Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Niebo nad Europą nadal bezpieczne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Niebo nad Europą nadal bezpieczne
fot. Krzysztof Krzemiński - FotoAir
Mimo bezprecedensowej skali trudności polskim i europejskim kontrolerom udało się utrzymać bezpieczeństwo ruchu lotniczego podczas pandemii. Choć liczba operacji drastycznie spadła, zwalnianie personelu kontroli lotów byłoby pochopnym krokiem – uznali uczestnicy dyskusji podczas tegorocznego Kongresu Rynku Lotniczego. Podkreślono też wagę zbierania doświadczeń z myślą o przyszłych kryzysach, które prawdopodobnie będą się powtarzać.

Dyrektor firmy doradczej Helios Juraj Jirku przypomniał, że lotniska na całym świecie już wprowadziły niezbędne procedury bezpieczeństwa, takie jak dystans dwóch metrów między oczekującymi, obowiązek noszenia masek czy pomiary temperatury. – Zredukowały też personel do minimum. Wielu ludzi straciło już pracę – stwierdził. W niektórych portach wyłączono z użytku część pasów i terminali. Przywrócenie bezpieczeństwa wymaga, zdaniem Jirku, przede wszystkim przestrzegania norm. Ograniczenia przepustowości lotnisk okażą się zapewne tymczasowe – w sezonie zimowym ruch turystyczny będzie rósł, częściowo powrócą też loty międzykontynentalne. – Koordynacja procedur między nami i naszymi klientami, a także między poszczególnymi lotniskami, jest bardzo dobra. Ze strony władz lotnisk czas reakcji na zmiany jest bardzo krótki – zaznaczył.

Cyfryzacja pomaga w walce z kryzysem

Według naczelnika wydziału bezpieczeństwa w Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej Eurocontrol Antonio Licu z perspektywy europejskiej żaden wcześniejszy kryzys – ani ten po zamachach z 11 września 2001 r., ani ten po wybuchu wulkanu na Islandii w 2010 r. – nie miał skali choćby zbliżonej do obecnej. Europejscy kontrolerzy obsłużyli w tym roku jak dotąd o 87-88% mniej operacji, niż w ubiegłym.

Mimo przeprowadzanych co roku ćwiczeń, mających przygotować kontrolerów do niespodziewanych sytuacji powodujących zakłócenia w europejskiej sieci, nie było gotowych procedur postępowania w takim wypadku. – Trzeba więc myśleć nieszablonowo – stwierdził Licu. Wprowadzone przez Eurocontrol obostrzenia co do bezpieczeństwa były podobne do tych zastosowanych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Do najistotniejszych należał podział personelu na większą liczbę zmian. W uporaniu się z trudnościami pomogła także digitalizacja, zintensyfikowana po kryzysie wulkanicznym w kwietniu 2010 r.

Co z finansowaniem inwestycji?

Na inne ważne dla kontroli lotów aspekty kryzysu w branży lotniczej zwrócił uwagę naczelnik Wydziału Badań na temat Lotnisk w Eurocontrol Robert Graham. – Trudno dziś pozyskać finansowanie na inwestycje. Lotniska muszą ubiegać się o pożyczki dla zachowania płynności finansowej – przypomniał. Wobec nagłego spadku przychodów państwa członkowskie Eurocontrol zdecydowały się zmienić wysokość stawki jednostkowej oraz mechanizm dzielenia ryzyka z tytułu ruchu. Jeśli ruchu jest więcej, niż się spodziewano, dodatkowe dochody z tego tytułu można zaliczyć na poczet obniżki w kolejnym roku. Można też dzielić zagrożenie z liniami lotniczymi.

W zakresie przepustowości sytuacja w krótkim czasie radykalnie się zmieniła. – Do niedawna jej brakowało, teraz mamy jej nadmiar. Jeśli jednak ruch szybko wróci do poprzednich wielkości, powrócą też stare problemy – przestrzegał Graham, zaznaczając jednak, że jest kilka scenariuszy dalszej ewolucji ruchu, a o wiarygodne prognozy bardzo trudno. – Uważamy jednak, że największe spadki popytu mamy już za sobą. Wiążemy duże nadzieje z pracami nad szczepionką. Ponieważ tak wiele kwestii jest niepewnych, wszyscy koncentrują się jak dotąd na działaniach krótkoterminowych, takich jak negocjowanie bardziej elastycznych warunków zatrudnienia i innego rodzaju ograniczaniu kosztów. Czasy są trudne – stwierdził przedstawiciel Eurocontrol.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

"Lotnisko jest strefą stresogenną i trzeba uwzględniać czynnik ludzki"

Pasażer i linie lotnicze

"Lotnisko jest strefą stresogenną i trzeba uwzględniać czynnik ludzki"

Rafał Dybiński 21 września 2023

Dziadosz (Szczecin) o SKM na lotnisko, kadrach, połączeniach i rejsach LOT

Infrastruktura i lotniska

Szymczak (Modlin) o kolei na lotnisko, Air Malta, drodze startowej i trasach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

Kongres Rynku Lotniczego rośnie wraz z branżą. VI edycja wystartowała

Biznes i przemysł

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

"Lotnisko jest strefą stresogenną i trzeba uwzględniać czynnik ludzki"

Pasażer i linie lotnicze

"Lotnisko jest strefą stresogenną i trzeba uwzględniać czynnik ludzki"

Rafał Dybiński 21 września 2023

Dziadosz (Szczecin) o SKM na lotnisko, kadrach, połączeniach i rejsach LOT

Infrastruktura i lotniska

Szymczak (Modlin) o kolei na lotnisko, Air Malta, drodze startowej i trasach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

Kongres Rynku Lotniczego rośnie wraz z branżą. VI edycja wystartowała

Biznes i przemysł

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5