Koreańskie linie Korean Air są ostatnim azjatyckim przewoźnikiem, który notuje imponujące wyniki. Teraz linie pochwaliły się zyskiem operacyjnym w drugim kwartale prawie czterokrotnie wyższym niż w zeszłym roku. Za okres od kwietnia do czerwca (II kwartał) Korean Air odnotował zysk operacyjny w wysokości 569,2 mln dolarów w porównaniu z 152,3 mln zarobionymi w ubiegłym roku.
Aby osiągnąć ten zysk operacyjny, Korean Air osiągnął łączne przychody w wysokości 2,57 mld dolarów, tj. o 71 proc. więcej niż w drugim kwartale zeszłego roku. Koszty operacyjne wzrosły o 2 mld dolarów, a zysk netto wyniósł 348,4 mln dolarów.
Linie lotnicze z Korei Południowej, publikując wyniki finansowe, napisały: „Pomimo utrzymujących się wysokich cen ropy naftowej i niestabilnych kursów walut w ciągu drugiego kwartału, stopniowe ożywienie popytu wśród pasażerów i solidny popyt na towary przyczyniły się do poprawy wyników rok do roku”.
Cargo dalej kwitnie
Pandemia COVID-19 pokazała, jak ważne mogą być operacje cargo, co niewątpliwie ma miejsce w przypadku Korean Air. W drugim kwartale przychody z przewozów frachtu wyniosły 1,67 mld dolarów. Cargo odpowiada za 66 proc. całkowitych przychodów, podczas gdy przychody osiągane z przewozu pasażerów przyniosły 672 mln dolarów. Pozostałe 220 mln dolary pochodzą z innej działalności. W II kwartale 2021 r. łączne przychody wyniosły 1,5 mld, przy czym odsetek przychodów z przewożonych ładunków stanowił 77 proc., a przychody z pasażerów tylko 11 proc.
Przychody z ładunków wzrosły o 44 proc. rok do roku, pomimo zakłóceń w łańcuchu dostaw spowodowanych przedłużającą się wojną na Ukrainie i ciągle wprowadzanymi lockdownami w Chinach. Korean Air przezwyciężył te problemy, strategicznie przenosząc swoją uwagę na transport materiałów ratunkowych o wysokim popycie, części samochodowych, półprzewodników oraz elektroniki. Najszybciej rozwijające się i najbardziej popularne trasy towarowe przebiegają między Azją a Amerykami, a następnie Europą i Azją Południowo-Wschodnią. Koreańskie linie lotnicze posiadają flotę 23 frachtowych boeingów, w tym cztery B747F, siedem B747-8F oraz 12 B777F.
Przoduje popyt na loty pasażerskie do Ameryki
Chociaż nie ma odpowiednika dla ładunków, przychody z pasażerów odnotowały wzrost wynoszący 307 proc. rok do roku. Linie lotnicze z Seulu spodziewają się jednak, że w drugiej połowie 2022 r. popyt pasażerski odbije się wolniej niż początkowo przewidywano. Przypisuje się to trwającemu wpływowi pandemii, co bez wątpienia jest odniesieniem do polityki „zero-COVID” w sąsiednich Chinach.
Największa liczba pasażerów przewożonych na pokładach samolotów Korean Air przypada na Amerykę, a następnie na Azję Południowo-Wschodnią. Liczba pasażerów lecących lotami krajowymi z Seulu do Busan, Dżedżu przewyższa podróżnych wybierających się w podróż do lub z Europy. Jeśli chodzi o sprzedaż biletów, 52 proc. przychodów pochodziło z biletów na rejsy z obu Ameryk, 17 proc. z Azji Południowo-Wschodniej, 15 proc. z rynku wewnętrznego, a 10 proc. z Europy. Sprzedaż biletowa na trasach do i z Chin stanowiła zaledwie 2 proc. ogólnej sprzedaży Korean Air w drugim kwartale.
Współczynnik wypełnienia miejsc przez pasażerów w samolotach w drugim kwartale osiągnął 80 proc., zbliżając się pod koniec trzy-miesięcznego okresu do 83 proc. Jest to ten sam poziom jaki linie osiągnęły w drugim kwartale 2019 r. Koreański przewoźnik ostrożnie zwiększa przepustowość, planując do września oferowanie na poziomie około 50 proc. pojemności sprzed pandemii COVID-19. Jednakże, linie zamierzają „elastycznie reagować na popyt”.
Pod koniec czerwca Korean Air podał, że dysponuje flotą 131 samolotów pasażerskich. Flota samolotów produkcji Airbusa składała się z 10 A220, 10 A380 i 30 A330. Korean Air użytkuje także 18 B737, trzy B737 MAX 8, dziewięć B747-8I, 41 B777 i 10 B787-9.
Rosnąca ilość samolotów pasażerskich oznacza również dodatkową pojemność ładunkową, którą Korean Air spodziewa się wypełnić. Patrząc na resztę 2022 roku, linie zapowiedziały, że będą dążyć do maksymalizacji zysków, wykorzystując rozkładowe usługi pasażerskie, obsługując trasy w oparciu o regionalne zapotrzebowanie i wahania przepustowości oraz poprzez optymalizację posiadanej floty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.