Boeing dostarczy dziś (31 stycznia) ostatniego B747 w Everett. Start uroczystości ostatniej dostawy w programie B747 przewidziano na 23.00 czasu polskiego. Ostatni wyprodukowany Boeing B747-8F, w wersji cargo, trafi do linii Atlas Air. To koniec pewnej lotniczej epoki w dziejach lotnictwa.
Jumbo Jet, Queen, Queen of the Skies, Królowa Niebios – żaden inny model samolotu nie stał się takim symbolem i nie doczekał się tylu nazw co boeingi B747. Ostatnią dostawę producent pokaże podczas specjalnej transmisji na żywo
pod tym linkiem.
W hołdzie twórcy B747
Podobizna Joe Suttera, który w latach 60-tych ubiegłego stulecia kierował zespołem inżynierów tworzących legendarnego boeinga 747, pojawiła się na przedniej części ostatniego B747. To swego rodzaju hołd za poprowadzenie tego ikonicznego projektu samolotu. Jego zespół jak i tysiące innych pracowników Boeinga zaangażowanych w projekt, stali się znani jako the Incredibles, tworząc wtedy największy na świecie samolot w rekordowym czasie - 29 miesięcy od konceptu do ukończenia. To pozostaje oszałamiającym osiągnięciem. Boeing twierdził, że to ten samolot zapoczątkował tanie, międzynarodowe podróże i pomógł połączyć świat. Samolot zadebiutował w 1970 roku, do tej pory zbudowano 1574 egzemplarzy różnych wersji tych maszyn.
Joe Sutter był zaangażowany także w inne ważne projekty Boeinga, takie jak Dash 80, 707 oraz 737, ale to właśnie projekt 747 zagwarantował mu miejsce w historii. Po przejściu na emeryturę, Sutter kontynuował pracę dla Boeinga do swojej śmierci w 2016 r., tym razem jako konsultant.
Pierwszy na świecie dwupokładowy samolot747 odegrał kluczową rolę w historii Boeinga jako lidera w branży lotniczej. Produkcja Królowej Niebios rozpoczęła się w 1967 roku i trwała przez 54 lata. Przez ten czas zamówiono 1574 Jumbo Jety, z czego 1573 zostało już dostarczonych. Na dostawę czeka obecnie jeden B747-8F, a na wejście do służby
dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji i
przechodzą obecnie przebudowę pokładu. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.
Do końca 2022 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 144 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6,6 mld pasażerów, czyli 82 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent produkował Jumbo Jety w łącznie kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300 i -400. Najpopularniejszy był ten ostatni. Dostarczono ich ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF) – ponad 700 sztuk. W ostatnich 12 latach Boeing produkował jeszcze B747 w wersji pasażerskiej B747-8I oraz cargo B747-8F, którym zakończył cały program 747.
Największy użytkownik B747 na świecieFirma Atlas w styczniu ubiegłego roku nabyła prawa do czterech ostatnich sztuk boeingów 747-8F. Linia jest obecnie największym użytkownikiem B747 na świecie. Ten przewoźnik czarterowy i cargo użytkuje B747 od momentu swojego powstania, czyli od 1992 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 105 samolotów tego typu. Obecnie we flocie znajdują się 57 B747: 40 B747-400F/BCF, cztery B747-400 oraz 13 B747-8F.
Flota Atlas Air Worldwide, w skład w której wchodzą linie Atlas Air, Florida West International Airways, Global Supply Systems, Polar Air Cargo, Southern Air oraz Titan Aviation Holdings składa się ze 105 boeingów: ośmiu B737-800BCF, sześć B747-400, 35 B747-400F, 10 B747-8F, 30 B767-300F/ERF oraz 10 B777F. Na dostawę oczekuje pięć kolejnych boeingów: jeden B747-8F oraz cztery B777F.