Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Czy jest szansa na powrót American Airlines do Kraków Airport?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2022
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Czy jest szansa na powrót American Airlines do Kraków Airport?
fot. Kraków Airport
– Jesteśmy w ciągłym kontakcie z American Airlines, obserwujemy sytuację związaną z restrykcjami, mamy nadzieję, że, jak tylko sytuacja się ustabilizuje, będziemy finalizować inaugurację tego połączenia – ujawnił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport, w rozmowie z Rynkiem Lotniczym.

Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy: Jak podsumuje Pan 2021 rok?

Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport
: To był trudny i wymagający rok dla całej branży lotniczej, w tym także dla naszego portu lotniczego. W najgorszych zimowo-wiosennych miesiącach mieliśmy ruch na poziomie 50-70 tys. osób. Od sezonu letniego utrzymujemy już dość stabilny poziom. Średnio blisko 400 tys. pasażerów miesięcznie. Łącznie w 2021 roku obsłużono 3 072 074 pasażerów. Warto przypomnieć, że byli to pasażerowie, którzy podróżowali już w rzeczywistości pandemicznej, a więc musieli dostosować się do nowych, często zmieniających się w poszczególnych krajach zasad sanitarnych obowiązujących podczas całej podróży, byli zobowiązani do przestrzegania reguł wymaganych w krajach do których podróżują. To znak, że pasja do latania i chęć podróży samolotem nawet w takich okolicznościach nie ustaje.

Jaką liczbę pasażerów lotnisko zamierza obsłużyć w styczniu? Wiele lotów, np. Ryanaira, zostało odwołanych.

W Kraków Airport poza Ryanairem mamy w ofercie połączenia 17 przewoźników. Według aktualnych danych w styczniu 2022 r. oferowanych jest około 500 tys. miejsc na rejsach rozkładowych z/do Kraków Airport. Rozwój kolejnego wariantu koronawirusa ma niestety negatywny wpływ na popyt, dlatego też ostateczna liczba pasażerów zależeć będzie od rozwoju pandemii i wprowadzanych restrykcji.

Czy zamierzacie wprowadzić możliwość przetestowania się przeciwko koronawirusowi przed przejściem kontroli paszportowej?

Od marca 2021 roku w Kraków Airport działa punkt wymazowy usług diagnostycznych na parkingu P2 bezpośrednio przy zachodniej części terminalu. Wszystkie chętne osoby mogą skorzystać z usług dwóch podmiotów, współpracujących z krakowskim lotniskiem. Punkt jest czynny przez całą dobę. Zawsze także rekomendujemy pasażerom, by wykonali test przed wejściem na pokład samolotu. To gwarantuje komfort, że podróżujemy zdrowi i jesteśmy bezpieczni dla współpasażerów, dla naszej rodziny i pracowników branży lotniczej i turystycznej.

Wizz Air ogłosił otwarcie połączenia do Dubaju. Z Krakowa do Dubaju można polecieć na pokładzie flyDubai. Czy nie wolelibyście mieć drugiego miasta z ZEA – Abu Zabi, gdzie Wizz Air rozwija bazę? Jaka jest liczba pasażerów latających z Krakowa do Dubaju bezpośrednio i tranzytowo np. przez Warszawę, Frankfurt, Amsterdam?

Kraków Airport buduje możliwie szeroką siatkę połączeń, jednak należy pamiętać, że to linia lotnicza decyduje ostatecznie, jakie trasy zaoferuje, uwzględniając potencjał danego połączenia oraz własną strategię. Łącznie pomiędzy Krakowem a Dubajem notujemy kilkadziesiąt tysięcy pasażerów rocznie i ta liczba nadal rośnie.

Jaka ilość pasażerów, od momentu otwarcia granic USA dla podróżujących bezpośrednio ze strefy Schengen, udała się do Ameryki? Czy liczby są podobne do sprzed pandemii? Jakie kierunki najczęściej wybierają pasażerowie?

Liczba osób podróżujących z Krakowa do Stanów Zjednoczonych sukcesywnie rośnie, ale podobnie jak w przypadku innych kierunków, wartości te nie są jeszcze na poziomie, który obserwowaliśmy przed pandemią. Pasażerowie w 2021 roku najczęściej podróżowali do Chicago oraz Nowego Jorku bezpośrednio z Kraków Airport dzięki PLL LOT.

Czy są plany inauguracji niedoszłego połączenia American Airlines do Chicago?

Amerykańskie linie miały latać pięć razy w tygodniu boeingiem B787-8 Dreamliner. Jesteśmy w ciągłym kontakcie z American Airlines, obserwujemy sytuację związaną z restrykcjami, mamy nadzieję, jak tylko sytuacja się ustabilizuje, finalizować będziemy inaugurację tego połączenia.

Ostatnio ogłoszone zostało sporo połączeń, które wracają do siatki połączeń lotniska, takie jak Wiedeń, Norymberga. Ogłoszono rejsy do Lubeki. Jakie inne kierunki są najbardziej oczekiwane przez lotnisko, na których lata spora liczba pasażerów tranzytowo?

Lotnisko, rozbudowując siatkę połączeń, kieruje się potrzebami i oczekiwaniami pasażerów, które wynikają nie tylko z danych dot. ruchu tranzytowego. Nadal widzimy ogromny potencjał dla rozwoju połączeń wewnątrz Europy, zarówno w zakresie już oferowanych połączeń (zwiększona częstotliwość), jak i uruchomienia nowych bezpośrednich połączeń. Natomiast w zakresie połączeń poza Europą niezmiennie najbardziej atrakcyjnym pozostaje rynek połączeń do Stanów Zjednoczonych.

Jakie są plany rozwoju portu lotniczego w 2022 roku?

Pandemia nauczyła nas jak zarządzać ryzykiem związanym z nieprzewidywalnością biznesu lotniczego i układać plany, które trzeba nagle szybko weryfikować przez nadejście kolejnych fal koronawirusa. Mamy przed sobą 2022 rok, który zapowiada się jeszcze niestabilnie ze względu na zapowiadaną falę omikrona. Jedno jest pewne, nigdy nie możemy obniżać poziomu jakości oferowanych usług. Wręcz przeciwnie, będziemy się starać podnosić poprzeczkę, tworząc najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa dla pasażerów. To właśnie komfort i bezpieczeństwo pasażerów to nasze kluczowe priorytety, a także istota szczytu ACI Customer Experience Global Summit. To właśnie w Krakowie we wrześniu 2022 roku, przez trzy dni cała międzynarodowa branża lotnicza, będzie prowadzić dyskusje, wymieniać się doświadczeniami w tak kluczowych aspektach. Bardzo się cieszymy, Kraków Airport wystąpi w roli gospodarza tej prestiżowej konferencji. Według aktualnie dostępnych prognoz z rynku lotniczego w Kraków Airport w 2022 roku możemy spodziewać się około 5 mln pasażerów. Na wyniki z 2019 roku trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

Kiedy planowane jest rozpoczęcie rozbudowy terminalu pasażerskiego i wyburzenie obecnego terminalu cargo?

Cały czas realizujemy konsekwentnie inwestycje, choć musimy uwzględniać sytuację finansową spółki, spowodowaną pandemią. Obecnie w trakcie realizacji jest rozbudowa płyty postojowej, której koszt wynosie ok. 133 mln złotych. Pozwoli to zwiększyć liczbę miejsc postojowych z 23 do 38. Przed nami także zakładana w planie generalnym budowa nowej drogi startowej. To kluczowa inwestycja pozwalająca na utrzymanie ciągłości obsługi ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku, zarówno cywilnego jak i wojskowego. Trwają czynności prowadzące do uruchomienia tej inwestycji. Harmonogram rozbudowy obecnego terminalu pasażerskiego wraz z wyburzeniem obecnie istniejącego terminala cargo zależeć będzie od sytuacji finansowej lotniska związanej z dalszym wzrostem ruchu pasażerskiego.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 11 maja 2023

Włoszek (Kraków): O lotach do Stambułu zdecydowała ekonomia

Pasażer i linie lotnicze

Włoszek (Kraków Airport): Radomiowi trzeba życzyć powodzenia

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Mateusz Kieruzal 11 maja 2023

Włoszek (Kraków): O lotach do Stambułu zdecydowała ekonomia

Pasażer i linie lotnicze

Włoszek (Kraków Airport): Radomiowi trzeba życzyć powodzenia

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5