Należący do Tata Group przewoźnik Air India poinformował o złożeniu wiążącego zamówienia na 250 samolotów Airbusa. Linie z Azji Południowej zobowiązały się do zakupu 140 samolotów wąskokadłubowych A320neo i 70 A321neo, a także 34 samolotów szerokokadłubowych A350-1000 i sześciu A350-900. Przewoźnik zdecydował się również na zakup dużej partii samolotów od Boeinga.
Dla A350 będzie to debiut na rynku indyjskim. Zamówienie ma na celu zarówno modernizację, jak i rozbudowę floty przewoźnika. Pozwoli na zwiększenie i rozszerzenie zakresu świadczonych usług, uzyskanie statusu przewoźnika premium oraz zaspokojenie rosnącego popytu na podróże w regionie. Dostawy maszyn mają zacząć się wraz z przekazaniem pierwszego A350-900 pod koniec 2023 roku.
– Airbus od dawna jest partnerem Air India, a nowe samoloty odegrają ważną rolę w realizacji Vihaan.AI - kompleksowej strategii transformacji i rozwoju naszej firmy – powiedział Campbell Wilson, prezes Air India. – Kluczowym elementem tej transformacji jest znacząca rozbudowa sieci tras, zarówno w kraju, jak i za granicą, połączona z podniesieniem jakości usług naziemnych i pokładowych do standardów klasy światowej. Złożone własnie zamówienie oznacza początek nowego rozdziału współpracy tak dla Airbusa, jak i Air India – dodał Wilson.
– To historyczny moment dla Airbusa i Air India. Indie stoją u progu międzynarodowej rewolucji w transporcie lotniczym i jesteśmy zaszczyceni, że partnerstwo z firmami Grupy Tata i nasze samoloty pomogą napisać nowy rozdział w historii krajowych połączeń lotniczych – podkreślił Christian Scherer, dyrektor ds. handlowych i międzynarodowych w Airbusie.
– Wyjątkowe możliwości A350 uwolnią stłumiony potencjał indyjskiego rynku lotów długodystansowych, a zastosowane w tej maszynie technologie, duży zasięg i wyjątkowy komfort podróży umożliwią zaoferowanie pasażerom nowych tras przy lepszej ekonomice eksploatacji i zrównoważonym rozwoju przewoźnika. Z kolei samoloty rodziny A320 będą rentownym i wszechstronnym narzędziem do dalszej demokratyzacji i dekarbonizacji podróży lotniczych w kraju – od poziomu krajowego, przez regionalny po międzynarodowy – kontynuował Scherer.
– Doceniamy Air India za wizjonerską strategię i wybór dwóch typów najlepszych samolotów w każdej z ich kategorii. Cieszymy się wiedząc, że nasze produkty stają się fundamentem renesansu Air India. Ta flota będzie działać linii na całym świecie i dołączyć do grona najlepszych przewoźników lotniczych świata – podsumował Scherer.
W ciągu następnej dekady Indie będą miały największą populację na świecie, ich gospodarka będzie rozwijać się najszybciej spośród krajów G20, a rosnąca klasa średnia będzie wydawać więcej na podróże lotnicze. W rezultacie ruch pasażerski w Indiach będzie szybko rósł, w tym na trasach transkontynentalnych do USA, Europy i w regionie Azji i Pacyfiku, do obsługi których A350 jest zoptymalizowany.
A350 to najnowocześniejszy samolot szerokokadłubowy na świecie w kategorii 300-410 miejsc. W zaprojektowanej od podstaw konstrukcji inżynierowie Airbusa zastosowali najnowocześniejsze technologie i rozwiązania aerodynamiczne, zapewniające wyjątkowe rentowność użytkowania i komfort podróży. Silniki nowej generacji i zastosowanie lekkich materiałów kompozytowych zapewniają A350 25-procentową przewagę pod względem zużycia paliwa, kosztów operacyjnych i emisji dwutlenku węgla (CO2) w porównaniu z konkurencyjnymi samolotami poprzedniej generacji. Samolot wyróżnia kabina w konfiguracji 3-klasowej, najcichsza wśród wszystkich samolotów szerokokadłubowych. Oferuje ona pasażerom i załodze najnowocześniejsze usługi pokładowe, zapewniające wyjątkowe wrażenia z wielogodzinnych podróży.
A321neo należy do najlepiej sprzedającej się rodziny wąskokadłubowych samolotów A320. Ma wśród jej członków najdłuższy kadłub, wygodnie mieszczący od 180 do 220 pasażerów w typowym układzie dwuklasowym i aż 244 w układzie o większej gęstości ustawienia foteli. A320neo uchodzi za najwygodniejszy samolot krótkiego i średniego zasięgu na świecie. Zazwyczaj może pomieścić od 140 do 170 pasażerów, a maksymalnie może ich zabrać 180. Zastosowane w nim technologie pozwalają na co najmniej 20-procentową redukcję spalania paliwa i emisji CO2, a także 50-procentową redukcję emitowanego hałasu w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji.
Poprzez masową ekspansję przewoźnik zamierza zwiększyć swój udział w szybko rozwijającym się indyjskim rynku lotniczym. Air India zwiększy w ten sposób częstotliwość lotów pomiędzy kluczowymi miastami w sektorze krajowym, a także ogłosiły bezpośrednie loty z Indii do takich miast jak Doha, San Francisco, Vancouver i Birmingham. Ponadto przewoźnik zamierza rozpocząć bezpośrednie loty z Delhi do kilku miast europejskich jak Mediolan, Wiedeń i Kopenhaga, a także z Bombaju do Nowego Jorku, Paryża i Frankfurtu.
Obecna flota linii Air India wraz z Air India Express i Air India Regional składa się ze 145 samolotów: ośmiu ATR-ów 72-600, osiemnastu airbusów A319, dziewięciu A320, 27 A320neo, czternastu A321, 24 boeingów B737-800, pięciu B777-200, trzynastu B777-300ER oraz 27 B787-8 Dreamliner.
Pod koniec minionego roku informowaliśmy, że Air India ogłosiły leasing tuzina dodatkowych samolotów: sześciu boeingów B777-300ER oraz sześciu airbusów A320neo w celu rozbudowy floty. W najbliższym czasie indyjski przewoźnik odbierze łącznie 42 samoloty. W październiku ubiegłego roku linie lotnicze poinformowały także o leasingu 30 maszyn: pięciu B777 oraz 21 samolotów z rodziny A320neo. To działania tymczasowe przed przylotem samolotów, które właśnie zamówiono.
Przewoźnik zdecydował się także na zakup
190 boeingów 737 MAX w dwóch wersjach, a także dwadzieścia szerokokadłubowych Dreamlinerów wersji 787-9 i dziesięć wersji 777-9.