Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków: Budowa drugiej drogi startowej opóźniona! (aktualizacja)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków: Budowa drugiej drogi startowej opóźniona! (aktualizacja)
fot. Kraków Airport
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach nakazała krakowskiemu portowi lotniczemu na uzupełnienie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, która pozwoliłaby na budowę drugiej, niezależnej drogi startowej – dowiedział się Rynek Lotniczy. Długo wyczekiwana, przez zarząd Balic, inwestycja zostanie odłożona w czasie, albowiem czas postępowania na wydanie decyzji środowiskowej został wydłużony do końca września br.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w podkrakowskich Balicach chęć budowy drugiej drogi startowej wyraża od długiego czasu, a dokładnie od roku 2016. Właśnie wtedy dokumentację do rozpatrzenia wniosku o zgodę środowiskową, która jest konieczna przy tak dużych inwestycjach otrzymali urzędnicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie. W takich dokumentach bada się m.in. oddziaływanie lotniska na okolicę. Po tym, jak okazało się, że żona dyrektora oddziału posiada działki na terenie objętym postępowaniem – sprawę przeniesiono do Kielc.

Administracyjna walka

W kwietniu 2021 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła decyzję wydaną we wrześniu 2019 roku przez kielecki urząd. GDOŚ przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. W marcu 2022 r., po ponad sześciu latach od rozpoczęcia procedury uzyskiwania zezwoleń na rozpoczęcie budowy drugiej, niezależnej drogi startowej, Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie oddalił skargę kasacyjną złożona przez pełnomocnika prawnego Międzynarodowego Portu Lotniczego w Krakowie. Małopolskie lotnisko negowało wyrok sądu niższej instancji, który uchylał decyzję środowiskową na wybudowanie nowej drogi startowej.

Wyrok NSA nie podlegał zaskarżeniu, co w praktyce oznaczało wstrzymanie wszystkich procedur, w tym także pozyskania środków z resortu infrastruktury na realizację tej inwestycji. Decyzja została unieważniona, gdyż Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) powołała się na nieprecyzyjne analizy środowiskowe. Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II złożył później do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach „nowy” raport oddziaływania nowej drogi startowej na środowisko naturalne. Złożenie dość obszernego dokumentu jest obowiązkowe przy realizacji tak dużego przedsięwzięcia infrastrukturalnego.

Na początku maja 2023 roku Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury w czasie rządów PiS, w Programie 1 Polskiego Radia powiedział, że ówczesny rząd przyjął specustawę, która pozwoli na budowę nowej drogi startowej w Krakowie. Słowa ministra okazały się rzuconymi na wiatr, gdyż nie poszły za nimi żadne działania, a zarząd portu Kraków-Balice był skazany na kontynuację administracyjnego postępowania.

Kolejne opóźnienie

Krakowskie lotnisko złożyło do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach drugi wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, która pozwoli na rozpoczęcie realizacji wyczekiwanej inwestycji. Władze portu lotniczego w Krakowie wystąpiły nawet do Unii Europejskiej o dofinansowanie kwotą 70 mln euro budowy drugiej drogi startowej. Koszt długo wyczekiwanej inwestycja ma wynieść prawie 200 mln euro.

Rozpoczęcie prac przy drugiej drodze startowej zanotuje jednak kolejne opóźnienie, albowiem – jak dowiedział się Rynek Lotniczy – kielecka RDOŚ nakazała wnioskodawcy (lotnisku w Krakowie) uzupełnienie wniosku w kilku częściach.

Złożony przez Kraków Airport raport okazał się niekompletny i wielu częściach błędny. Główny wady, które skutecznie zdyskwalifikowały raport, znajdowały się w części przyrodniczej, w części dot. gospodarki wodnościekowej. Błędne były również założenia dot. emisji zanieczyszczeń i hałasu.

Dyrekcja wezwała inwestora (lotnisko w Krakowie) do uzupełnienia, poprawienia raportu, a postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej zostało wydłużone do połowy września br.

Warunki nowej drogi startowej

Planowana nowa droga startowa ma zostać ulokowana na północ od obecnie wykorzystywanej drogi startowej i będzie obrócona o 4,7 stopnia w taki sposób, aby poprawić pojawiające się przeszkody w przypadku funkcjonowania dwóch dróg. Nowa droga startowa ma mieć 2 800 metrów długości i 45 metrów szerokości, jak i po 7,5 metrów poboczy po obu stronach. W ramach programu inwestycyjnego Kraków Airport planuje się stworzenie dróg szybkiego zjazdu oraz połączenie z już istniejącymi drogami kołowania.

Nowa droga startowa ma być wyposażona w system obserwacji meteorologicznych AWOS, niezbędne urządzenia nawigacyjne oraz oświetlenie. Port planuje zainstalować radiowy system nawigacyjny ILS CAT3, który pozwoliłby lądować samolotom w przypadku trudnych warunków atmosferycznych tj. mgły, która często utrudnia funkcjonowanie lotniska w Krakowie.

Oświadczenie Kraków Airport

Kraków Airport w przesłanym oświadczeniu zapewnia, że "nigdy nie planował budowania drugiej drogi startowej, obok już istniejącej. Celem Kraków Airport było i jest zastąpienie obecnej drogi startowej – nową drogą startową".

Jak wyjaśniają przedstawiciele portu "koniecznym elementem planowanej inwestycji jest uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej. Postępowanie w tym zakresie pierwotnie prowadzone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, zostało powierzone Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Kielcach, zwanym w dalszej części „RDOŚ w Kielcach”. Konieczność zmiany właściwości miejscowej organu administracyjnego, powstała po dwóch latach prowadzenia postępowania w Krakowie, gdy tut. Regionalny Dyrektor podjął decyzję o swoim wyłączeniu ze sprawy. Zmiana miejscowa organu właściwego do przeprowadzenia postępowania wywołała kolejne wątpliwości prawne co do zakresu postępowania, który miał powtórzyć RDOŚ w Kielcach. Wszystko to powodowało istotne opóźnienia w rozpoznaniu wniosku Kraków Airport".

W ramach powtarzanej procedury przez RDOŚ w Kielcach, Kraków Airport w 2023 roku uzupełnił dokumentację wniosku. Jak wynika z doręczonego postanowienia, co jest najistotniejsze dla inwestora, RDOŚ w Kielcach nie zakwestionował proponowanych przez Kraków Airport, rozwiązań dla nowej drogi startowej, a przede wszystkim proponowanych wariantów jej przebiegu, które zostały przyjęte do oceny odziaływania ich na środowisko. Jak powszechnie wiadomo były one tematem szerokiej dyskusji społecznej, szczególnie w najbliższym otoczeniu lotniska. Bardzo ważnym aspektem pozostaje także, że przedstawione warianty zostały zaakceptowane przez stronę wojskową, współużytkującą krakowskie lotnisko. Ta okoliczność jest najistotniejsza dla prognozy co do pomyślnego dla Kraków Airport ukończenia tego postępowania.

Jak przekonują przedstawiciele portu "wszystkie analizy wykazały, że optymalnym rozwiązaniem jest wybudowanie nowej drogi w nowym śladzie tzw. wariancie północnym. Realizacja tego właśnie wariantu, pozwala na utrzymanie ciągłości funkcjonowania operacyjnego Kraków Airport w trakcie budowy nowego pasa, bez konieczności zamykania lotniska na wiele miesięcy. Obecnie w swoim postanowieniu RDOŚ w Kielcach wniósł o uzupełnienie danych źródłowych, które będą podstawą dla RDOŚ w Kielcach, ale przede wszystkim dla zainteresowanej strony społecznej, do zweryfikowania i oceny przyszłego odziaływanie nowej drogi startowej na lokalne środowisko, jak np. na oddziaływanie przelotów samolotów nad Ojcowskim Parkiem Narodowym".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisku w Jasionce nadano imię Rodziny Ulmów

Infrastruktura i lotniska

Lotnisku w Jasionce nadano imię Rodziny Ulmów

inf. pras. 24 marca 2024

Wrocław: Wmurowano kamień węgielny pod hotel na lotnisku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Pasażer i linie lotnicze

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury 22 marca 2024

Zobacz również:

Kraków: Ponad 685 tys. pasażerów w lutym. Dużo więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Ponad 685 tys. pasażerów w lutym. Dużo więcej niż w 2019

Rafał Dybiński 01 marca 2024

60 lat portu w Krakowie. Makieta lotniska jedną z atrakcji

Infrastruktura i lotniska

Kraków. LOT vs Turkish Airlines. Kto wypadł lepiej?

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lotnisku w Jasionce nadano imię Rodziny Ulmów

Infrastruktura i lotniska

Lotnisku w Jasionce nadano imię Rodziny Ulmów

inf. pras. 24 marca 2024

Wrocław: Wmurowano kamień węgielny pod hotel na lotnisku (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Pasażer i linie lotnicze

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury 22 marca 2024

Zobacz również:

Kraków: Ponad 685 tys. pasażerów w lutym. Dużo więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Ponad 685 tys. pasażerów w lutym. Dużo więcej niż w 2019

Rafał Dybiński 01 marca 2024

60 lat portu w Krakowie. Makieta lotniska jedną z atrakcji

Infrastruktura i lotniska

Kraków. LOT vs Turkish Airlines. Kto wypadł lepiej?

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5