Era wielkich samolotów szerokokadłubowych powoli dobiega końca. Asiana Airlines pożegnały ostatniego pasażerskiego B747-400. Rejs między Tajpejem a Seulem był ostatnim dla Jumbo Jeta w barwach południowokoreańskiego przewoźnika z sojuszu Star Alliance. B747 będą jeszcze wozić pasażerów, gdyż takie boeingi są na wyposażeniu linii Air China, Korean Air, Lufthansy oraz Saudii.
W grudniu 2022 roku
ostatni boeing 747 opuścił halę montażu końcowego w amerykańskim Everett, którego
odebrały frachtowe linie lotnicze Atlas Air. Pewna epoka w dziejach lotnictwa dobiegła końca, a 7 grudnia na stałe zapisał się w dziejach ludzkości, albowiem żaden inny samolot nie stał się tak dużym symbolem. Jumbo Jet, Queen, Queen of the Skies – tak był, jeszcze jest, nazywany B747.
Czterosilnikowe samoloty o szerokim pokładzie, w których nad kokpitem – co jest ewenementem – znajduje się kabina pasażerska, zwykle klasa pierwsza, w ramach rozwoju technologii i certyfikacji nowych, bardziej oszczędnych paliwowo samolotów (A350 i B787) zaczęły być stopniowo wycofywane z flot linii lotniczych na całym świecie;
pandemia COVID-19 tylko przyspieszyła koniec ery B747.
Ostatni rejs B747 linii z Korei
Poniedziałek, 25 stycznia, był dniem, w którym ponad 25-letni boeing 747-400 (HL7428) Asiana Airlines wykonał swoją ostatnią rotację pasażerską. Samolot odbył, trwające około dwie godziny, rejsy między seulskim portem lotniczym Inczon, który jest macierzystą bazą południowokoreńskiego przewoźnika, a tajwańskim Tajpejem.
Ostatni czas dla HL7428 był burzliwy. Krótko po wybuchu pandemii COVID-19 samolot został wyłączony ze słuzby i zaparkowany na płycie postojowej seulskiego portu lotniczego. Uziemienie nie trwało zbyt długo, albowiem kilka tygodni później B747 wznowił regularne operacje, lecz nie woził pasażerów, a lukratywne cargo. Boeing został ponownie wyłączony ze slużby w maju 2022 r., by powrócić na siatkę połączeń w lecie tamtego roku. Od tego czasu maszyna wykonywała rejsy wyłącznie w Azji. HL7428 regularnie lądował w Changchun, Tajpei oraz Tokio. Od początku marca br. samolot obsługiwał wyłącznie rejsy na Tajwan. The Queen of the Skies nie zostanie rozebrany na części. B747 ma przejść konwersję i być samolotem frachtowym.
Zarząd Asiana Airlines podjął decyzję, że pasażerskie B747 zostaną zastąpione przez airbusy A350-900. Proces odnowy floty trwa, a na wyposażeniu koreańskich linii lotniczych jest już 15 samolotów, które wykonują zarówno loty międzykontynentalne, jak i wysokopłatne rejsy regionalne. Asiana Airlines wraz z Air Chiną i Lufthansą były ostatnimi liniami lotnicyzmi na świecie, które jednocześnie użytkowały Super Jumbo i Jumbo Jety. Pięć A380-800 wykonuje obecnie rejsy do Honolulu, Los Angeles i Tokio. Szerokokadłubowa flota samolotów przewoźnika-członka sojuszu Star Alliance składa się również z 15 A330-200, dwóch B767-300 oraz dziewięciu B777-200.
Największy operator
Największym operatorem B747 w historii były British Airways. Przez flotę narodowego przewoźnika lotniczego Wielkiej Brytanii, który nie użytkuje już żadnego Jumbo Jeta, przewinęło się aż 101 takich maszyn. Międzykontynentalne operacje pasażerskie wykonywały B747-100, B747-200 oraz B747-400, których linie miały najwięcej, bo aż 57. Drugim największym operatorem były linie KLM oraz Lufthansa, która w dalszym ciągu realizuje pasażerskie loty za pomocą Królowej Niebios. 27 B747 niemieckiego przewoźnika lata, w głównej mierze, do Chin, Japonii, Korei Południowej i Stanów Zjednoczonych.
Pasażerskie operacje lotnicze, za pomocą Jumbo Jeta, wykonują jeszcze flagowe linie lotnicze Królestwa Arabii Saudyjskiej oraz narodowy przewoźnik Chińskiej Republiki Ludowej, Air China.