Linie lotnicze Korean Air, zmagające się ze skutkami kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, zamknęły III kw. b.r. ze stratą netto, wynika z danych opublikowanych 5 listopada. Na tle trudnej sytuacji przewoźnika pozytywnie wyróżniają się przewozy cargo, które wygenerowały wyższy zysk niż w II kw.
Ogółem strata netto Korean Air za III kw. zamknęła się w sumie ponad 385,9 mld wonów (ok. 342 mln dolarów) w porównaniu ze stratą netto wynoszącą 211,9 mld wonów przed rokiem. Wyniki finansowe przewoźnika za III kw. rozczarowują, gdyż jeszcze w II kw. linie lotnicze Korean Air wygenerowały zysk netto w wysokości ponad 162,4 mld wonów, będąc jednym z nielicznych przewoźników lotniczych na świecie (
obok linii lotniczych z Tajwanu) odnotowujących zysk w okresie pandemii koronawirusa. Słabsze wyniki władze przewoźnika tłumaczą koniecznością spłaty odsetek oraz niekorzystnym kursem wymiany
walutowej.
Przewozy cargo ciągną wyniki do góry
Korean Air odnotowały w III kw. 1,55 trylionów wonów przychodu, co oznacza 52,8 proc. spadek rdr oraz 8,3 proc. spadek w porównaniu z poprzednim kwartałem. Zysk operacyjny skurczył się o 93,6 proc. rdr do poziomu 7,59 mld wonów. W porównaniu z poprzednim kwartałem, redukcja zysku operacyjnego była jeszcze bardziej znacząca, sięgając 94,9 proc.
Na tle ogólnych wyników finansowych Korean Air, bardzo dobrze prezentują się wyniki z tytułu przewozów cargo. Przychody z tytułu sprzedaży przestrzeni cargo wyniosły w III kw. 1,16 trylionów wonów (988 mln dolarów), tym samym Korean Air poprawiły wynik z poprzedniego kwartału, kiedy to przychody wyniosły 1 mld wonów (852 mln dolarów). Wyższe przychody były możliwe dzięki podniesieniu cen przewozów oraz zwiększeniu oferowania poprzez przerobienie uziemionych samolotów pasażerskich na maszyny przystosowane do przewozów cargo - Korean Air były pierwszymi liniami lotniczymi w kraju, które zdecydowały się usunąć fotele z kabin pasażerskich, zwiększając w ten sposób dostępną przestrzeń ładunkową oraz oraz obniżając wagę samolotu, co przekłada się na niższą konsumpcję paliwa.
Dobre rokowania na IV kw.Przewoźnik przewiduje, że w najbliższym czasie utrzyma się trend spadkowy w przewozach pasażerskich oraz wzrost popytu na przewozy cargo. - W IV kw. przewidujemy, że utrzyma się spadek popytu na podróże wynikający z pandemii COVID-19, natomiast umocni się popyt na przewozy cargo, co wynika z czynników sezonowych - czytamy w raporcie Korean Air.
W obecnym szczycie sezonu przewozów cargo, szczególnie wzrasta popyt na przewóz półprzewodników, części samochodowych, oraz na obsługę dostaw oraz łańcuchów dostaw produktów e-handlu. Dodatkowo, w wyniku pandemii wzrosło zapotrzebowanie na transport środków ochrony osobistej oraz spadła dostępność alternatywnych środków transportu, np. transportu morskiego, wylicza Korean Air.
Przewoźnik ogłosił również uformowanie specjalnego zespołu odpowiedzialnego za transport szczepionek przeciwko COVID-19, które mogą być opracowane i wdrożone na początku przyszłego roku.