Po 18 latach nastąpił koniec pewnej ery zarówno dla linii Carpatair jak i lotnictwa cywilnego w Europie. Na początku listopada br. linia wycofała swojego ostatniego fokkera F100. Rumuński przewoźnik czarterowy i ACMI był ostatnim pasażerskim europejskim operatorem samolotów z rodzinny fokkerów.
W swoim ostatnim dniu "pracy" maszyna F100 o rejestracji YR-FKB (32-letni samolot dostarczony początkowo do American Airlines) wykonała 4 listopada ostatni rejs z Genui do Palermo. Następnego dnia samolot został przebazowany do głównej siedziby w Timisoarze, który był zakończeniem służby samolotów F100 w Carpatair.
29 listopada samolot został przebazowany do portu lotniczego Woensdrecht (WOE) gdzie znajduje się m.in. baza wojskowa Holenderskich Sił Powietrznych. Obecnie lotnisko ma również jednego użytkownika cywilnego, Fokker Services, firmę zajmującą się obsługą techniczną, głównie, ale nie wyłącznie, samolotów Fokker. Ze względu na obecność Fokker Services, wiele samolotów Fokkera jest bazowanych/parkowanych na tym lotnisku.
Przez flotę rumuńskiego przewoźnika przewinęło się łącznie sześć samolotów Fokker: trzy F70 (YR-KMA, YR-KMB, YR-KMC) oraz trzy większe F100 (YR-FKA, YR-FKB, YR-FZA). Samoloty zabierały na pokład od 80 pasażerów, w przypadku mniejszej wersji do 105 jeżeli chodzi o F100. Pierwszego z nich dostarczono w 2005 r., natomiast resztę w 2006 r., 2007 r. oraz 2010. Wszystkie maszyny F70 wcześniej latały dla Malevu, a F100 dla American Airlines. W momencie wycofania najstarszy z nich miał prawie 33 lata, a najmłodszy 27 lat.
Ostatnim europejskim użytkownikiem fokkerów F100 pozostaje rząd Słowacji, który wykorzystuje dwa samoloty tego typu do transportu najważniejszych osób w państwie.
F100 latały kiedyś dla PLL LOT
W ostatnich latach samoloty te często pojawiały się także na polskich lotniskach. Od 2017 do 2019 fokkery F100 mogliśmy spotkać na trasach PLL LOT, który kiedyś wykorzystywał fokkera 100 rumuńskiego przewoźnika ze względu na braki we własnej flocie. Napięty rozkład w okresie letnio-jesiennym oraz zaplanowane przeglądy (zwłaszcza boeingów 737) spowodowały, że linie miały wtedy problem z planową realizacją wszystkich rejsów. Powodowało to narastanie opóźnień i odwołań lotów z przyczyn operacyjnych. Pojawienie się m.in. fokkera 100 częściowo odciążyło flotę LOT-u i pozwoliło na wyeliminowanie sporych nieregularności.
Flota linii
Przewoźnik posiada obecnie flotę składającą się z
dwóch airbusów A319. Linia planuje pozyskać w najbliższym czasie kolejne używane airbusy A319 Niewykluczone, że linia wyleasinguje także jednego lub dwa A320neo. Wcześniej linia planowała zastąpienie starzejących się fokkerów nowszymi samolotami embraer E195 należącymi do linii Azul Linhas Aéreas Brasileiras, jednak zrezygnowała z tych planów z powodu pandemii COVID-19.
Carpatair
Carpatair, to linie lotnicze ACMI, działające w branży lotniczej od ponad 23 lat. Jej główna baza i siedziba znajduje się w Timisoarze. Pierwsze regularne loty z Rumunii do Włoch przewoźnik rozpoczął w 1999 roku. Od tego czasu linia obsługiwała dużą liczbę regularnych lotów w ponad siedmiu krajach w Europie Wschodniej i Zachodniej.
Od 2014 roku przewoźnik stał się linią lotniczą oferującą pełen zakres usług czarterowych z bazami operacyjnymi we Włoszech, Rumunii i Francji, skąd organizowane są czartery ad-Hoc, łańcuchy czarterów oraz projekty ACMI i leasingowe za pośrednictwem wiodących partnerów lotniczych.