Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził w poniedziałek (26 listopada) Plan Generalny dla krakowskiego lotniska. Dokument wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych 20 lat w zakresie zgodności z polityką transportową kraju. Wartość planowanych inwestycji to około miliard złotych.
Tak wielkie inwestycje w podkrakowskim porcie to zarówno dla miasta, jak i Małopolski około 10 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w regionie. Zadania zaplanowane do 2036 roku uwzględniają rozwój siatki połączeń i ruchu lotniczego w Polsce, który będzie również efektem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– To ważna chwila w historii lotniska Kraków-Balice. Bardzo się cieszę, że dzięki zaangażowaniu i determinacji zarządu Kraków Airport wraz z zespołem krakowskiego lotniska udało się doprowadzić do momentu, w którym możliwe jest podpisanie Planu Generalnego. Rozwój lotnictwa w Polsce następuje dynamicznie, a prognozy wzrostu są optymistyczne. Jesteśmy przekonani, że inwestycje w rozwój transportu lotniczego opłacą się Polsce, a pasażerowie będą zadowoleni z nowych możliwości oferowanych im przez polskie lotniska – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Realizacja zadań opisanych w Planie Generalnym lotniska została podzielona na etapy i jest spójna z wdrożoną strategią grupy kapitałowej spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice. Dzięki temu w ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport ma być nadal największym portem regionalnym w Polsce i dążyć do pełnienia roli lidera wśród europejskich portów regionalnych ze względu na najwyższą jakość obsługi pasażerów.
Plan Generalny – najważniejsze inwestycje W 2036 roku Kraków Airport będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C, czyli statki powietrzne najczęściej latające do i z Krakowa. Głównym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach Planu Generalnego jest budowa nowej drogi startowej o długości 2800 m.
Rozbudowany zostanie terminal pasażerski. We wrześniu 2018 roku podpisano umowę z wykonawcą projektu. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu; po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania. Rozbudowa terminalu pociąga za sobą zmiany na płycie postojowej lotniska, konieczne jest bowiem powiązanie inwestycji w logiczną całość z infrastrukturą zarówno w strefie ogólnodostępnej, jak i w zastrzeżonej.
Na płycie postojowej docelowo będzie ok. 35 stanowisk dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska). Już w 2017 roku rozpoczął się remont najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej samolotów, rozbudowywana jest również płaszczyzna w części północnej. Zadania realizowane są etapowo, tak by ograniczyć wpływ prowadzonego remontu na bieżącą obsługę statków powietrznych.
Zgodnie z Planem Generalnym zostanie zmieniona lokalizacja terminalu cargo, będzie on zbudowany bezpośrednio przy obecnej DW-774. Poprawi to dojazd do niego zwłaszcza samochodom ciężarowym, które nie będą już włączać się w wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska przy terminalu pasażerskim.
W listopadzie 2018 roku podpisano umowę na opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej oraz pełnobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy nowego terminalu cargo. Zgodnie z Planem Generalnym ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska.
Rozwój infrastruktury okołolotniskowej
O możliwości obsługi pasażerów decyduje infrastruktura lotniskowa i wokół lotniska, m.in. urządzenia nawigacyjne, droga startowa, drogi kołowania, płaszczyzny postojowe (czyli miejsca, na których na lotnisku parkują samoloty), terminal, parkingi, drogi dojazdowe. Rozwiązania komunikacyjne są ważne z punktu widzenia pasażerów, mieszkańców i pracowników lotniska.
Jak podkreślają władze Kraków Airport, wiele z tych inwestycji wymaga współpracy i dialogu, a decyzje o ich realizacji leżą w kompetencjach różnych podmiotów i instytucji, dlatego też rozwój krakowskiego lotniska uwzględniają strategie: Krakowa, powiatu krakowskiego, województwa małopolskiego, sąsiadujących z lotniskiem gmin.
Kraków nie spoczywa na laurach
Lotnisko cały czas prężnie się rozwija. W ubiegłym tygodniu
otwarcie swojej bazy w Kraków Airport ogłosił niskokosztowy węgierski przewoźnik, Wizz Air. Rynek Lotniczy rozmawiał z wiceprezesem linii, Stephenem Jonesem, co można przeczytać
tutaj.
Wizz Air zacznie latać z Kraków Airport od wiosny przyszłego roku dwoma samolotami wąskokadłubowymi typu Airbus A321. Maszyny będą przypisane do 12 nowych tras, w sumie polecą do 9 krajów. Pierwsze połączenia odbędą się w kwietniu, a ceny zaczynają się już od 39 zł.
W połowie listopada w porcie lotniczym wylądował
6-milionowy pasażer. Z kolei
w ubiegłym miesiącu, z usług krakowskiego lotniska skorzystało 604 883 pasażerów, o 75 tys. więcej niż przed rokiem (+14%).