Korean Air Lines zostaną nowym użytkownikiem odrzutowców z rodziny A350. Dziś (2 kwietnia) linia podpisała umowę na zakup 33 samolotów z rodziny A350 - poinformował Airbus w oficjalnym komunikacie. Według Koreana wartość umowy, która obejmuje maszyny A350-900 i A350-1000, wynosi 13,7 mld dolarów amerykańskich.
Zamówienie 33 samolotów z rodziny A350 zostało podzielone na sześć A350-900 oraz 27 większych A350-1000. Dostawy nowych airbusów planowane są na lata 2026-2031. Na razie przewoźnik nie poinformował ile pasażerów zabiorą na pokład nowe maszyny. Konfigurację pokładu mamy poznać dopiero pod koniec tego roku.
- Wyjątkowy zasięg, oszczędność paliwa i komfort podróży pasażerów sprawiają, że A350 doskonale pasuje do naszej globalnej siatki połączeń. Jesteśmy pewni, że wprowadzenie A350 do naszej floty zwiększy efektywność operacyjną i zostanie świetnie przyjęte przez podróżujących z nami pasażerów – powiedział Jason Yoo, dyrektor ds. bezpieczeństwa i operacyjny oraz wiceprezes w Korean Air.
Podpisana umowa uzupełni plany długoterminowe dotyczące floty przewoźnika, który stopniowo wycofuje starsze samoloty. Zakup ekologicznych A350 jest nie tylko zgodny z wysiłkami linii na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale jest również postrzegany jako przygotowanie do
integracji z linią Asiana Airlines. Tu warto dodać, że linie Asiana posiadają już w swojej flocie 15 airbusów A350-900.
- Zamówienie od Korean Air to kolejne ważne potwierdzenie pozycji A350 jako światowego lidera rynku odrzutowców dalekiego zasięgu. Linia lotnicza skorzysta z nowego poziomu rentowności, przy znacznie zmniejszonym zużyciu paliwa i emisji gazów cieplarnianych. A350 będzie także idealną platformą dla przewoźnika, dzięki której jego usługi pokładowe osiągną nowy poziom. Dziękujemy Korean Air za nieustające zaufanie do Airbusa i jego produktów. Czekamy na pierwsze rejsy A350 w kultowych barwach przewoźnika - powiedział Benoit de Saint Exupéry, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów pasażerskich.
Według zapowiedzi linia będą nadal traktować priorytetowo modernizację floty i redukcję emisji dwutlenku węgla poprzez eksploatację nowych samolotów i inne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W sumie przewoźnik czeka na dostawy 127 samolotów nowej generacji.
Flota Koreana
Flota Korean Air Lines składa się obecnie ze 160 samolotów: 10 airbusów A220-300, dziewięciu A321neo, pięciu A330-200, 20 A330-300, 10 A380, 18 boeingów z rodziny B737NG, pięć B737 MAX 8, cztery B747-400F, siedmiu B747-8F, dziewięciu B747-8I, ośmiu B777-200, czterech B777-300, 25 B777-300ER, jednego B787-8 oraz 13 B787-9 Dreamliner.
Korean oczekuje na dostawę 127 samolotów: 41 airbusów A321neo, sześciu A350-900, 27 A350-1000, 25 boeingów B737 MAX 8, ośmiu B787-9 oraz 20 B787-10 Dreamliner.
A350-1000A350-1000 oferuje wszystkie zalety mniejszego wariantu -900, w tym oszczędność paliwa i komfortową kabinę Airspace, ale w nieco większym rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Najnowszy Airbus z rodziny A350 posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła oraz nowe sześciokołowe podwozie. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350XWB. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów). Zasięg największego samolotu z rodziny A350, to 16,1 tys. km.
Do końca marca 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1239 samolotów A350: 917 A350-900, 272 A350-1000 oraz 50 maszyn A350F. Do 31 marca br. francuski producent dostarczył 587 maszyn 40 liniom lotniczym: 505 A350-900 oraz 82 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (63), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w zeszłym roku zamówienia w programie w końcu przekroczyły 1000 samolotów.