Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL) ostrzega, że już w najbliższych tygodniach może dojść do paraliżu ruchu lotniczego cargo i najwięksi polscy oraz światowi przewoźnicy będą musieli liczyć się z poważnymi opóźnieniami. Według związkowców powodem jest pogłębiający się kryzys w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. PAŻP uważa, że ostrzeżenia związku to tylko przykrywanie żądań finansowych i apeluje o zdrowy rozsądek.
ZZKRL alarmuje, że już ponad 82 proc. pracowników ACC i APP Warszawa rozwiązało umowy o pracę. Łącznie to 175 z 208 kontrolerów ruchu lotniczego. To grozi wręcz paraliżem dostaw.
Analizując ruch lotniczy cargo na świecie ogólnobranżowe tonokilometry cargo (CTK) wzrosły o 9,4 proc. w październiku 2021 roku w porównaniu do tego samego miesiąca w 2019 roku, jak podaje IATA w swoim raporcie. W ciągu ostatnich miesięcy wolumeny ładunków lotniczych wykazywały tendencję wzrostową. Lotnicze przewozy towarowe korzystają z dogodnych warunków panujących w łańcuchach dostaw, zwłaszcza na potrzeby szybkiego dostarczania towarów przez przedsiębiorstwa. Oczekuje się, za danymi Światowej Organizacji Handlu, że globalnie handel jeszcze w tym roku wzrośnie o 9,5 proc. W przyszłym roku natomiast o 5,6 proc.
Według związkowców pozytywny trend i wzrosty światowe mają również swoje odzwierciedlenie jeśli popatrzymy na ilości obsłużonego cargo on board (w kg) w polskich portach lotniczych w ruchu krajowym i międzynarodowym w trzech kwartałach lat 2020-2021 Dynamika wzrostu osiągnęła w tym okresie poziom 35 proc.
- Średnio kontroler ruchu lotniczego obsługuje jednocześnie 15-21 samolotów w jednym sektorze kontroli. Obecnie Polska podzielona jest na 16 sektorów, co oznacza, że jeżeli nie będzie zapewniona pełna obsada stanowisk kontrolerskich opóźnienia w ruchu będą trudne do przewidzenia, a być może co drugi samolot w ogóle nie wyleci - uważa Maciej Bartosz Sosnowski, przewodniczący ZZKRL.
Według niego kryzys w PAŻP związany z masowymi odejściami, nie dotyczy tylko kontrolerów obszaru, ale dotyczy również kontrolerów zbliżania najważniejszych polskich lotnisk. - Jeśli tak drastycznie zmniejszy się liczba kontrolerów, to nawet wprowadzony bardzo ryzykowny system pracy SPO nie pozwoli na przepustowość taką jaką mamy obecnie. W efekcie już w marcu i kwietniu będziemy obserwować opóźnienia w obsłudze samolotów cargo należących m.in. do Polskich Linii Lotniczych LOT SA Cargo, DHL Global Forwarding, DB Schenker, czy UPS. Sytuacja w PAŻP może wpłynąć na ograniczenia w ruchu lotniczym nad Polską i polskimi lotniskami, przerwanie niektórych łańcuchów dostaw, co potencjalnie niesie ryzyko kosztów i odszkodowań o jakie firmy będą występować - przekonuje Sosnowski.
Spór w PAŻP toczy się od 23 grudnia 2021 roku. Związkowcy uważają, że jego podstawą jest organizacja pracy kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej oraz personelu wsparcia operacyjnego. ZZKRL przypomina, że z powodu drastycznego spadku w zakresie kultury bezpieczeństwa, prowadzonego procesu zwolnień grupowych i wypowiedzeń zmieniających w połączeniu z wprowadzeniem nowych zasad wynagradzania, ponad 86 proc. pracowników APP Warszawa oraz 81 proc. pracowników ACC Warszawa rozwiązało umowy o pracę.
Kwestie sporne dotyczą m.in. SPO czyli pojedynczo obsługiwanego stanowiska przeznaczonego dla dwóch kontrolerów, notorycznego nierespektowania raportów bezpieczeństwa i fatalną atmosferę w pracy. Postulatem ZZKRL jest odstąpienie od zmian niektórych postanowień wprowadzonego regulaminu pracy, wycofanie się przez Ministerstwo Infrastruktury z prac legislacyjnych związanych z podniesieniem nominału czasu pracy i odebrania konstytucyjnego prawa do strajku.
- Proces się rozpoczął i nieuchronnie zmierza do zapaści. Tym samym, nie jesteśmy w stanie określić wielkości opóźnień w ruchu lotniczym spowodowanych brakami kadrowymi personelu operacyjnego. Przyczyną opóźnień, które wystąpiły pod koniec grudnia ubiegłego roku oraz które występują obecnie, jest wadliwa organizacja pracy przez kierownictwo PAŻP- podsumował Sosnowski, przewodniczący ZZKRL.
Jakie stanowisko zajął PAŻP po związkowym komunikacie? - Agencja ma głęboką nadzieję, że w grupie warszawskich kontrolerów zwycięży zdrowy rozsądek i zrozumienie, że w obecnej sytuacji ruchowej i finansowej, nie możliwości powrotu do wynagrodzeń, jakie obowiązywały w czasach prosperity. Lotnictwo na świecie wchodzi właśnie w trzeci rok największego w swojej historii kryzysu. Nie tylko PAŻP, ale różne podmioty lotnicze na całym świecie wprowadzają zmiany w swoich modelach funkcjonowania. Dla wszystkich priorytetem niezmiennie pozostaje bezpieczeństwo - napisała do redakcji Rynku Lotniczego Agata Król, rzeczniczka PAŻP.
Według Agencji przykrywanie kwestii finansowych troską o opóźnienia, transport cargo, czy ogólnie bezpieczeństwo nie jest pomysłem nowym i wcześniej wielokrotnie było wykorzystywane przez związki zawodowe do walki o własne interesy. Aktuanie jednak sytuacja jest inna.
- Ani porty lotnicze, ani linie lotnicze, ani PAŻP nie są w stanie w wypłacić kontrolerom stawek z 2019 roku. Mamy natomiast przekonanie, że wraz z odbudową ruchu lotniczego, stawki wynagrodzeń dla służb ruchu lotniczego też będą rosły. Dlatego apelujemy do kontrolerów o zdrowy rozsądek i dalszą troskę o utrzymanie najwyższego poziomu bezpieczeństwa na polskim niebie - dodała rzeczniczka PAŻP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.