Lotnisko w Kopenhadze obsłużyło w lutym 2024 roku prawie 1,85 mln pasażerów. To więcej o 13 proc. względem tego samego miesiąca ubiegłego roku - informuje port stolicy Danii w oficjalnym komunikacie.
Luty był intensywnym miesiącem na lotnisku w Kopenhadze ze względu na dwa tygodnie ferii zimowych. Wielu podróżnych wyleciało na wakacje właśnie samolotem. W sumie port stolicy Danii odprawił dokładnie 1 849 923 pasażerów w ostatnim zimowym miesiącu, który miał wyjątkowo 29 dni, jak to bywa raz na cztery lata. Wzrost liczby podróżnych wyniósł więc 13 proc. względem tego samego miesiąca ubiegłego roku. Przed rokiem w lutym doliczono się bowiem o 206 913 mniej pasażerów.
– Miesiące zimowe są generalnie spokojniejszym okresem, ale jesteśmy bardzo zadowoleni ze wzrostu liczby pasażerów. To pokazuje, że boom na podróże trwa. Wiele osób korzysta z okazji, żeby podczas ferii zimowych wyjechać na słoneczne plaże lub na zaśnieżone górskie stoki – podkreślił Peter Krogsgaard, dyrektor handlowy lotniska stolicy Danii.
W ciągu dwóch tygodni ferii zimowych przez port w Kopenhadze przewinęło się około 1,1 mln pasażerów, z czego 79 tys. w niedzielę 25 lutego. To był najbardziej intensywny dzień najkrótszego miesiąca bieżącego roku.
Londyn najpopularniejszy
Najpopularniejszym kierunkiem, który obsługiwało 124 rejsów tygodniowo z Kopenhagi na lotniska Heathrow, Stansted i Gatwick, był oczywiście Londyn. W tym przypadku wzrost rok do roku był na poziomie sześciu proc.
Zbliża się Wielkanoc i zwykle jest to jeden z najbardziej ruchliwych okresów na lotnisku w Kopenhadze. Prognozy zakładają, że w okresie świąt przez stołeczny port przewinie się blisko 1,5 mln pasażerów. To będzie oznaczać wzrost rok do roku o osiem proc.
– Wiosna to dla wielu naszych podróżnych czas wakacji. Liczne ustawowe dni wolne od pracy w sezonie sprawiają, że jest to idealny czas na krótki wyjazd za granicę. Widać, że apetyt na podróże ma się dobrze, niezależnie od tego, czy chodzi o południowe klimaty, czy o tętniące życiem miasta. Londyn jest ulubionym celem city breaku, podczas gdy hiszpańskie Malaga, Barcelona i Gran Canaria są najpopularniejszymi miejscami do słonecznych kąpieli – zachęca Krogsgaard.
Zysk, wyższe przychody i inwestycje w terminal
Lotnisko w Kopenhadze zakończyło 2023 rok z zyskiem przed opodatkowaniem w wysokości 398 mln duńskich koron. Roczne przychody z ruchu lotniczego wyniosły 2,2 mld duńskich koron, co oznacza wzrost o 18 proc. w porównaniu z 2022 rokiem, ale także spadek o dziewięć proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Kluczowe znaczenie dla zdolności inwestycyjnej lotniska w Kopenhadze mają zyski wygenerowane w części pozalotniczej działalności, w tym w centrach handlowych, wynajmie, parkingach i hotelach.
– Kończymy rok z relatywnie zadowalającym wynikiem. Kryzys doprowadził do wzrostu poziomu zadłużenia, który wywiera presję na nasze finanse. Dodatkowo eksploatacja lotniska stała się znacznie droższa. Mamy do czynienia z ogólnym wzrostem cen, zwiększonymi wydatkami na wynagrodzenia i szeregiem nowych wymogów prawnych, które musimy spełnić – przypomina Christian Poulsen, prezes portu stolicy Danii.
– Dokonaliśmy kilku niezbędnych i kosztownych inwestycji, żeby mieć pewność, że w przyszłości nadal będziemy atrakcyjnym portem lotniczym dla pasażerów, linii lotniczych i Danii. Dla naszego kraju kluczowe znaczenie ma dobrze funkcjonujący międzynarodowy port lotniczy z dobrymi połączeniami ze światem – wyjaśnił Poulsen.
W sierpniu lotnisko i linie lotnicze zawarły nową umowę dotyczącą opłat, jakie przewoźnicy płacą za korzystanie z dróg startowych, terminali i usług. – Wynegocjowaliśmy dobrą, wspólną umowę z największymi liniami lotniczymi na lotnisku. Teraz zarówno przewoźnicy, jak i my, zapewniliśmy przewidywalność naszej działalności w nadchodzących latach. Opłaty są podstawą naszej gospodarki i naszej zdolności do inwestowania w przyszłość lotniska, zieloną transformację i utrzymanie naszej pozycji jako międzynarodowego węzła komunikacyjnego – tłumaczył Poulsen.
W grudniu duński parlament przyjął z kolei nowe ramy prawne dla portu lotniczego w Kopenhadze, zezwalające lotnisku na wydzielenie terenu w celu budowy stanowisk postojowych, dostosowanych do nowoczesnych wersji samolotów. – Ważne jest, żebyśmy nadal zapewniali wydajne operacje i pozostali atrakcyjni zarówno dla linii lotniczych, jak i pasażerów. W przeciwnym razie Dania straci pozycję na rzecz otaczających nas krajów – kontynuował Poulsen.
Lotnisko w Kopenhadze jest w trakcie renowacji i rozbudowy Terminalu 3. To największa inwestycja lotniska w ostatnim czasie. Rozbudowa terminalu ma się zakończyć w 2028 roku. – Musimy nadal dbać o to, aby pozostać wydajnym portem lotniczym i być atrakcyjnym dla linii lotniczych i pasażerów. Dlatego tworzymy więcej przestrzeni. Powiększamy punkt odbioru bagażu, budujemy większą przestrzeń dla kontroli paszportowej i powiększamy poczekalnie. Powstają także nowe lokale gastronomiczne i sklepy. Ważne jest utrzymanie pozycji istotnego dla Europy Północnej węzła komunikacyjnego z bezpośrednimi połączeniami lotniczymi. Ma to kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu oraz dla promowania handlu i turystyki w Danii – podsumował Poulsen.
| Lotnisko w Kopenhadze zakończyło rok 2023 z zyskiem przed opodatkowaniem w wysokości 398 mln DKK. |
|
|
| Lotnisko w Kopenhadze zakończyło rok 2023 z zyskiem przed opodatkowaniem w wysokości 398 mln DKK. |
|
|
| Lotnisko w Kopenhadze zakończyło rok 2023 z zyskiem przed opodatkowaniem w wysokości 398 mln DKK. |
|
|
| Lotnisko w Kopenhadze zakończyło rok 2023 z zyskiem przed opodatkowaniem w wysokości 398 mln DKK. |
|
|