Port lotniczy Kraków-Balice obsłużył w całym 2023 roku 9 404 611 pasażerów - poinformowała Natalia Vince, rzeczniczka małopolskiego lotniska.
Wynik z ubiegłego roku jest o 27 proc. lepszy od uzyskanego w 2022 roku.
Ruch pasażerski w 2023 roku na krakowskim lotnisku wzrastał sukcesywnie. We współpracy z 25 liniami lotniczymi małopolski port oferował łącznie ponad 161 regularnych połączeń. Priorytetem była odbudowa siatki połączeń sprzed pandemii, a także otwarcie się na nowe destynacje. Zainaugurowane zostało wiele atrakcyjnych połączeń, w tym długo oczekiwane połączenie do Stambułu, oferowane przez
Polskie Linie Lotnicze LOT oraz
Turkish Airlines.
Krakowskie lotnisko rozpoczęło również współpracę z
Sun Express,
Air Dolomiti,
Air Serbia czy
Pegasus Airlines. Nowe państwa na mapie połączeń to Albania, Turcja i Serbia. Zwiększane były również częstotliwości oferowania połączeń przez wielu przewoźników w odpowiedzi na oczekiwania oraz potrzeby pasażerów. Podobnie jak w 2022 roku pasażerowie najchętniej wybierali podróż do Wielkiej Brytanii, Włoch, czy Niemiec i Hiszpanii. Ulubione miasta pasażerów pod względem przewiezionych podróżnych to kolejno: Londyn, Oslo, Warszawa.
W letniej siatce połączeń duża popularnością jak co roku cieszyły się kierunki włoskie, hiszpańskie, tureckie. Ze słonecznych miast pasażerowie najchętniej wybierali Rzym, Barcelonę i Tel Awiw. Dużym uznaniem cieszyły się loty do Nowego Yorku i Chicago oferowane przez PLL LOT a także loty krajowe oferowane przez dwóch bazowych przewoźników. Z PLL LOT polecieć możemy do Warszawy oraz do portu lotniczego Olsztyn-Mazury. Ryanair umożliwia natomiast podróż do Gdańska oraz Poznania.
– Rok 2023 zakończyliśmy historycznym wynikiem. Jako pierwszy port regionalny obsłużyliśmy ponad dziewięć milionów pasażerów w ciągu jednego roku. Rok 2024 rozpoczynamy z mocnym nastawieniem na dalszy rozwój krakowskiego lotniska. Jako zarząd MPL jesteśmy przekonani, że przygotowaliśmy dla pasażerów różnorodną i atrakcyjną siatkę połączeń na 2024 rok, dzięki której przekroczymy barierę 10 milionów pasażerów i w ten sposób szacujemy, że wygenerujemy pół miliarda przychodu. W tym jubileuszowym roku, pragnę zatem podziękować wszystkim pracownikom Kraków Airport, liniom lotniczym, agentom handlingowym, ULC, PAŻP, wojsku i służbom państwowym współpracujących z nami każdego dnia, wszystkim partnerom i instytucjom sektora lotniczego i około lotniczego oraz całej branży turystycznej Małopolski i Krakowa za wkład w rozwój krakowskiego lotniska – powiedział Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
– Konsekwentnie realizujemy inwestycje ujęte w Planie Generalnym lotniska Kraków-Balice. W 2023 rozbudowaliśmy płytę postojową lotniska, trwają zaawansowane prace w budowie terminala cargo i obiektów infrastruktury towarzyszącej. Pod koniec grudnia wspólnicy Spółki Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o. o. jednogłośnie zaakceptowali przedłożony przez zarząd „Plan Inwestycyjny Kraków Airport na lata 2024 – 2045”. Podjęta decyzja jest podstawą formalną dalszych planów rozwoju krakowskiego lotniska i realizacji Planu Inwestycyjnego na dalsze dekady zgodnie z Planem Generalnym zatwierdzonym w 2018 roku. Podjęto także uchwałę o wyrażeniu zgody na podjęcie przez Zarząd MPL czynności prawnych związanych z realizacją budowy i
rozbudowy terminala pasażerskiego –
kontynuował Włoszek.
– Jedną z najważniejszych inwestycji pozostaje
nowa droga startowa, która ponownie procedowana jest w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Czekamy na decyzję, będąc gotowym do rozpoczęcia realizacji powyższej inwestycji. Budowa nowej drogi startowej umożliwia ciągłość funkcjonowania krakowskiego lotniska, bez konieczności jego zamykania na wiele miesięcy. Ta budowa, podobnie, jak rozbudowa terminala pasażerskiego, czy pozostałe projekty będą się toczyły przy nieprzerwanie funkcjonującym lotnisku. To także inwestycja domykająca procedowane rozwiązania systemu gospodarki wodno-ściekowej na lotnisku, a także wdrożenie nowoczesnego systemu naprowadzania samolotów, umożliwiającego prowadzenie operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności – podsumował Włoszek.
Wyróżnienia i nowe punkty usługW roku 2022 Kraków Airport uzyskało przedłużenie drugiego poziomu akredytacji ACI Airport Customer Experience przyznawanej przez ACI World. Akredytacja przyznawana jest portom lotniczym, które w swojej działalności dążą do podnoszenia standardów obsługi podróżujących, dla których najważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Wyróżnienie to pozwala na obiektywne potwierdzenie wysokiej jakości świadczonych przez Kraków Airport usług i jest sygnałem dla podróżnych, że priorytetowo traktujemy pasażera i jego potrzeby.
Do nowych punktów obsługowych na krakowskim lotnisku w 2024 dołączyły Fru.pl oferujące bilety lotnicze, a także
sklep Victoria’s Secret otwarty w ramach formatu shop-in-shop i będący częścią sklepu The Gallery in Kraków, zarządzany przez Lagardère Travel Retail w Polsce czy Good Lood, który cieszył się w wakacje ogromną popularnością wśród pasażerów i pracowników lotniska. W 2023 została otwarta także restauracja Boccone w nowej odsłonie. Trattoria została przeniesiona do nowej lokalizacji, w strefie Schengen przy Gate nr 9. Z okien wychodzących na płytę lotniska można oglądać lądujące i startujące samoloty! Dla komfortu obsługi pasażera uruchomiony został system jednej kolejki dla przylotów ze strefy Non-Schengen co umożliwia przepływ pasażerów, zwiększający wydajność personelu i optymalizujący cały proces kontroli.
Bardzo dobre wyniki finansowe i plany na 2024 rok2023 to kolejny rekordowy rok dla krakowskiego lotniska tak pod względem ilości pasażerów, jak również pod względem biznesowym. Wzmożony ruch pasażerski oraz wytężona praca całej załogi lotniska przełożyła się na bardzo dobre wyniki finansowe spółki i dalsze umocnienie pozycji Kraków Airport i spółek zależnych. Jak zapewniają władze lotniska w kolejny etap rozwoju Kraków Airport wchodzi dobrze przygotowany i charakteryzuje się doskonałą kondycją finansową.
W 2024 planowanych jest nowych sześć połączeń regularnych. Ryanair uruchomi połączenia do Dubrownika i Faro,
airBaltic do Wilna a
Brussels Airlines do Brukseli. Od sezonu letniego 2024 roku
Cyprus Airways uruchomią nowe połączenie do Larnaki, Finnair zwiększa częstotliwość połączenia do Helsinek, Lufthansa do Frankfurtu i Monachium, KLM do Amsterdamu oraz FlyDubai do Dubaju. Cały czas trwają rozmowy handlowe z obecnie już funkcjonującymi na krakowskim lotnisku oraz kolejnymi przewoźnikami. Analiza danych na 2024 przewiduje, że ruch pasażerski w Kraków Airport na koniec 2023 roku może osiągnąć poziom 10 mln pasażerów.