do Astrachania, Jekaterynburga, Kazania, Moskwy, Nowosybirska i Sankt Petersburga. Loty do tych rosyjskich miast nie zostały bowiem jeszcze odwołane.

Stacja Euronews już 26 grudnia informowała, na podstawie potwierdzenia ze strony władz Azerbejdżanu, że przyczyną katastrofy embraera 190 linii AZAL było uderzenie rosyjskim pociskiem ziemia-powietrze. Decydenci z Baku domagają się od Rosji przeprosin i wypłat odszkodowań rodzinom ofiar, ale jednocześnie odrzucili oferowaną przez Ramzana Kadyrowa, narzuconego przez Kreml przywódcy Czeczenów. Rosyjskie media informowały natomiast tuż po zdarzeniu, że przyczyną katastrofy wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego AZAL było... zderzenie maszyny ze stadem ptaków.

Zulfugar Asadov, jeden z członków personelu pokładowego, który przeżył katastrofę, twierdzi nawet, że samolot został trafiony trzy razy. – Ze względu na mgłę nie mogliśmy lądować w groźnym i po trzech kółkach nad miastem zdecydowaliśmy kontynuować lot w innym kierunku. W tym momencie usłyszeliśmy odgłos uderzenia. Ja i Aidan Khanum, drugi członek pokładowej załogi, wyszliśmy z kabiny, żeby uspokoić pasażerów, ale wówczas poczułem drugie uderzenie i zostałem ciężko ranny w ramię. Później nastąpiło trzecie uderzenie – relacjonował Asadov dla Azerbaijani Press Agency (APA).

Według jego słów kapitan postanowił, że wylądują na wodzie. Rozdano nawet podróżnym kamizelki ratunkowe, ale potem kapitan poinformował, że wylądują jednak na ziemi. – Nie miałem żadnej nadziei na przetrwanie. To był cud. Przeżyliśmy, dzięki bohaterskiemu zachowaniu pilotów – podsumował Zulfugar Asadov.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Sąd zajął samoloty Ukraine International Airlines

Prawo i polityka

Sąd zajął samoloty Ukraine International Airlines

Mateusz Kieruzal 18 grudnia 2024

"Bez Polski nie da się skutecznie i szybko odbudować Ukrainy"

Prawo i polityka

Rosjanie chcą latać, a liniom brakuje samolotów

Prawo i polityka

Rosjanie chcą latać, a liniom brakuje samolotów

Mateusz Kieruzal 02 grudnia 2024

Zobacz również:

LOT: Nocowanie samolotu także w Sofii

Biznes i przemysł

LOT: Nocowanie samolotu także w Sofii

Mateusz Kieruzal 27 grudnia 2024

SkyUp: Wrócą loty rozkładowe! Na początek 8 tras

Pasażer i linie lotnicze

AZAL odracza zakupu 10 MAX-ów

Biznes i przemysł

AZAL odracza zakupu 10 MAX-ów

Aleksander Domański 04 czerwca 2019

Pozostałe z wątku:

Sąd zajął samoloty Ukraine International Airlines

Prawo i polityka

Sąd zajął samoloty Ukraine International Airlines

Mateusz Kieruzal 18 grudnia 2024

"Bez Polski nie da się skutecznie i szybko odbudować Ukrainy"

Prawo i polityka

Rosjanie chcą latać, a liniom brakuje samolotów

Prawo i polityka

Rosjanie chcą latać, a liniom brakuje samolotów

Mateusz Kieruzal 02 grudnia 2024

Zobacz również:

LOT: Nocowanie samolotu także w Sofii

Biznes i przemysł

LOT: Nocowanie samolotu także w Sofii

Mateusz Kieruzal 27 grudnia 2024

SkyUp: Wrócą loty rozkładowe! Na początek 8 tras

Pasażer i linie lotnicze

AZAL odracza zakupu 10 MAX-ów

Biznes i przemysł

AZAL odracza zakupu 10 MAX-ów

Aleksander Domański 04 czerwca 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5