Port lotniczy Kraków-Balice im. Jana Pawła II obsłużył ośmiomilionowego pasażera w tym roku. W historii małopolskiego lotniska to drugi raz, kiedy udało się osiągnąć taki wynik. Wcześniej miało to miejsce jesienią 2019 roku.
– Drużyna Kraków Airport nie stoi w miejscu i pracuje, aby atrakcyjna siatka połączeń krakowskiego lotniska była magnesem przyciągającym jak największą ilość pasażerów. Do końca roku mamy szansę obsłużyć jako pierwsze polskie lotnisko regionalne ponad 9 milionów pasażerów – powiedział Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
– Przejeżdżając obok krakowskiego lotniska łatwo zauważyć zaawansowane już prace inwestycyjne; budowa cargo, płyty postojowej to realizacja wieloletniego planu inwestycyjnego. Cały czas pracujemy także nad realizacją kolejnych, ważnych inwestycji – zapewnia prezes Kraków Airport.
8 000 000 pasażerów #PROSTOzKRAKOWA ✔ Wczoraj w Kraków Airport obsłużyliśmy 8 mln pasażera. Pierwszy taki wynik osiągnęliśmy w 2019 r. i wówczas również z nieskrywaną przyjemnością witaliśmy 8 mln podróżnego. - Radosław Włoszek, prezes #KrakowAirport Dziękujemy!☺️ #flyKRKpic.twitter.com/7a8OW10O1e
Od roku trwa budowa nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Kraków Airport. Obecnie wykonywane są pracę przy konstrukcji żelbetowej budynku biurowego i magazynowego oraz prowadzony jest montaż konstrukcji stalowej dachu hali magazynowej. Wykonana została min. konstrukcja żelbetowa zbiornika pożarowego, a w trakcie jest budowa zbiornika retencyjnego. Kontynuowane jest wykonywanie kanalizacji deszczowej oraz kanalizacji energetycznej pod parkingami, trwają roboty drogowe związane z przebudową odcinka Drogi Wojewódzkiej nr 774. Planowany termin zakończenia inwestycji to październik 2024 roku.
Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Nowy obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 050 m3 oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej (drogi i parkingi, zbiornik ppoż., agregat prądotwórczy, oświetlenie terenu). Będzie tutaj też zlokalizowany nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp.
Wykonawcą robót budowlanych jest firma Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie, kwota kontraktu wynosi: 91 938 001,67 zł brutto. Autorem dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: AKE Studio sp. z o.o., sp.k. z siedzibą w Tarnobrzegu oraz APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura” sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.
Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie przepustowości terminala cargo do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu dużych samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo terminala pasażerskiego, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego. – Co bardzo istotne, przeniesienie obsługi cargo w nowe miejsce umożliwia rozpoczęcie prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego tj. rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości, na które to działanie uzyskaliśmy pozwolenie na budowę i przygotowujemy się do postępowania przetargowego – podkreślił Włoszek.
6 nowych stanowisk postojowych
Wiosną tego roku oddano do operacyjnego użytkowania pierwszy fragment nowo wykonanej nawierzchni płyty postojowej samolotów w części zachodniej. Dzięki oddanej części nawierzchni Kraków Airport zyskał sześć nowych stanowisk postojowych. Zakończono również prace związane z układaniem nawierzchni betonowej na całej rozbudowywanej płaszczyźnie. Całkowita powierzchnia nowej płaszczyzny wynosi prawie 11 ha. Aktualnie trwają prace związane z montażem opraw zagłębionych oświetlenia nawigacyjnego.
Prace budowlane realizowane przez firmę Max Boegl Polska Sp. z o.o. rozpoczęły się w III kwartale 2021 roku, a ich zakończenie i oddanie do operacyjnego użytkowania całości nawierzchni przewidywane jest w pierwszym kwartale 2024 roku. W wyniku realizacji całości rozbudowy płaszczyzny Krakow Airport zwiększy o 15 liczbę dostępnych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C.
Na terenie lotniska Kraków – Balice realizowane są również prace budowlane związane z budową budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Inwestycja realizowana jest przez firmę Mostostal Warszawa S.A.
– Kolejną inwestycją z Planu Generalnego jest budowa nowej drogi startowej, inwestycja ważna dla krakowskiego lotniska zarówno jeśli chodzi o część wojskową jak i cywilną. Obecnie po złożeniu raportu środowiskowego do RDOŚ w Kielcach, zgodnie z procedurą czekamy na decyzję – dodał Włoszek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.