Południowokoreańska Agencja Zamówień Wojskowych (Defense Acquisition Program Administration - DAPA) ogłosiła w ostatnich dniach, że zwycięzcą przetargu publicznego na duży samolot transportowy (Large Transport Aircraft LTA II), którego celem jest dostarczenie siłom powietrznym Republiki Korei (ROKAF) nowych wojskowych samolotów transportowych został embraer C-390 Millennium. Korea Południowa jest pierwszym klientem C-390 Millennium w Azji.
W ramach podpisanej umowy Embraer dostarczy nieujawnioną (prawdopodobnie pięć) liczbę samolotów C-390 Millennium specjalnie skonfigurowanych, aby spełnić wymagania sił powietrznych Korei Południowej (ROKAF), a także usługi i wsparcie, w tym szkolenia, sprzęt wsparcia naziemnego i części zamienne. Dostawy samolotów rozpoczną się w 2026 r. Wartość kontraktu zostanie uwzględniona w portfelu zamówień Embraera w czwartym kwartale tego roku.
Embraer zapewni również kompleksowy pakiet konsorcjalny i offsetowy, w tym znaczną ilość części C-390 Millennium, które zostaną wyprodukowane lokalnie przez koreańskie firmy partnerskie oraz rozwój lokalnego dostawcy usług napraw i przeglądów (MRO).
- Witamy Siły Powietrzne Republiki Korei w rosnącym gronie sił powietrznych eksploatujących C-390 Millennium - najnowocześniejszy wojskowy taktyczny samolot transportowy. Dzień po dniu samolot ten udowadnia swoją zdolność do wykonywania szerokiego zakresu misji z dużą wydajnością, łatwością serwisowania i szybkością. To nowa era w stosunkach między Brazylią a Koreą Południową i wraz z naszymi koreańskimi partnerami jesteśmy zaangażowani w zwiększanie możliwości tamtejszego przemysłu lotniczego i obronnego - powiedział Bosco da Costa Jr, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
KC-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390/KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń,
C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac (ewakuacja medyczna).
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na samolotach C-390 ruchomy
zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Poleciliśmy embraerem KC-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna redakcja z Polski, miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.